خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/19 - 09:49
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی

کمبودهایی که سیل در سیستان و بلوچستان نمایانتر کرد

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: با تکرار بحران‌های متعدد و عدم برنامه ریزی صحیح برای مقابله با حوادث، پس از بحران مشکلاتی به وجود آمده است و همین کمبودها شرایط بحرانی را بحرانی تر می‌کند.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به عملکرد مدیریت بحران در کنترل سیل اخیر سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت جوی و بحرانی سیل چند روز قبل استان‌های جنوبی به ویژه سیستان و بلوچستان از طریق سازمان مدیریت بحران هشدار داده شده بود اما واقعیت امر اینجاست که مردم سیستان و بلوچستان؛ مردم مستضعفی هستند و از طرفی در ساخت منازل مسکونی اصول ایمنی را رعایت نکرده‌اند که با بارندگی شدیدی که اتفاق افتاد، متاسفانه شاهد تخریب بسیاری از منازل مسکونی بودیم.



نبود مدیریت بحران در مناطقی از سیستان و بلوچستان



نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سیل و طوفان حاره‌ای  چند روز گذشته شاهد قربانی شدن سه نفر از مردم سیستان و بلوچستان بودیم که به علت ریزش آوار جان عزیز خود را از دست دادند؛ آنچه در این میان اهمیت دارد، نبود ساختارهای مدیریت بحران در مناطقی از سیستان و بلوچستان به ویژه سواحل مکران است.



کمبودها در بحران نمایان‌تر است



عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: با تکرار بحران‌های متعدد و عدم برنامه‌ریزی صحیح براى مقابله با حوادث، پس از بحران مشکلاتى بوجود آورده است به فرض مثال عدم وجود تجهیزات در زمان‌های بحرانی و نبود سوله‌ها در زمان وقوع حوادث برای نگهداری اقلامی مانند کنسرو، پتو، چادر، آب و مواد غذایی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و همین کمبودها شرایط بحرانی را بحرانی تر می‌کند. 



گرگروها مشکلی دیگر در قلب سیستان و بلوچستان 



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از طوفان حاره‌ای تا باران‌های سیل آسا جزو بحران‌های پرتکرار این استان جنوبی کشور هستند؛ اما نیابد فراموش کنیم که شدت گیری و افزایش ریا «گرگروها» بحران خاموش دیگری در دل سیستان و بلوچستان است، پدیده فرسایش خندقی خاک یکی از عوامل مهم در تخریب اراضی کشاورزی و خسارت به بخش‌های مختلف در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. این پدیده در زمان بارش‌های شدید فصلی در تابستان و زمستان در جنوب استان سیستان و بلوچستان که مناطق کوهستانی و شیب تند دارد، شایع است.



وی ادامه داد: با حضور نجار رئیس سازمان مدیریت بحران در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان پیشنهاد ایجاد سازمان مدیریت بحران در سواحل مکران به مرکزیت چابهار داده شد. امیدواریم هرچه سریع‌تر این سازمان احداث شود.



بیشتربخوانید:  





سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: پیگیری‌های متعددی برای نظارت در عملکرد سازمان مدیریت بحران از طرف مجلس صورت گرفته است؛ اما باید توجه کنیم اعتباراتی که به این سازمان ارائه می‌شود کمتر از وسعت و نیازهای آنها است./



پایان پیام



 



 



 

  • کد خبر : 335258
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار