خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/01 - 09:20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
گام محکم برای احیای دریاچه اورمیه؛

کانی سیب مثبت اما ناکافی

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه تکمیل تونل انتقال آب سد کانی سیب را یک اقدام مثبت و رو به جلو برای احیای نگین فیروزه‌ای آذربایجان دانست و گفت: هر ساله مبلغی در بودجه سالانه برای احیای دریاچه اختصاص داده می‌شود که باید مشخص شود این اعتبارات در کجا هزینه می‌شود.

روح اله متفکرآزاد رئیس هیئت تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت از تکمیل تونل انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: یکی از اقدامات سازه‌ای برای احیای این دریاچه تکمیل تونل کانی سیب بوده است که در آینده نزدیک توسط یکی از مسئولان کشوری به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار نظر در راستای میزان نقش این تونل در احیای دریاچه ارومیه بسیار زود است.



تکمیل تونل انتقال آب سد کانی سیب یک اقدام مثبت



نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: تکمیل تونل انتقال آب سد کانی سیب یک اقدام مثبت و رو به جلو برای احیای نگین فیروزه‌ای آذربایجان است؛ پیگیری‌ها برای احیای دریاچه ادامه خواهد داشت.



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: پیگیری هزینه کرد اعتبارات بودجه‌ای تعلق گرفته برای احیای دریاچه ارومیه یکی دیگر از اقدامات هیئت تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه است؛ هر ساله مبلغی در بودجه سالانه برای احیای دریاچه اختصاص داده می‌شود که باید مشخص شود این اعتبارات در کجا هزینه می‌شود.



احیای دوباره دریاچه شور آذربایجان اقداماتی فراتر از پروژه‌های محلی را می‌طلبد



علی علیزاده عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تکمیل سد کانی سیب در احیای دریاچه ارومیه، گفت: در فاز اول این طرح، سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود؛ به اعتقاد بنده این اقدامات تاثیر چندانی در احیای دریاچه نخواهد داشت. احیای دوباره دریاچه شور آذربایجان اقداماتی فراتر از این پروژه‌های محلی را می‌طلبد.



افزایش ۲۳ هزار هکتار در حوضه کشت آبی در اطراف دریاچه



نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم نظارت به حوزه آبریز دریاچه ارومیه، افزود: طی سال‌های اخیر کنترلی بر حوزه آبریز دریاچه ارومیه صورت نپذیرفته است به فرض مثال، در چند سال گذشته شاهد افزایش ۲۳ هزار هکتار در حوضه کشت آبی در اطراف دریاچه بودیم که این مقدار سالانه حدود 2 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد، این اعداد و ارقام در شرایطی اعلام می‌شود مقرر است در فاز نخست از سد کانی معادل ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه منتقل شود که این مسئله فقط امیدها را برای احیای دریاچه شور آذربایجان افزایش می‌دهد و اتفاق خاصی در حوزه احیای دریاچه ارومیه رخ نمی‌دهد.



دریای خزر می‌تواند دریاچه ارومیه را سیراب کند



علیزاده انتقال آب را مسیری برای احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت: انتقال آب از دریاچه و رودخانه‌های اطراف می‌تواند مسیری برای احیای دریاچه شور آذربایجان باشد در این بین دریای خزر نزدیکترین دریاچه برای زندگی دوباره نگین فیروزه ای آذربایجان است اما هنوز مطالعات تکمیلی آن انجام نپذیرفته است.



بیشتر بخوانید:





عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان خاطر نشان کرد: تنها راه احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس است به اعتقاد بنده نگین فیروزه ای دریاچه ارومیه با آبهای محلی قابل احیا نیست./



پایان پیام

  • کد خبر : 357340
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار