خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/07 - 08:53
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : اجتماعی
داستان تلخ مسیری دشوار و پرتلفات

چرا ساختار حمل و نقل در ایران از ریل خارج شده است؟

امروز ناوگان حمل و نقل عمومی جزو جدایی ناپذیر در زندگی روزمره شهروندان محسوب می شود؛ سروکار داشتن روزانه آنها با حمل و نقل عمومی اهمیت آن را صد چندان کرده است. در این راستا بحق امنیت حمل و نقل عمومی مسئله‌ای حیاتی و قابل بررسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ بشر از ابتدای خلقت و از زمانی که چرخ اختراع شد با مفهوم حمل و نقل عمومی آشنا بوده است و امروز ناوگان حمل و نقل عمومی جزو جدایی ناپذیر در زندگی روزمره شهروندان محسوب می شود؛ سروکار داشتن روزانه آنها با حمل و نقل عمومی اهمیت آن را صد چندان کرده است. در این راستا امنیت حمل و نقل عمومی مسئله‌ای حیاتی و قابل بررسی است. فقدان امنیت حمل و نقل عمومی می‌تواند از جنبه‌های مختلف برای شهروندان خطرساز باشد. از افزایش میزان آلایندگی و نحوه حفاظت و نگهداری، سوخت و ایمنی گرفته تا نظارت بر نحوه ساز و کار و… یکی از عوامل تشویق عموم افراد به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد حس امنیت و در مرحله بعدی رفاه حال مسافران است. 



 براساس آمارهای موجود، ایران  در ایمنی جاده‌ها در وضعیت نامناسبی قرار دارد و سالانه تعداد زیادی از مردم در اثر سوانح جاده‌ای جان خود را از دست داده یا مجروح می‌شوند؛ سرمایه انسانی که به واسطه ناکارآمدی حمل و نقل کشور از بین می‌رود و هزینه‌های هنگفتی بر دوش دولت می‌گذارد. برهمین اساس سرمایه‌گذاری در زمینه ارتقای ایمنی راه‌ها یکی از ضروریات به حساب می‌آید و باید هدایت تلاش‌ها و سرمایه‌ها به سمت نقاط حساس و حادثه خیز و اثر گذار در امر ایمنی جاده‌ها  و حتی جایگزین کردن برای آنها باشد؛ حمل و نقل عمومی باید از دو جنبه کلی درون شهری و برون شهری مورد توجه متولیان امر قرار گیرد. از فرسودگی حمل و نقل عمومی گرفته تا در دسترس بودن ، امنیت جاده‌ها و بیمه رانندگان همه از مواردی است که  باید در مورد حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گیرد.



 تمام معادلات در مورد ایمنی جاده ها زیر سوال است



اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد عدم ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: ایمنی از عوامل مهم و تاثیرگذار در حمل و نقل محسوب می‌شود که از یک طرف اطمینان مردم را به شبکه حمل و نقل کشور بالا می‌برد و همچنین باعث صرفه جویی اقتصادی خواهد بود، ایمن سازی حمل و نقل عمومی یک مزیت نسبی برای کشور محسوب می‌شود؛ آمار و ارقام تصادفات و تلفات جاده‌ای درون و برون شهری در طول سال تمام معادلات در موضوع ایمنی جاده‌ها را تحت الشعاع  قرار می‌دهد.











اقبال شاکری


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در دسترس بودن حمل و نقل عمومی را یک اصل دانسته و می افزاید: در شرایط کنونی مبحث داغ ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش قیمت بلیط و در دسترس بودن آنها است. شبکه ناوگانی اتوبوس، مترو، قطار و هواپیما در کنار ایمن بودن باید از ابعاد مختلف دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد.



 شاکری در مورد جزئیات افزایش قیمت بلیط مترو و اتوبوس گفت: پر ترددترین  و ارزانترین وسایل حمل و نقل عمومی اتوبوس و مترو است، این ناوگان به دلیل فرسودگی مشکلاتی ایجاد کرده است و هر از چند گاهی با خبرهای ناخوشایندی از قبیل خروج قطار مترو از ریل یا بسته شدن برخی از ایستگاه‌ها به دلیل نقص فنی رخ می‌دهد که هر بار مسئولان و متولیان امر این معضل را ناشی از نبود بودجه برای بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان می‌کنند، اما تمام ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود.



رشد سالانه قیمت بلیط مترو و اتوبوس جای سوال بزرگ برای شهروندان ایجاد می‌کند که بابت کدام خدمات باید هزینه بیشتری برای استفاده از ارزان ترین وسایل حمل و نقل عمومی پرداخت کنند



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: رشد سالانه قیمت بلیط مترو و اتوبوس جای سوال بزرگ برای شهروندان ایجاد می‌کند که بابت کدام خدمات باید هزینه بیشتری برای استفاده از ارزان ترین وسایل حمل و نقل عمومی پرداخت کنند، بماند که کمبود این وسایل با شلوغی زمان‌های خاصی روبرو می شود و مسافران خواسته و ناخواسته در مقابل شلوغی و افزایش قیمت بلیط، متقاعد به استفاده از وسایل شخصی می‌شوند که در شرایط کرونایی امنیت بیشتری را دارد. در نظر داشته باشیم؛ در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری مناسبی برای توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی شهری و بین شهری دیده شده است که این موضوع باید مد نظر شهرداری ها قرار گیرد.



حمل و نقل عمومی جزو  اولویت دولت‌ها نبوده است



وی با تاکید به اینکه دولت دسترسی عموم  مردم  به حمل و نقل عمومی را  اولویت اصلی خود ندانسته تصریح کرد: دولت‌ها دسترسی آسان مسافران به حمل و نقل عمومی را از اولویت اصلی خود ندانسته و شهرداری هم توانایی ارائه خدمات بیشتر به شهروندان را ندارد؛ در حال حاضر باید حدود ۷۵ درصد از جابجائی‌ها توسط حمل و نقل عمومی، اتوبوس، تاکسی و مترو انجام پذیرد که متاسفانه با این رقم فاصله تاریخی داریم، پاسکاری راه اندازی و تکمیل خطوط حومه ای مترو برای شهرستان‌های تهران در میان شهرداری و راه آهن از دولت قبل ادامه داشت تا جایی که شاهد اقدام سازنده‌ای در این راستا نبوده‌ایم.



عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ورود بخش خصوصی به حوزه حمل و نقل عمومی، می گوید: ورود بخش خصوصی به خدمات حمل و نقل عمومی می‌تواند گام موثری برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان به لحاظ کمی و کیفی باشد که بخشی از آن به امنیت باز می‌گردد، ضعف دستگاه‌های اجرائی از جمله وزارت راه و شهرسازی برای بکارگیری بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی قابل قبول نیست و متأسفانه تاکنون نتوانسته‌اند از این فرصت به خوبی بهره‌مند شوند. ورود بخش خصوصی بی شک می‌تواند این عرصه را رقابتی کرده و شاهد بهبود وضعیت آن باشیم. 



صنعت ریلی و هوایی کشور باید پررنگ شود



نماینده مجلس یازدهم  در مورد تلفات جاده‌ای در مسافرت‌های بین شهری به خانه ملت می‌گوید: صنعت ریلی و هوایی کشور باید پررنگ شود؛ آمار تلفات جاده‌ای فروردین و شهریور ماه هر ساله خبر از واقعیت تلخی می‌دهد که بعد از ۴۰ سال ما هنوز نتوانستیم سفری ایمن برای هموطنان مهیا کنیم و یک پای قضیه به کیفیت خودروهای داخلی باز می‌گردد، امروز طرح‌های مختلفی برای خروج خودرو  از انحصار دو شرکت خودروسازی کشور ارائه شده تا شاهد رقابتی شدن این صنعت و ساخت با کیفیت محصولاتشان باشیم اما متاسفانه تاکنون ممکن نبوده است، در این بین باید از مسیر دیگر همچون تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از اتوبوس بین شهری گرفته تا قطار و هواپیما برای این صنعت به کار ببریم. توسعه صنعت ریلی و هوایی کشور می‌تواند مسیری برای کاهش تلفات جاده‌ای باشد.



واردات تعدادی هواپیما، لوکوموتیو و کامیون به کشور



شاکری با اشاره به واردات تعدادی هواپیما به کشور تصریح می‌کند: در جلسه‌ای که با کمیسیون عمران وزارت راه و شهرسازی داشتیم اعلام شد؛ تعدادی هواپیما، لوکوموتیو و کامیون برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی وارد کشور شده و امیدواریم هر چه زودتر وارد عرصه خدمات رسانی شود. خطوط ریلی کشور علاوه بر اینکه در سطح ملی از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب باید به هم متصل شوند بلکه با اتصال  این خطوط  به مرزهای کشور  باید شاهد توسعه صنعت ریلی  به لحاظ حمل کالا و رفت و آمد مسافران  باشیم.  



وی در ادامه تاکید می‌کند: در طول چهار سال دولت سیزدهم باید عقب افتادگی ۸ سال گذشته را در تمام زمینه‌ها  به ویژه حمل و نقل عمومی برطرف کند. تا جای ممکن از منابع داخلی از ساخت خودرو با کیفیت تا ساخت واگن قطار برای خطوط ریلی بهره مند شویم، امیدوارم وزارت صمت گام بلندی در این راستا بردارد.



رونق و توسعه صنعت هوایی را باید با کنترل نرخ بلیط هواپیما شروع کنیم تا مردم عادی هم بتوانند از این صنعت استفاده کنند، از سال گذشته نمایندگان چندین بار بابت افزایش خودسرانه بلیط هواپیما به متولیان اصلی به ویژه وزارت راه و شهرسازی تذکر داده‌اند اما تاکنون اقدام موثری در راستای این مهم ندیدیم



شاکری در ادامه تاکید می‌کند: رونق و توسعه صنعت هوایی را باید با کنترل نرخ بلیط هواپیما شروع کنیم تا مردم عادی هم بتوانند از این صنعت استفاده کنند، از سال گذشته نمایندگان چندین بار بابت افزایش خودسرانه بلیط هواپیما به متولیان اصلی به ویژه وزارت راه و شهرسازی تذکر داده‌اند اما تاکنون اقدام موثری در راستای این مهم ندیدیم، بیشتر افکار عمومی به این سمت است که مسافرت با هواپیما مختص اقشار متمول جامعه است در صورتی که چنین نیست، صنعت هوایی کشور می‌تواند برای رونق گردشگری در جهت کاهش تلفات جاده ای مورد توجه قرار بگیرد و حتی گاهی مردم مجبور هستند برای درمان بیماری، مسافت های طولانی از هواپیما استفاده کنند پس نمی توانیم این مسئله را تنها مختص گروهی خاص بدانیم.



دولت از اقتصاد تک  محصولی رها شود 



عضو کمیسیون عمران در مجلس سیزدهم در پایان  خاطر نشان کرد: دولت باید از تمام ظرفیت‌های کشور برای جدایی از اقتصاد تک محصولی استفاده کند، ظرفیت گردشگری در سطح ملی و بین المللی فرصتی طلایی برای کشور ما محسوب می‌شود که باید تمام زیرساخت‌های این مهم مهیا شود. در یک کلام اگر بخواهیم تمام فرصت‌های حمل و نقل عمومی را مورد توجه قرار دهیم بی شک شاهد رشد ایمنی، کاهش آلودگی هوا، کاهش تلفات جاده ای، تقویت حوزه بهداشت و درمان، رونق گردشگری و توسعه بنادر دریایی، رونق تجارت و صادرات خواهیم بود، مجلس تمام تلاش خود را می کند تا بتوانیم شاهد رونق  صنعت گردشگری کشور باشیم.



بیشتر بخوانید:





 در پایان باید بگوییم، مارس ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه‌ای سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه کنش و اقدام برای ارتقاء ایمنی جاده‌ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده‌ای و روز ایمنی حمل و نقل عمومی اعلام کرد. انتظار می‌رفت با نامگذاری ۷ اردیبهشت ماه به روز ایمنی حمل و نقل تمام سازمان‌ها و نهادها روی کار آمده  ایمن سازی جاده ها و کاهش تصادفات کمک سازنده ای داشته باشند که متاسفانه تاکنون این مهم ممکن نبوده است، امیدواریم با مدیریت و برنامه ریزی دولت و مجلس و همکاری تمامی بخش‌ها و سازمان‌های مرتبط وضعیت مطلوبی در این عرصه فراهم شود./



گزارشگر: محبوبه اشرفی پیمان



پایان پیام

  • کد خبر : 340768
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار