خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/23 - 10:42
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمد بیگی تشریح کرد:

چرا برنامه هفتم توسعه می تواند شتاب‌دهنده رشد و شکوفایی کشور شود؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی جزییاتی از سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در راستای برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه را تشریح کرد.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد جزئیات برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، گفت: برنامه هفتم توسعه موضوعات مختلف از مسائل فرهنگی واجتماعی گرفته تا مباحث سیاسی، زیربنایی، سیاست خارجی، مباحث دفاعی، علمی و فناوری، حقوقی و حتی مسائل قضایی را در برمی‌گیرد؛ رهبر فرزانه انقلاب با درایت و آینده نگری موضوعات مهمی را در جهت تکمیل برنامه هفتم توسعه عنوان کردند.



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم افزود: مقام معظم رهبری نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی را در برنامه هفتم توسعه تعیین نمودند و جزئیاتی نظیر بهره وری در تولیدات، ثبات در قیمت‌ها، تک رقمی کردن تورم، اصلاح ساختار بودجه از طریق شفاف سازی واقعی کردن منابع و مصارف بهینه، اتمام طرح‌های نیمه تمام، نظام بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی مشتمل بر حوزه‌های امدادی و بیمه در سطوح پایه، مازاد و متمم برای ارائه آزاد خدمات و دسترسی آزاد به منابع بیمه‌ای برای عموم جامعه تاکید کردند.



توجه به امنیت غذایی در برنامه هفتم توسعه



رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: تامین امنیت غذایی از مباحث مهمی است که مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه به آن تاکید ویژه‌ای داشتند، بگونه‌ای که بتوان حدود ۷۰ الی ۹۰ درصد کالاهای داخلی را در درون کشور تولید کرد و این مهم باید در تمام مناطق کشور قابل دستیابی باشد. استقرار موضوع مدیریت، تامین منابع آبی، افزایش بهره وری از منابع آبی و کشاورزی به خصوص آبخیزداری و آبخوانداری از دیگر مباحث مهم حیاتی بود که به آن بسیار سفارش شده است



ایران به مرکز مبادلات سیاسی، تجاری، ارتباطات، انرژی و حمل و نقل تبدیل شود



محمد بیگی ادامه داد: مباحثی نظیر پساب‌ها و آب‌های صنعتی از دیگر موضوعاتی است که رهبر انقلاب در برنامه هفتم توسعه به آن تاکید ویژه‌ای داشتند، در حوزه مزیت‌های جغرافیایی و سیاسی تبدیل شدن ایران به مرکز مبادلات سیاسی، تجاری، ارتباطات، انرژی و حمل و نقل سفارش شده است، سواحل، بنادر، آبهای مرزی و ارتقاء نظام سلامت از موضوعات برنامه هفتم است که به آن سفارش ویژه‌ای شده است



در بند۱۲ برنامه هفتم توسعه رهبر انقلاب تاکید ویژه‌ای به پیشرفت مباحث پزشکی داشتند، بگونه‌ای که رسیدن به عدالت سلامت را از موضوعات اصلی و دست یافتنی یاد کردند



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بند۱۲ برنامه هفتم توسعه رهبر انقلاب تاکید ویژه‌ای به پیشرفت مباحث پزشکی داشتند، بگونه‌ای که رسیدن به عدالت سلامت را از موضوعات اصلی و دست یافتنی یاد کردند و بهره‌مندی از مباحث سلامت محور، سلامتی کودک و مادر تا رسیدن به نقطه ایده آل بسیار فاصله داریم.



نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به بخشی از جزئیات مباحث فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: تقویت هویت ملی، کار و تلاش در جامعه و حمایت جدی دولت از نخبگان کشوری، تحکیم نهاد خانواده، رفع موانع رشد و شکوفایی از مهمترین مسائلی است که رهبر انقلاب در برنامه هفتم توسعه به آن تاکید ویژه‌ای داشتند.



نگاه عالمانه و جامع  رهبر انقلاب به موضوعات مربوط به بانوان در برنامه هفتم توسعه



عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به مباحث بانوان از دیگر موضوعاتی بود که رهبر انقلاب متذکر شدند، نگاه عالمانه و جامع به موضوعات مربوط به بانوان در برنامه هفتم توسعه بیانگر نقش مهم و کلیدی بانوان در شکوفایی کشور است، ضرورت ایجاد بسترهای لازم در حوزه فرزندآوری در پنجره جمعیتی ۵ ساله از دیگر مسائلی است که دربرنامه هفتم توسعه سفارش بسیار به آن شده است. این نشان از نگاه ژرف معظم له به موضوعات مهم کشور و انقلاب دارد.



رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و سایر معضلات اجتماعی از اهم اقداماتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، در مباحث علمی و آموزشی در برنامه هفتم توسعه به مسئله ایران در تراز قدرت‌های جهانی توصیه و با تاکید به امنیت حیاتی و کلانی که برای کشور دارد بسیار سفارش کرده‌اند، البته در خصوص سلامت الکترونیک به پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم.



 سفارش رهبری به تقویت بنیه دفاعی و امنیتی برای رسیدن به کشوری قدرتمند



محمدبیگی یادآور شد: توصیه مقام معظم رهبری به روابط بین المللی به ویژه ارتباطات با کشور همسایه در قالب روابط دیپلماتیک، همچنین تقویت بنیه دفاعی در مسائل دفاعی و امنیتی برای رسیدن به کشوری قدرتمند در راستای توجه به زیرساخت‌ها و تاب آوری دفاعی در برابر تهدیدات از نکات مهمی است که  در برنامه هفتم توسعه از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید ویژه قرار گرفته و باید مسئولان برای رسیدن به آن همت مضاعف داشته باشند.



وی ادامه داد: توجه به تهدیدات سایبری، زیستی، شیمی، پرتوی جزو اولویت‌های پدافند غیرعامل است که نشان از تغییر زمین بازی در حوزه تهدیدات می‌دهد در این راستا رهبر فرزانه انقلاب تاکیدات بسیاری داشته؛ در نظر بگیریم امروز تهدیدات بسیاری همچون جنگ‌های کلاسیک در دنیا بی معنی هستند و دشمنان بیشتر به سمت جنگ‌های ترکیبی با عنوان تهدیدات زیستی و شیمیایی مبتنی بر علم و فناوری روز پیش می‌روند بر همین اساس باید قدرت دفاعی کشور را از همه جهت تقویت کنیم.



توصیه به اجرای طرح صددرصدی حدنگار و کاداستر در برنامه هفتم توسعه



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان جزئیات موضوعات حقوقی و قضایی، یادآور شد: رهبر انقلاب در برنامه ۵ ساله توسعه هفتم به پیشگیری از جرم تاکید بسیار داشتند در این راستا تحقق دولت الکترونیک، بروز رسانی قوانین و مقررات در مباحث قضایی توصیه کردند. همچنین ایشان به اجرای صددرصدی طرح حدنگار و کاداستر سفارش نموده‌اند، در نظر داشته باشیم بسیاری از پرونده‌های قضایی در حوزه اراضی و مالکیت زمین و مسکن در حال رشد بوده است که باید حدنگاری صورت بپذیرد علی الخصوص در موضوعات کشاورزی که با اجرای کامل آن شاهد کاهش پرونده‌های حقوقی و قضایی خواهیم بود.



بیشتر بخوانید:





محمدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با همت جمعی از مسئولان و برنامه‌ریزی دقیق برنامه ۵ ساله توسعه هفتم با توجه به تعیین سیاست‌های کلی رهبر انقلاب شکل بگیرد و شاهد بهبود زندگی مردم در تمام حوزه‌ها در سایه اجرای اقتصاد مقاومتی باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 349024
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار