خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/01 - 14:45
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رفیعی با اشاره به شیوه پر از نقص مدیریت منابع آب در کشور تشریح کرد:

چرا از این نحوه مدیریت آبی گرم نمی‌شود؟

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد  از عدم مدیریت در منابع آبی کشور، گفت: برای مدیریت آب کمبود قانون نداریم، از سیاست‌های کلی منابع طبیعی گرفته تا قانون توزیع آب قوانینی هستند که متأسفانه بجای مدیریت منسجم  برخوردهای سلیقه‌ای با مدیریت آب شکل گرفته است، ما نیازمند مدیریتی کارآمد و سیستم یکپارچه هستیم.

سمیه رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد بحران مدیریتی آب در سیلاب‌های اخیر گفت: بحران مدیریت باید در موضوع منابع آبی  مورد توجه قرار بگیرد، متاسفانه در این راستا از تصمیمات نادرستی پیروی شده و امروز شاهد برخی از مناقشات آبی در تعدادی از شهرهای کشور هستیم که گاهی صدای آن را از مجلس می‌شنویم و نباید این گونه می‌شد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: ایران در گذر تاریخ مردمانی داشته که خود را با خشکسالی‌ها سازگار کرده و صاحب سبک برای زندگی بوده‌اند در مدیریت سازگاری با کم آبی و خشکسالی‌ها بطوریکه در اکثر  کتب و سفرنامه‌های مختلف به این موضوع بارها تاکید شده است.



 مناقشات آب بین شهرهای مختلف را شاهد بودیم 



وی ادامه داد: یکی از نشانه‌های مدیریت یکجانبه نگر در مدیریت منابع آبی که امروز شاهد آن هستیم متأسفانه مناقشات آبی بین شهرهای مختلف است که بعضا با عنوان انتقال آب بین حوزه‌ای از آن یاد می‌شود و به تبعات اجتماعی و فرهنگی آن کمتر توجه شده است. البته تامین آب شرب از ضروریات حتمی کشور است و اقدامات صورت گرفته تاکنون در بحث تامین آب شرب و ایمنی آن در کشور قابل توجه است. اما در کلیات مدیریت منابع آب حتما باید علاوه بر مواردی که تا بحال مغفول مانده توجه شود، حتما باید شرایط تغییرات اقلیمی و تبعات آن مانند بارش‌های رگباری را مد نظر قرار داد. مثلا  در جریان سیلاب امامزاده داوود(ع) از وزیر کشور درخواست کردم در مورد باران‌های اخیر که به صورت سیل و سیلاب خود را نشان داده از وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست سناریویی بخواهد تا حد ممکن از اتلاف آب جلوگیری شود. سیلاب‌ها بعضا یکی از  بهترین فرصت‌ها برای تغذیه آبخوان‌ها در کشور محسوب می‌شوند. اگر هدایت درست و اصولی برای این حجم از آبی که به صورت سیلاب خود را نشان داده؛ صورت نگیرد  سیلاب فقط مصیبت است.



افسوس برای از دست رفتن منابع آبی



رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه یادآور شد: سیلاب یکی از بهترین فرصت‌ها برای تغذیه آبخوان‌ها بود که نیاز عاجل به مدیریت هر چه بیشتر و بهتر آنهاست از طرفی پیش بینی‌های هواشناسی را داریم اما پیش بینی منابع طبیعی برای تغذیه آبخوان‌ها نداریم و صرفا بحث جمع شدن آب‌ها پشت سدها را در نظر می‌گیریم، در صورتی که امروز پدیده فرونشست یکی از مهمترین مشکلات کشور است و برای مدیریت فروچاله‌ها باید اقداماتی صورت بگیرد؛ در بحث مدیریت منابع آب بیشتر از نیاز به تجهیزات، به هماهنگی و تنظیم گری نیاز داریم. 











سمیه رفیعی


وی در ادامه یادآور شد: برای مدیریت آب کمبود قانون نداریم، از سیاست‌های کلی منابع طبیعی گرفته تا قانون توزیع آب قوانینی هستند که متأسفانه بجای مدیریت منسجم  برخوردهای سلیقه‌ای با مدیریت آب شکل گرفته است، ما نیازمند مدیریتی کارآمد و سیستم یکپارچه هستیم. به فرض مثال در کدام جلسات، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین وزارتخانه‌هایی که آب در اختیار دارد به همراه وزارت نیرو که سیاست‌های غلط آبی گذشته را با هدف کسب درآمد مدیریت می‌کند، به همراه بخش خانگی پشت یک میز نشسته و مدیریت آبی را تنظیم کرده‌اند؟



نگاه انتفاعی به منابع آبی در جهت کسب درآمد اشتباه است



وی با انتقاد از عدم عملکرد مدیریت آب به واسطه وزارتخانه‌های مربوطه یادآور شد: نگاه انتفاعی به منابع آبی در جهت کسب درآمد، مدیریت حکمرانی را به موضوع آب برای بلند مدت دور می‌کند. اینجاست  که مدیریت و منابع آبی ضربه خورده است.



در این بین مدیریت بر مبنای حوزه آبریز اتفاق خوشایندی بود که باید از ابتدا هم مدیریت کلان بر همین مبنا بود اما شاهد آن نیستم و امروز این اتفاق خوشایند با تعلل و تاخیر به سرانجام رسید



رفیعی در مورد تذکرات متمادی مجلس در مدیریت منابع آبی گفت: مدیریت ما در منابع آبی و حوزه آبریز بر عهده دولت است، در طی سال‌های گذشته حوزه آبخیزداری را تبدیل به ساختار مدیریت آب منطقه‌ای کردند، آب منطقه‌ای به لحاظ هویت ساختار مدیریتی یک وضعیت نیمه خصوصی داشته که از نگاه صد درصدی و حاکمیتی خارج شده و امروز استان‌هایی همچون یزد، اصفهان، شهرکرد، خوزستان و…. هر کدام به نوعی بر سر منابع آبی با هم مشکل دارند؛ در این بین مدیریت بر مبنای حوزه آبریز اتفاق خوشایندی بود که باید از ابتدا هم مدیریت کلان بر همین مبنا بود اما شاهد آن نیستم و امروز این اتفاق خوشایند با تعلل و تاخیر به سرانجام رسید.



هدر رفت منابع در سایه سوء مدیریت



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: عدم توجه به مدیریت اصولی منابع آبی که باعث ایجاد هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی شد و برخی  تصمیمات نادرست وزارتخانه‌ای هم به آن دامن زد باعث شد بارها وزیر نیروی وقت به مجلس خوانده شد تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد اما متاسفانه پاسخ‌های قانع کننده‌ای به وکلای ملت ندادند،کسی حق ندارد با منابع عمومی به ویژه منابع طبیعی مملکت اینگونه رفتار کند. 



بیشتر بخوانید:





رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان خاطر نشان کرد: توجه حقیقی به آمایش سرزمینی و توصیه به آن می‌تواند راه برون رفت کشور از خیلی مشکلات باشد، به شرطی که به آن وفادار بوده و در تمام برنامه ریزی‌ها به آن متعهد باشیم، آمایش سرزمین مسئله‌ای است که می‌تواند ابزار مهم مدیریت کلان و یکپارچه سیستمی فراهم کند که عملا  مورد بی توجهی قرار گرفته‌ است ./



پایان پیام

  • کد خبر : 347934
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار