خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/25 - 13:48
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
اسماعیلی در نشست با فعالان اقتصادی خوزستان مطرح کرد:

پیگیری مشکلات شرکت ها و کارخانجات زیرمجموعه وزارت تعاون

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از پیگیری مشکلات بخش های صنعتی و اقتصادی فعال در استان خوزستان به ویژه شرکت ها و کارخانجات زیرمجموعه وزارت تعاون و کارخانجات ساخت آجر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی صبح  امروز (شنبه 25 دی ماه) با فعالان اقتصادی در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد.



ولی اسماعیلی در این نشست در پاسخ به مطالباتی که فعالان اقتصادی استان خوزستان در این نشست مطرح کردند، افزود: وضعیت صنایع پتروشیمی و پایین دستی اساسی ترین مشکل خوزستان است و اگر بتوانیم آن را حل کنیم، قطعاً گامی موثر در جهت اشتغالزایی و محرومیت زدایی در این استان خواهیم برداشت.



نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از مواردی که تاکنون مغفول مانده است، ادامه داد: از دولت انتظار می رود در اسرع وقت و کوتاه ترین زمان ممکن در جهت مشارکت با بخش خصوصی و سرمایه گذاران برای رفع مشکلات مردم این منطقه اقدام کند، چرا که هر زمان مردم و بخش خصوصی برای رفع مشکلات کشور پای کار بیایند، قطعاً موفق خواهیم شد.



وی تصریح کرد: آنچه در این مدت مشاهده کردیم این است که شرکت های دولتی بیش از 90 درصد بخش ها را در این منطقه در اختیار گرفته اند و فعالیت بخش خصوصی کمرنگ شده است و این در حالی است که شرکت های دولتی به تعهدات اجتماعی خود عمل نمی کنند، بنابراین ما در حال پیگیری طرحی در این رابطه در کمیسیون هستیم تا این مهم را قانونمند کرده و شفاف کنیم که نتیجه آن قطعاً رفع محرومیت و آسیب های اجتماعی و اشتغالزایی خواهد بود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت نیروهای بومی کارآمد اظهار کرد: موضوع استفاده از پیمانکاران بومی یکی از موضوعاتی است که قطعاً پیگیری خواهیم کرد، همچنین در این نشست در جهت گردش و تراز مالی به این مهم اشاره شد که اکثر بانک ها و کارخانجات بزرگ در تهران حساب دارند که پیگیری این موضوع را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.



اسماعیلی اظهار کرد: بیمه کارگران ساختمانی که مطرح شد نیز از جمله موضوعاتی است که کمیسیون اجتماعی در قالب طرحی در حال پیگیری آن است و اگر در صحن نیز رأی بیاورد، مشکل این بخش حل خواهد شد، آنهم به گونه ای که تغییری در قیمت مسکن ایجاد نشود، چرا که ما ابعاد مختلف این موضوع را مدنظر قرار داده ایم.



وی گفت: یکی دیگر از مشکلات مطرح شده پیرامون ابلاغ بخشنامه های مختلف و متضاد از سوی تامین اجتماعی و گمرک بود که امکان سرمایه گذاری را از بین می برد، بنابراین ما این موضوع را پیگیری کرده تا صدور این بخشنامه ها به حداقل برسد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: ماده 14 و 8 درصد و روابط کار و بیمه کارگرانی که در بخش خصوصی و گلخانه ای فعال هستند نیز از دیگر موضوعاتی بود که مطرح شد اما پیگیری آن در گرو این است که گزارش کاملی در این رابطه به کمیسیون ارائه شود.



اسماعیلی عنوان کرد: درخصوص بخش کشاورزی قانون مهمی تصویب شد که صنف را در قیمت گذاری محصولات دخیل کردیم، بنابراین این مهم را برای سایر موارد نیز لحاظ می کنیم تا علاوه بر اینکه قیمت گذاری محصولات دستوری نباشد، بازار نیز توسط اصناف کنترل شود. همچنین در رابطه با قیمت آجر تولیدشده در کارخانجات آجرسازی نیز استفساریه ای مطرح شده که 71 امضا برای آن جمع آوری شود، قطعاً آن را پیگیری می کنیم، چرا که بی توجهی به این بخش مانعی در مسیر تولید 4 میلیون واحد مسکونی توسط دولت نیز خواهد بود.



رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: ایجاد ثبات در قیمت برق و گاز صنایع از دیگر موضوعاتی است که پیگیری خواهیم کرد و این موضوع باید از طریق یارانه به طور کلی بررسی شده و تصمیماتی اتخاذ شود که صنایع متضرر نشوند.



وی گفت: درخصوص فاز دوم کارخانه اکسین فولاد خوزستان و مجموعه هایی که به نوعی با مجموعه های شستا، صندوق بازنشستگی و وزارت تعاون و صندوق فولاد ارتباط دارند، نیز به عنوان مصوبات این سفر پیگیری می کنیم. همچنین یکی دیگر از اولویت هایمان وضعیت شرکت ها و کارخانه های ذیل وزارت تعاون است که می توانند نقش موثری در اشتغالزایی داشته باشند.



اسماعیلی در پایان از هیات مدیره اتاق بازرگانی اهواز خواست تا گزارش کاملی از سایر موارد مطرح شده که نیاز به پیگیری در قالب قانونگذاری و نظارت نمایندگان مجلس دارد، به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه دهد./



پایان پیام

  • کد خبر : 335682
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار