خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/17 - 10:11
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی

پدیده زنانه شدن سالمندی در کشور به چه معناست و چه خطراتی دارد؟

عضو فراکسیون زنان مجلس شوری اسلامی با بیان زنانه شدن سالمندی در کشور گفت: در یک دهه گذشته در حوزه تشویق و ایجاد بستر لازم جهت ازدواج جوانان عملکرد مناسبی از سوی مسئولان دیده نشده است، عدم برنامه ریزی مناسب در راستای هرم سنی ایران بخشی از جوانان را به سمت تجردگرایی سوق داده، بی شک سالمندی و تنهایی در آینده برای کشورمان تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت.

فاطمه محمد بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد زنانه شدن سالمندی کشور گفت:  ایران در بازه زمانی 30 ساله قدم در عرصه سالمندی خواهد گذاشت بگونه‌ای و طی 3 دهه آینده ایران جزء یکی از نخستین کشورهای سالمند در جهان محسوب خواهد شد.



دو برابر شدن سالمندی ظرف 43سال 



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم افزود: در یک دهه گذشته در حوزه تشویق و ایجاد بستر لازم جهت ازدواج جوانان عملکرد مناسبی از سوی مسئولان دیده نشده است، عدم برنامه ریزی مناسب در راستای هرم سنی ایران بخشی از جوانان را به سمت تجردگرایی سوق داده، بی شک سالمندی و تنهایی در آینده برای کشورمان تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت؛ براساس آمارهای اعلامی، جمعیت سالمند ایران در سال ۱۳۵۵ حدود ۵ درصد بوده است و در سال ۱۳۹۸ این جمعیت به ۱۰ درصد رسیده است. این رقم در حال حاضر به حدود ۱۱ درصد رسیده، به عبارتی دیگر دو برابری شدن جمعیت سالمند در کشور ۴۳ سال زمان برده است. این درحالیست که براساس اعلام مسئولان این حوزه در شرایط منحصر به فرد جهانی، تنها طی ۲۳ سال؛ یعنی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۲۱ جمعیت سالمند از ۱۰ به ۲۰ درصد می‌رسد.



شاهد زنانه شدن جمعیت سالمندی در آینده خواهیم بود



محمدبیگی با اشاره به روند رشد جمعیت سالمند کشور، گفت: کمیت جمعیت سالمندی در یک شتاب منحصر به فرد جهانی تا سال ۱۴۳۵، از یک سوم جمعیت گذر خواهد کرد، اما نکته مهم تغییرات کیفی رخ داده در جمعیت سالمندی است به طوری که در سال ۱۳۷۶ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۱۱۶ مرد سالمند در کشور وجود داشت، این در حالی بود که سال ۱۳۹۸ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۹۳ مرد سالمند داشتیم لذا تعداد مردان سالمند کمتر شده و اگر این روند ادامه یابد شاهد زنانه شدن جمعیت سالمندی در آینده خواهیم بود.



پیشروی جامعه به سمت سالمندی نتایج سنگینی را به دنبال خواهد داشت لذا باید از امروز در اندیشه فردای نیامده باشیم، موضوع بیمه سالمندی با در نظر گرفتن امتیاز حمایت‌های مادی و درمانی از اولویت‌های مد نظر جامعه سالمندی است



عضو فراکسیون زنان در مجلس یازدهم ادامه داد: پیشروی جامعه به سمت سالمندی نتایج سنگینی را به دنبال خواهد داشت لذا باید از امروز در اندیشه فردای نیامده باشیم، موضوع بیمه سالمندی با در نظر گرفتن امتیاز حمایت‌های مادی و درمانی از اولویت‌های مد نظر جامعه سالمندی است، در حال حاضر با کاهش فرزندآوری و تک فرزندی روبرو هستیم این مسئله خبر از تنها زیستی سالمندان در آینده نه چندان دور می‌دهد.



آشیانه‌های خالی افسردگی را برای سالمندان به ارمغان می آورد



رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی ۷ سال آینده پنجره جمعیت کشوری به دلیل کاهش فرزندآوری یا تعداد کم فرزندان بسته می‌شود. موضوع انزوا و تنهایی سالمندان معضل پیش روی ایران است، بر همین اساس آشیانه‌های خالی تهدیدی برای زندگی سالمندان خواهد بود.



در برنامه توسعه هفتم جامعه سالمند به صورت ویژه‌ای دیده شود



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: در برنامه توسعه هفتم برای جامعه سالمند باید ظرفیت ویژه‌ای دیده شود، همانگونه که زمانی مدرسه سازی و دانشگاه سازی در نظر گرفته شد، برای ایران سالمند هم باید ظرفیت‌ها با توجه به تبدیل هرم سنی به میانسالی تغییر کند؛ ایجاد مراکز اجتماعی، تفریحی، اقامتگاه‌ها، کلینیک‌های ویژه، مراکز ویژه پیشگیری از بیماری‌های خاص و حتی خانه سالمندان از فرصت‌هایی است که باید برای جامعه سالمندان در نظر بگیریم.



محمدبیگی در ادامه تاکید کرد: باید شرایط را از امروز برای ایران سالمند در نظر بگیریم، از تجهیزات و امکانات زندگی برای سالمندان تا بیماری‌هایی که این گروه سنی را تهدید می‌کند، ما برای آمادگی نیازمند به بسته‌های خودمراقبتی و آموزشی هستیم، همچنین ارائه طرح های سنجش روان از دیگر مباحثی است که باید به صورت ویژه به آن توجه داشته باشیم.



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با یک حساب سرانگشتی که از وضعیت افراد بالای ۵۰ سال دارند که همسر آنها فوت شده و طلاق گرفته‌اند و یا مجرد هستند، در می‌یابیم که حدود ۲ درصد از مردان و ۳ درصد زنان بالای ۵۰ سال هرگز ازدواج نکرده‌اند؛ در این بین سهم زنان بدون همسر در اثر فوت ( حدود ۷ درصد) چند برابر بیش از مردان بدون همسر در اثر فوت ( حدود ۱.۵ درصد) است. در جمعیت‌شناسی این اعداد و ارقام خبر از «زنانه شدن سالمندی» می‌دهد، بر همین اساس باید این مسئله جزء اولویت‌های نخستین جامعه باشد.



زمینه را برای ورود به عرصه سالمندی آماده کنیم



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:با توجه رشد جمعیت سالمند باید تیم پزشکی و متخصصان ویژه سالمندان را در کشور افزایش دهیم بگونه‌ای که در آینده مجبور به پذیرش کادر درمانی متخصص سالمندان از دیگر کشورها نباشیم، با تمام این تفاسیر باید فرهنگ احترام به بزرگترها، به ویژه سالمندان در کشور پررنگ شود در این بین تشکیل سازمان‌های مردم نهاد و اجتماعی هم باید در حوزه خیریه، مد نظر قرار بگیرد.



وی در ادامه یادآور شد: آمادگی کشور برای ورود ایران به حوزه سالمندی باید در تمام سازمان‌ها و نهادهای کشوری در نظر گرفته شود، مجلس یازدهم برای رسیدگی به امور و خواسته سالمندان کمیته ای تشکیل داد و طی آن اعتباراتی که سازمان‌ها و نهادهای مرتبط نیاز دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد و همچنین در این کمیته مشکلات مربوط به سالمندان از بیمه گرفته تا کمبود امکانات بهداشتی و رفاهی را بررسی می‌کند.



تاب آوری اجتماعی چگونه برای سالمندان ممکن است



عضو  فراکسیون زنان مجلس یازدهم در مورد شعار جهانی امسال روز سالمند بیان کرد: "تاب‌آوری سالمندان در دنیای در حال تغییر" شعاری که از همه جهات سالمندی را در بر بگیرد به ویژه سالمندی زنانه را، این تاب‌آوری ظرفیتی مولد است که منجر به سلامتی و عملکرد خوب در مواجهه با مسائل و مشکلات، بیماری‌ها و از دست دادن‌ها می‌شود. پژوهش‌هایی که تاکنون در خصوص  تاب‌آوری صورت گرفته‌است عواملی همچون سن، جنس، محل سکونت شهری روستایی، ویژگی‌های شخصیتی فرد سالمند،عضویت در کانون‌های بازنشستگی و گروه‌های مجازی،سطح تحصیلات و میزان درآمد را در پیش‌بینی یا افزایش تاب‌آوری سالمندان مؤثر می‌دانند.



بیشتربخوانید





محمدبیگی در ادامه خاطر نشان کرد: ایران در حال گذار جمعیتی است، بر همین اساس با برنامه ریزی دقیق می‌توان عوارض دوران سالمندی را به تعویق انداخت، به این معنی که بدن شما از نظر جسمی و روحی کمتر از دیگران رو به ضعف و تحلیل برود، باید مراقبت‌های لازم را از میان‌سالی شروع کنید. برای رسیدن به این مهم تغذیه سالم، استقلال مالی، ورزش منظم، فعالیت‌های فکری، یادگیری مهارت‌های جدید، داوطلب شدن و داشتن روابط مناسب عاطفی در خانواده مقدمات شروع دنیای سالم سالمندی باشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 349827
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار