خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/15 - 13:37
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
کعب عمیر:

وزیر کار از روند واگذاری های غلط شرکت های وابسته به شستا جلوگیری کند

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس گفت: متاسفانه این روزها با واگذاری نادرست شرکت ها به بخش خصوصی، صنعت ایران قربانی خصوصی سازی شده است.

محمد کعب عمیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن انتقاد از روند واگذاری های شرکت های شستا به بخش خصوصی گفت: روند واگذاری‌ها در سال‌های اخیر به شکل صحیح صورت نگرفته است زیرا یا واگذاری‌ها به بخش خصوصی به مفهوم واقعی انجام نشده و یا اینکه به عنوان رد دیون به خصولتی‌ها واگذار شده و یا به تولیدکننده اصلی واگذار نشده است.



وی افزود: متاسفانه درحالی که مشاهده می‌شود برخی واگذاری‌ها منجر به تعطیلی شرکت های تولیدی شده یا موجب بروز مشکلات متعدد شده است اما با این حال نیز این واگذاری ها در حال انجام است که باید برای جلوگیری از این اتفاق اقدام اساسی صورت پذیرد.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد:  متاسفانه شرکت های وابسته به شستا به افرادی واگذار می شوند که از اهلیت لازم برخوردار نیستند و با پایین ترین قیمت ها شرکت ها را به این افراد واگذار کرده اند.



کعب عمیر عنوان کرد: اگر بنا باشد یک واحد تولیدی خصوصی سازی شود مفهوم این است که این کارگاه تولیدی به وسیله بخش خصوصی ادامه کار دهد و گسترش پیدا کند که اگر اینچنین نباشد و کارخانه تولیدی به سمت نابودی برود، یعنی دولت مال فروشی کرده است. این روزها وقتی موضوع خصوصی‌سازی مطرح می شود  تن کارگران می‌لرزد و ترس بیکار شدن به دردهای آن ها اضافه می‌شود.



وی افزود: هرچند خصوصی سازی برای افزایش تولید صورت می گیرد اما با نگاهی به نحوه واگذاری ها مشاهده می کنیم که خصوصی سازی های بی حساب و کتاب نه تنها کمکی به اقتصاد کشور و کاهش نقش دولت نکرد که حتی وظیفه دولت را نیز سنگیمن تر کرده است.



نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس بیان کرد: شرکت‌هایی از قبیل نیشکر هفت‌تپه، نساجی مازندران، هپکوی اراک، ماشین سازی تبریز یا پالایشگاه کرمانشاه که روزی جزو صنایع مهم و سود ده کشور بودند به افرادی که اهلیت نداشتند  با قیمت پایین واگذار شدند و همین موضوع نیز این شرکت ها را با ورشکستگی مواجهه کرد. 



وی گفت: واگذاری شرکت های وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ( شستا) کاری غیر کارشناسی است چرا که باید  به جای واگذاری شرکت ها به فکر توسعه و تکمیل زنجیره تولید برای افزایش سوددهی باشند.



نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس اظهار کرد: با واگذاری شرکت حریرخوزستان اولین تولید کننده کاغذ بهداشتی در ایران وابسته به شستا باید منتظر ماند تا شاهد عاقبت هفت تپه ای دیگر برای این شرکت تولیدی در شهرستان شوش  باشیم بنابراین انتظار می رود وزیر کار، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و مدیران شستا به جای واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی به دنبال توسعه و تکمیل زنجیره تولید شرکت‌هایی باشند که شرایط سودآوری بیشتر برای آنها مهیا شده باشند.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون دولت ها در واگذاری شرکت‌های دولتی موفق عمل نکرده اند عنوان کرد: اگر سیاست های اصل 44 قانون اساسی به خوبی رعایت نشود؛ قطعا واگذاری شرکت‌هایی همچون شرکت حریر خوزستان تبدیل به هفت‌تپه‌ای دیگر خواهدشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 359427
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار