خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/26 - 14:29
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
انتقاد دهمرده از عملکرد وزارت نیرو در سیستان وبلوچستان:

وزیر نیرو با مصاحبه های خود مسئله بی آبی سیستان و بلوچستان را به حاشیه می‌برد

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو گفت: مصاحبه‌های اخیر وزیر نیرو در مورد حقابه ایران یک شوی تبلیغاتی و وعده کذایی بیش نیست و سیستان و بلوچستان هنوز تشنه است.

حبیب‌اله دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد حقابه به ظاهر رهاسازی شده از سوی دولت طالبان گفت: یکی از مسائل اصلی سیستان و بلوچستان در طول تاریخ  مسئله آب و تشنگی این استان بوده است، رفع تشنگی این استان به چند عامل بستگی دارد یکی  از این عوامل همان آب رودخانه هیرمند و احداث بند کمال خان است.



نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بندکمال خان را در ۸۰ کیلومتری سیستان و بلوچستان بر روی هیرمند احداث کردند که به بند انحرافی معروف است؛ اگر سیل و سیلابی جاری شد آب به جای ورود به خاک ایران به شوره زارها جاری می‌شود؛ این بند احداثی محصول دولت افغانستان، آمریکا، عربستان است و منجر به خالی شدن مرزها و مهاجرت مردم این استان به شهرهای دیگر شده است.



4 مسیر هنوز برای رفع تشنگی سیستان وجود دارد



دهمرده  با ارائه راهکار، برای حل تشنگی سیستان ۴ گزینه  تعریف کرد و گفت: مرحله نخست، تامین حقابه مورد نیاز از افغانستان است که متاسفانه با وجود ضعف‌هایی منجر شده تا این آب به ایران تعلق نگیرد، از طرفی دیگر می‌توان آب مورد نیاز سیستان را از دریای عمان که به اقیانوس‌ها وصل است، تهیه کرد و همچنین آب‌های ژرف می‌توانند گزینه مناسبی برای رفع تشنگی سیستان باشند در کنار این موارد و تمام گزینه‌های عنوان شده، جلوگیری از تبخیر آب بهترین مانع از رسوب گذاری چاه‌ها و منابع آبی است.



سیلی که به نام حقآبه به ایران جاری شد 



نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به سفر وزیر نیرو به افغانستان، ادامه داد: به تازگی محرابیان سفری به کشور افغانستان در راستای حقآبه هیرمند داشته‌اند و در این خصوص تبلیغات نادرستی صورت گرفته که در واقعیت اینگونه نیست؛  طی چند روز گذشته شاهد سیل استان‌های جنوبی و کشورهای همسایه بودیم که به تبع آن افغانستان هم از سیلاب در امان نبود و همین عاملی برای سرازیر شدن سیل از بند کمال خان و جاری شدن آب از رودخانه هیرمند بوده است که این سیل 17  متر مکعب در ثانیه آورده آب به همراه داشت، طی دو روز گذشته همین میزان به صفر رسیده است و خبری از آب نیست.



سفر وزیر نیرو پروژه‌های انتقال آب سیستان و بلوچستان را مسکوت گذاشت



دهمرده با تاکید دوباره بر تبلیغات دولت در مورد حقابه هیرمند، گفت: با قدردانی از تمام تلاش دولت سیزدهم اما واجب می‌دانم این نکته را عرض کنم؛ هنوز شاهد دریافت حقابه رودخانه هیرمند نیستیم؛  سفر وزیر نیرو برای گرفتن حقآبه به افغانستان بی نتیجه بوده است و بسیاری از پروژه‌هایی که برای رفع تشنگی این استان در نظر گرفته شده بود به تبع همین سفر وزیر مسکوت باقی مانده است.



سفر محرابیان به افغانستان بیشتر جنبه تبلیغات دروغین داشته؛ این سفر نه تنها فایده‌ای برای رفع تشنگی سیستان وبلوچستان نداشته بلکه  موجب تعطیلی برخی از برنامه‌های آبرسانی مثل انتقال آب دریای عمان و بهره برداری از آب‌های ژرف  به این استان شده است



عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه تاکید کرد: سفر محرابیان به افغانستان بیشتر جنبه تبلیغات دروغین داشته؛ این سفر نه تنها فایده‌ای برای رفع تشنگی سیستان وبلوچستان نداشته بلکه  موجب تعطیلی برخی از برنامه‌های آبرسانی مثل انتقال آب دریای عمان و بهره برداری از آب‌های ژرف  به این استان شده است.



دهمرده با اشاره به عدم پایبندی افغانستان به پرداخت حقآبه گفت: در طول تاریخ  افغانستان هیچگاه به قرار داد و توافقنامه خود پایبند نبوده است؛ به تبع ورود سیل شاهد جاری شدن آب در ایران بودیم، در حال حاضر خشکسالی به قدری شدت گرفته است که شاهد قطره‌ای آب نبودیم و سیل چند روز گذشته به میزانی قدرتمند بود که شاهد جاری شدن آب در هیرمند بودیم.



بیشتر بخوایند:





عضو مجمع نمایند گان استان سیستان و بلوچستان با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو خاطر نشان کرد: چرا وزیر نیرو با مصاحبه‌های دروغین مسئله بی آبی استان سیستان وبلوچستان را به حاشیه برده است؛ باید این وزراتخانه به وظایف خود در راستای تامین آب این استان اقدام عاجلی داشته باشد. مصاحبه‌های اخیر آقای محرابیان در مورد حقابه ایران یک شوی تبلیغاتی و وعده کذایی بیش نیست و سیستان و بلوچستان هنوز تشنه است./



پایان پیام

  • کد خبر : 347541
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار