خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/21 - 09:31
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی

واکنش نجف آبادی به آزادسازی بخشی از طلب ایران از عراق در ازای واردات دارو و مواد اولیه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در تولید دارو به خودکفایی نرسیده ایم، گفت: ایران در ازای صادرات نفت و گاز به کشور عراق مبلغی را طلبکار است؛ بالطبع به دلیل تحریم‌ها انتقال ارز به داخل کشور با مشکل روبرو شده است، طی مذاکراتی که صورت گرفته دولت عراق پذیرفته در برابر این طلب دارو و مواد غذایی به کشور ما پرداخت کند.

همایون سامه یح نجف آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد درآمد حاصل از صادرات گاز به عراق که برای خرید دارو و کالاهای اساسی است، گفت: ایران در ازای صادرات نفت و گاز از کشور عراق مبلغی را طلبکار است؛ بالطبع به دلیل تحریم‌ها انتقال ارز به داخل کشور با مشکل روبرو شده است، طی مذاکراتی که صورت گرفته دولت عراق پذیرفته در برابر این طلب دارو و مواد غذایی  به کشور ما پرداخت کند.



تحریم‌ها سلامت جامعه را تحت الشعاع قرار داد 



نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم در مورد نقش تحریم‌ها، افزود: باید واقعیت را بپذیریم انتقال ارز به داخل کشور  به دلیل تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده به سختی امکان‌پذیر است و بانک‌های عراقی این انتقال ارز را با احتیاط انجام می‌دهند بر همین اساس انتقال ارز با مشکلاتی روبرو است و تحریم نبودن مواد غذایی و دارو مسیری برای پرداخت بدهی دولت عراق به ایران شده است.



در حال حاضر ۸۰ الی ۹۰ درصد داروها در داخل ایران تولید می‌شود اما مواد اولیه آن از خارج وارد می‌شود، باید بپذیریم که در تولید دارو به خودکفایی کامل  نرسیده‌ایم



نجف آبادی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ الی ۹۰ درصد داروها در داخل ایران تولید می‌شود اما مواد اولیه آن از خارج وارد می‌شود، باید بپذیریم که در تولید دارو به خودکفایی کامل نرسیده‌ایم. 



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد به نتیجه نرسیدن ارز نیمایی و ترجیحی، یادآور شد: دولت تاکید می‌کند که ارز ۲۸ هزار تومانی برای تامین کالاهای اساسی پرداخت می‌کند اما تولید کنندگان با تامین ارز نیمایی یا ترجیحی روبرو هستند.



بیشتر بخوانید:





نجف آبادی تاکید کرد: اگر بازدیدی از یک کارخانه‌ داروسازی کشور داشته باشید درخواهید یافت که هر یک از مواد اولیه آن وارداتی است و بر همین اساس نمی‌توان ادعا کرد که در تولید دارو به خودکفایی رسیده‌ایم.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت جواد اوجی وزیر نفت روز پنجشنبه ۱۱ خرداد و در حاشیه نشست دولت گفته بود درآمد حاصل از صادرات گاز به عراق را از طریق بانک TBI دریافت می‌کنیم، منتها عراقی‌ها شرط کرده‌اند که این درآمد صرفا به دارو و کالاهای اساسی اختصاص داده شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 363042
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار