خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/04 - 19:02
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
ایری:

هشدارهایی که نادیده گرفته شد/ محاصره گلستان با ریزگردهای ناشی از بی‌توجهی مدیران

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس با بیان اینکه علی رغم تذکرات پی در پی به مسئولان مربوطه اقدام مناسبی برای جلوگیری از بروز پدیده ریزگردها صورت نگرفته است، از رئیس جمهور خواست با جدیت به موضوع گرد و غبار استان گلستان ورود کند.

عبدالجلال ایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وضعیت بحرانی افزایش غلظت گرد و غبار و ورود ریزگرد به استان گلستان، گفت: در حال حاضر مردم استان گلستان به ویژه در بخش غربی این استان با پدیده ریزگردها مواجه هستند به نحوی که به دلیل افزایش غلظت گرد و غبار مردم حتی امکان تردد در خیابان ها را ندارند. برخی از کارشناسان منشاء ریزگردها را از کشور ترکمنستان می‌دانند و برخی خشکسالی چند سال اخیر ترکمن صحرا و عدم احیای تالاب گمیشان و سواحل مرزی استان گستان را علل افزایش ریزگرد در استان گلستان می‌دانند. این درحالی است که برای هرکدام از آنها راهکاری وجود دارد اما به آن بی توجهی شده است.



نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس  با بیان اینکه علی رغم تذکرات پی در پی به مسئولان مربوطه اقدام مناسبی برای جلوگیری از بروز پدیده ریزگردها صورت نگرفته است، افزود:  وجود ریزگرد در آسمان استان گلستان امسال به بحران و چالشی جدی تبدیل شده است. در مورد منشاء ریزگردهای خارجی وزارت امورخارجه باید با رایزنی و مذاکره گام های جدی برای این امر انجام دهد. در مورد منشاءهای داخلی نیز با وجود تذکرات متعدد به دلیل نبود تعامل سازنده میان سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی به صورت مشخص شرکت شهرک‌های کشاورزی اقدامی موثری برای احیای تالاب گمیشان و میانکاله صورت نگرفته است.



وی با تاکید بر اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی باید نسبت به وضعیت بحرانی ریزگردها در استان گلستان پاسخگو باشند، عنوان کرد: با توجه به هشدارهای مکرر، در طول سال‌های گذشته باید در داخل کشور برای جلوگیری از پدیده ریزگردها اقداماتی از جمله افزایش پوشش گیاهی در مرز ایران و ترکمنستان و احیای تالاب گمیشان انجام می‌دادیم که نسبت به آن بی توجهی شد؛ از این رو اگر امسال هم اقدامی نشود، سال آینده با حجم بسیار بیشتری از ریزگرد مواجه خواهیم شد.



نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس  یادزهم، تاکید کرد : از رئیس جمهور می‌خواهم با جدیت به این موضوع ورود کرده و مانع افزایش روز افزون ریزگردها در استان گلستان شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 367387
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم