خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/11/06 - 13:46
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمدبیگی:

نقض ماده 27 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ظلم به پزشکان مادر است

رئیس فراکسیون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت:  ستاد ملی کرونا ‎ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به مدت 6 ماه تعلیق و تکریم مادری و همسری مادران متخصص حوزه سلامت را نقض کرد!

فاطمه محمد بیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: اجرای ماده ۲۷ می‌تواند منجر به اجرای عدالت برای جامعه پزشکی کشور شود و  تلاش ما این بود که با بهترین شکل این ماده اجرایی شود تا ضمن برخورداری مردم از پزشکان در مناطق محروم شاهد کاهش فشار بر پزشکان  متاهل و مادران جوان حوزه سلامت باشیم و در این رابطه حفظ نخبگان برای خدمت رسانی به مردم موضوعی بسیار استراتژیک بوده است.



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: ستاد ملی کرونا ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی, جمعیت را به مدت 6 ماه تعلیق و تکریم مادری و همسری مادران متخصص حوزه سلامت را نقض کرد؛ شنیدن این خبر کام مادران را تلخ کرده است.



در خصوص تعلیق ماده27 مشورتی با صورت نگرفته بود



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در خصوص تعلیق این ماده هیچ گونه مشورتی با مجلس شورای اسلامی صورت نگرفته است؛ بارها کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت جزییات این ماده را در وزارت بهداشت مطرح کرد و با برگزاری 7 جلسه مشترک از وزارت بهداشت آیین نامه چگونگی اجرای این ماده را درخواست نموده و متاسفانه بیشترین پاسخ مبنی بر عدم اجرای این ماده بوده است و یا بحث ناتوانی وزارت بهداشت در اجرای این ماده است.



حدود 800 نفر مشمول اجرای ماده 27 قانو ن جوانی جمعیت می‌شوند 



وی در ادامه تاکید کرد: حدود 700 الی 800 نفر مشمول اجرای این ماده می‌شوند و هنوز مشخص نشده است که این تعداد درخواست مکتوب اجرای این ماده را به وزارت بهداشت ارائه داده‌اند یا خیر؟ به جای رفتارهای سلبی و دور زدن قانون توسط ستاد ملی کرونا بهتر است از تفکیک رشته‌های مرتبط با  این ستاد  استفاده کرده  و حتی رده بندی کنیم، به فرض مثال در اجرای این قانون استثنایی برای مادران متخصص و یا مادارنی که سن باروری آنها رو به انتها است و یا فرزند شیرخوار دارند در نظر بگیریم.



عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گروه‌های سرباز پزشک را می‌توان برای مدت 6 ماه برای اجرای ماده 27 در ستاد ملی کرونا مصوب کرد که این تعداد به جای بانوان خدمت کنند و حتی از خرید خدمت استفاده کرد؛ برای کمیسیون و فراکسیون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت این سوال به وجود آمده است، چرا به جای پیدا کردن راه حل برای مصوبه رسمی مجلس آنرا به مدت 6 ماه تعلیق کرده‌اند؟!



در حال حاضر تعلیق ماده 27 به مدت 6 ماه در ستاد ملی کرونا مصوب شده است و طبق ماده‌ای که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به شورای عالی امنیت ملی ارسال کرده و درخواست ارسال نامه مکتوب آن را کرده است



محمد بیگی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر تعلیق ماده 27 به مدت 6 ماه در ستاد ملی کرونا مصوب شده است و طبق ماده‌ای که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به شورای عالی امنیت ملی ارسال کرده و درخواست ارسال نامه مکتوب آن را کرده است و متاسفانه تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند؛ در حال حاضر جای سوال اینجاست، این تعلیق برای مصوبه مجلس چیست؟! اگر قرار باشد در ستاد ملی کرونا به چنین موضوعات رسیدگی شود باید منتظر رسیدگی مباحث دیگر در این ستاد باشیم.



وعده‌ای که وزیر  بهداشت برای اجرای  ماده 27 داده‌اند باید عملیاتی شود 



عضو کمیسیون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مورد اراده‌ قوی و جدی  وزارت بهداشت مبنی بر اجرای ماده 27 قانون؛ گفت: عین اللهی وزیر بهداشت و درمان در زمان رای اعتماد و تشکیل جلسات در کمیسیون و فراکسیون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای اجرای آن اعلام آمادگی کردند و حتی معاونان خود را بر همین مبنا انتخاب کرده‌اند. در حال حاضر انتظار داریم این راهکارها به صورت کارشناسی تدوین و ابلاغ شود و در اختیار مجامعی همچون وزارت ورزش و جوانان و ستاد ملی کرونا قرار دهند، متاسفانه تاکنون این اراده را از  طرف وزارت بهداشت ندیده‌ایم.



وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 100 نامه در اختیار من قرار گرفته است مبنی بر اجرای ماده 27 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛ در شرایط کنونی برخی زنان در دوران بارداری پرخطر قرار دارند و شاهد سقط جنین در این گروه‌ها هستیم؛ این موضوعات باید به صورت ویژه در وزرات بهداشت مورد بررسی قرار گیرد.



بی توجهی به ماده 27 تخلفی روشن است



محمد بیگی با اشاره به اهمیت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید کرد: این قانون یکی از قوانین مهم مجلس یازدهم است که دور زدن بندهای آن تخلف است و باید مسئولان به آن پاسخ بدهند؛ ماده 27  شامل سه بند است که باید هر یک از آنها جدا شود و براساس پر خطر بودن گروه‌ها به مرحله اجرایی شدن برسند.



 نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: وزارت بهداشت باید لایحه پیشنهادات خود را در خصوص ماده ٢٧ قانون حمایت از خانواده و جوانى جمعیت به مجلس ارائه کنند تا مورد بررسى قرار بگیرد؛ وزیر بهداشت می‌تواند با استفاده از تیم‌های تخصصی این مشکل را حل کند تعداد درخواست‌ها آنقدر زیاد نیست که وزارت بهداشت را مستاصل کند؛ از دولت درخواست دارم ستاد ملی کرونا از مسیر اصلی خود خارج نشود و حل مشکلات اصلی مردم را دستور کار خود قرار دهد؛ هنوز هم برخی از ساختارهای ستاد ملی کرونا از دولت قبل به جا مانده است که اشکالاتی دارد و باید به درستی به مرحله اجرایی شدن برسد.



بیشتر بخوانید:





رییس فراکسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در پایان خاطر نشان کرد: مجلس  پیگیر اجرای مفاد قانون حمایت از خانواده است و دولت هم باید در این مسیر ورود جدی داشته باشد چرا که فرصت کوتاه است و کوتاهی از سوی مسئولان در این زمینه موجب خسارات عظیم در آینده و ورود به بحران سالمندی خواهد شد./



پایان پیام



 



 



 

  • کد خبر : 336436
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار