خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/26 - 11:26
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
فروردین خبر داد:

نشست فراکسیون محیط زیست مجلس برای رفع مشکلات زیست محیطی استان فارس

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس، از برگزاری نشست رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با سرپرست محیط زیست استان فارس به منظور ارائه راهکارهایی در جهت رفع مشکلات زیست محیطی این استان خبر داد.

محمد مهدی فروردین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، در تشریح جزییات نشست سرپرست محیط زیست کل استان فارس با رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: در این نشست مشکلات محیط زیست هم در سطح کلان و هم استان فارس مورد بررسی قرار گرفت، چرا که در بازدیدهای میدانی مشخص شد مردم این منطقه به عنوان حافظ محیط زیست، نگران وضعیت کنونی استان هستند.



بسیاری از تالاب‌های استان فارس به دلیل کاهش بارندگی خشک شده‌اند



نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی  در استان فارس با خشکسالی مواجه شده‌ایم به طوری که بسیاری از تالاب‌های این منطقه خشک شده‌اند.



احداث بی‌رویه سد عامل خشک شدن چاه‌های کشاورزی استان فارس است



وی با اشاره به یکی دیگر از مشکلاتی که به محیط زیست استان فارس آسیب رسانده است، تصریح کرد: احداث بی رویه سد بدون انجام مطالعات کارشناسی و علمی از دیگر مواردی است که به محیط زیست این استان آسیب رسانده و باعث نارضایتی کشاورزان شده، چرا که بعد از احداث این سدها کانال‌های پایاب یک، دو، سه و چهار تشکیل نشده و باعث شده که چاه‌های آنها خشک شوند و محیط زیست به خطر بیفتد بنابراین لازم است برای برون‌رفت از این شرایط تدبیری اندیشیده شود.



تغییر نوع کشت بهترین راهکار برای برون‌رفت از مشکلات زیست محیطی فارس



فروردین افزود: بهترین راه حل تغییر نوع کشت است چرا که در این منطقه اقتصاد مردم بر پایه کشاورزی است و اگر سریعتر تدبیر نکنیم هم معیشت مردم به خطر می‌افتد و هم محیط زیست این استان قطعا رو به نابودی خواهد رفت.  



وی در قالب پیشنهادی، خاطرنشان کرد: باید برای چاه‌های غیرمجازی که حفر شده است یک نسخه تجویز شود که مردم نیز در پی آن آسیب نبینند به طور مثال تجمیع چاه‌های کشاورزی نقطه نظری بوده که در گذشته اقداماتی پیرامون آن انجام شد اما متاسفانه چون دولت وقت حمایت‌های لازم را انجام نداد، رها شد.



فروردین یادآور شد: حتما باید دولت این فرصت را برای کشاورزان ایجاد کند که بتوانند هم کشاورزی را رونق دهند هم منابع آب حفظ شود به ویژه تالاب‌های این استان نیاز به تقویت و اصلاح دارند و قنواتی که نقش مهمی در ذخیره سازی آب دارند باید مرمت شوند و در کنار این اقدامات، بکارگیری نوع کشت جدید را نیز به کشاورزان پیشنهاد دهند چراکه اگر کشاورز بداند با تغییر نوع کشت، پایداری در کشاورزی به مراتب بیشتر از شرایطی است که با آن مواجه هستند، از آن حمایت خواهند کرد. ازسوی دیگر باید تسهیلات بانکی با تنفس و بازپرداخت بلند مدت در اختیار آنها قرار گیرد تا هم مشکلات محیط زیستی هم دغدغه کشاورزان از بین برود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، بیان کرد: از سازمان محیط زیست انتظار دارم که در توزیع اعتبارات برای تقویت استان‌هایی که در حوزه حفظ محیط زیست پایلوت بودند که استان فارس در این خصوص یکی از استان‌های تاثیرگذار است هم به لحاظ مسائل زیست محیطی هم موضوع شکار که به یک دغدغه تبدیل شده است، اقدام کند.



عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون در حوزه شکار برای حفظ و احیای گونه‌هایی که وجود داشته و امروز در حال انقراض هستند، حرکت خوبی آغاز شده است که مردم این منطقه از آن استقبال کردند چرا که قطعا این اقدام می‌تواند هم محیط زیست استان و هم کشور را احیا کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 342072
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار