خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/21 - 12:45
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
دهمرده:

مهاجرت از تنگه احد ایران تبعات گرانی دارد/ تشنگی سیستان فراتر از تمام خبرهایی که منتشر می‌شود

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان در آبرسانی به مناطق کم برخوردار گفت: سیستان تنگه احد ایران تشنه است و اگر این تشنگی ادامه داشته باشد، شاهد مهاجرت و خالی شدن این استان خواهیم بود که تبعات گسترده امنیتی را به دنبال  دارد، بزودی مرزهای جنوب شرقی کشور با برنامه ریزی دشمنان خالی خواهد شد.

حبیب‌اله دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد تشنگی سیستان و بی توجهی دولت به وسعت بی آبی برخی از استان‌ها گفت: خشک شدن آب سیستان دسیسه‌ای چند جانبه از سوی آل سعود، آمریکا، اسرائیل و انگلستان برای خالی شدن این شهر مرزی کشورمان است که متاسفانه شاهد عملیاتی شدن آن با قطع حقابه هیرمند به واسطه طالبان هستیم.



نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت افغانستان در طول تاریخ حقابه‌ای که سهم ایران بود را پرداخت نکرد و این حقابه به واسطه جاری شدن سیل به خاک کشور ما می‌رسید که طی چند سال اخیر حقابه ما به شوره زارها هدایت می‌شود تا وارد خاک کشور ما نشود و امروز با تغییر دولت اشرف غنی و روی کار آمدن طالبان شاهد پررنگ شدن دسیسه دشمنان برای خالی شدن سیستان از سکنه هستیم



وی در ادامه یادآور شد: بعد از بسته شدن بند کمال خان و به ثمر نشستن دیپلماسی، وزارت امور خارجه اقداماتی انجام داد که شاهد ورود حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب به خاک کشورمان بودیم، این رقم در برابر حقابه تعیین شده در سال ۱۳۵۱ که ۸۲۰ میلیون مترمکعب در سال بود؛ زمین تا آسمان فاصله داشت که با گذشت زمان همان اندک حقابه‌ای که به کشور ما تعلق می‌گرفت به بیابان‌ها و شوره‌ زارها جاری شد.



تمام مسیرها برای ورودی آب به سیستان مسدود است



دهمرده با ارائه راهکار، برای حل تشنگی سیستان ۴ گزینه تعریف کرد و گفت: مرحله نخست، تامین حقابه مورد نیاز از افغانستان است که متاسفانه با وجود ضعف‌هایی منجر شده تا این آب به ایران تعلق نگیرد، از طرفی دیگر می‌توان آب مورد نیاز سیستان را از دریای عمان که به اقیانوس‌ها وصل است، تهیه کرد و همچنین آب‌های ژرف می‌توانند گزینه مناسبی برای رفع تشنگی سیستان باشند در کنار این موارد و تمام گزینه‌های عنوان شده، جلوگیری از تبخیر آب بهترین مانع از رسوب گذاری چاه‌ها و منابع آبی است، تمام موارد عنوان شده قانون دارد و ردیف بودجه‌ای مشخصی برای آنها تعریف شده است.



بی آبی مردم را مجبور به مهاجرت می‌کند



وی ادامه داد: برای تمام مردم سیستان سوال ایجاد شده که آبی برای کشاورزی نیست و درآمدی حاصل نمی‌شود و بیکاری در این استان بیش از سایر استان‌ها شدت گرفته است آیا چاره‌ای غیر از مهاجرت وجود دارد؟ با تمام این تفاسیر امروز شاهد خروج بسیاری از مردم و خالی شدن این استان مرزی کشورمان هستیم. مردم سیستان خواهان اجرایی شدن تمام قوانینی هستند که به رفع تشنگی این استان ختم شود.



صورت مسئله تشنگی با مصاحبه‌های دروغین پاک می‌شود



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: بخشی از رفع تشنگی استان سیستان و بلوچستان به عملکرد داخلی مدیران برمی‌گردد، انتقال آب عمان، حفاری آب‌های ژرف، ممانعت از تبخیر آب چاه‌ها همگی به سیاست‌های داخلی بستگی دارد، چرا رفع تشنگی این استان در میان وعده و وعید مسئولان به امروز و فردای نیامده ختم می‌شود؟ چرا محرابیان وزیر نیرو با مصاحبه‌های دروغین صورت مسئله تشنگی سیستان را پاک می‌کند؟ مردم سیستان از حجم اخبار و اطلاعات متناقض که در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود خسته شده‌اند.



از وزیر نیرو گرفته تا وزیر امور خارجه و رئیس سازمان محیط زیست هر یک سهمی در رفع تشنگی سیستان و بلوچستان داشتند که متاسفانه تاکنون هیچ کدام نتوانسته اقدام موثر و مثمر ثمری در این راستا داشته باشند



دهمرده با انتقاد از عملکرد وزرا در آبرسانی به استان پهناور سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: از وزیر نیرو گرفته تا وزیر امور خارجه و رئیس سازمان محیط زیست هر یک سهمی در رفع تشنگی سیستان و بلوچستان داشتند که متاسفانه تاکنون هیچ کدام نتوانستند اقدام موثری در این راستا داشته باشند.



عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در ادامه یادآور شد: امروز آگاهی مردم به واسطه رسانه و شبکه‌های مجازی زیاد شده بر همین اساس خواستار حقوق بحق خود از مسئولان و متولیان امر هستند، بی آبی به عنوان ابتدایی‌ ترین خواسته مردم ناکارآمدی وزرای مربوطه را نشان می‌دهد.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تشنگی سیستان فراتر از تمام خبرهایی است که منتشر می‌شود، پس از رایزنی‌های مختلف از محرابیان وزیر نیرو طرح سوالی داشته و مقرر شد ظرف یک ماه مشکل مردم حوزه انتخابیه اینجانب را رفع کند؛ با بی توجهی‌های صورت گرفته  باز سوال خود را به کمیسیون کشاورزی ارجاع داده؛ قرار شد هیئتی از کمیسیون کشاورزی و کمیسیون اصل ۹۰ به ماجرا ورود پیدا کنند که متاسفانه به خانه اول رسیدیم و مجبور به ارجاع سوال به صحن شدم که امیدوارم محرابیان وزیر نیرو پاسخگو باشد



دولت سیزدهم عملکرد مثبتی در حوزه حل مشکل آب نداشته است 



دهمرده با انتقاد از عملکرد دولت در راستای محیط زیست و تامین منابع آبی استان‌های مرزی سیستان اظهار کرد: در حال حاضر دولت سیزدهم عملکرد مثبتی برای تامین آب سیستان و بلوچستان  نداشته است، حتی پروژه‌هایی همچون بهره برداری از آب‌های ژرف که در دولت دوازهم به بهره برداری رسید امروز مورد بی مهری قرار گرفته است.



بیشتربخوانید:





عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در پایان خاطر نشان کرد: سیستان تنگه احد ایران تشنه است و اگر این تشنگی ادامه داشته باشد شاهد مهاجرت و خالی شدن این استان خواهیم بود که تبعات گسترده امنیتی را به دنبال  دارد، بزودی مرزهای جنوب شرقی کشور با برنامه ریزی دشمنان خالی خواهد شد./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 348952
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار