خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/03 - 11:05
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست فراکسیون زنان مجلس با مشاوران زنان دستگاه‌های اجرایی و کارآفرینان مطرح شد:

مقاومت برخی سیستم‌های غیردولتی و خصوصی برای اجرای قانون جوانی/ مجلس با تصویب قوانین کارساز در حال ایفای نقش خود است

در نشست فراکسیون زنان مجلس با مشاوران زنان دستگاه‌های اجرایی و کارآفرینان تاکید شد که قوانینی مانند رتبه‌بندی معلمان، تسهیل مجوزهای کسب‌ و کار، جوانی جمعیت و سامان دهی استخدام کارکنان اقداماتی برای پیگیری مطالبات مردم است و مجلس درحال عمل به ایفای نقش خود است و  برای رفع مشکلات نیاز به هم‌افزایی تمام قوا داریم.

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ نشست  فراکسیون زنان مجلس با مشاوران زنان دستگاه‌های اجرایی، کارآفرینی و تشکل‌های مردمی استان ایلام به منظور بررسی مشکلات و مطالبات آنها برگزار شد.



سارا فلاحی، سخننگوی فراکسیون زنان مجلس در این نشست خطاب به بانوان حاضر در نشست گفت: دوست داریم شنونده مشکلات و مطالبات شما باشیم تا بتوانیم در حد مقدور با توجه به مشکلات مطرح‌ شده پیگیری آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.



 وی ادامه داد: اعضای فراکسیون زنان مجلس با سفر به ایلام در تلاش هستند تا بتوانند باری از مشکلات تلمبار شده‌ استان را از روی دوش مردم بردارند و امیدواریم با تلاش و همکاری نمایندگان بخشی از مشکلات در حوزه زنان و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.



فلاحی یاد یادآور شد: اگر حوادثی که بر زنان استان من گذشت به‌درستی روایت شود شاید بسیاری از انسان‌های کره زمین در برابر آن‌ها سر تعظیم فرود آورند؛ گلایه‌های بانوان ما به منزله این است که با تبعیض و نابرابری روبرو هستند و علی‌رغم ناملایمات و این‌که فرزندان جنگ هستند و زیر بمباران و موشک‌باران زندگی کردند اما امروز درس زندگی می‌دهند.



نماینده مردم ایلام افزود: ما به‌ عنوان نمایندگان مجلس مطالبات شما را مطالبه‌گری خواهیم کرد و قوانین مجلس نشان داد به این مطالبه‌گری ها پاسخ داده‌ شده؛ مجلس به موضوع ریزگردها ورود و مقرر شد وزیر خارجه با کشورهای همسایه وارد شور شود و نسبت‌ به کنترل مدیریت این معضل اقدام کنند.



سخنگوی فراکسیون زنان مجلس قوانینی مانند رتبه‌بندی معلمان، تسهیل مجوزهای کسب‌ و کار، جوانی جمعیت و سامان دهی استخدام کارکنان را اقداماتی برای پیگیری مطالبات مردم دانست و گفت: مجلس درحال عمل به ایفای نقش خود است و  برای رفع مشکلات نیاز به هم‌افزایی تمام قوا داریم و پیگیری مسائل باید به صورت تیمی باشد و در مورد صدور مهارت و گردشگری مهارت رایزنی‌هایی با استاندار صورت‌ گرفته و همچنین درحال رایزنی با کشورهای همسایه هستیم و قرار است در حوزه بازار نشستی را با سفیر عراق داشته باشم.



 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: استان ایلام ظرفیت‌های بالایی دارد که مغفول مانده و تمام این پتانسیل‌ها را می‌ توان با مدیریت جهادی‌ احیا کرد؛ مطالبات مطرح‌شده توسط بانوان در این نشست را را یادداشت کردم و آن‌ها را پیگیری خواهم کرد البته حتی اگر یک کار شما پیگیری شود گامی مؤثر خواهد بود.



فاطمه قاسم‌پور رییس فراکسیون زنان مجلس در این نشست خطاب به بانوان حاضر در نشست یادآور شد: خوشحالیم که مسائل و مشکلات تان را مطرح کردید اما انتظار داشتیم علاوه‌ بر بیان مسائل، راهبردها و راهکارها را هم با توجه به معیارهای منطقه‌ای ارائه کنید.



 وی با بیان اینکه نباید منتظر دستی از بیرون برای حل مسائل و مشکلات باشیم زیرا چنین اتفاقی به هیچ وجه شدنی نیست، تصریح کرد: علاوه‌ بر مطالبه‌ گری باید برای حل مسائل هم راهبرد داشته‌ باشیم هر چند با شنیدن برخی از نکات و مسائل در این نشست به نظام مسائل ثابتی در حوزه زنان رسیدیم اما باید در این رابطه به سمت رفع مسائل اساسی گام برداریم.



 قاسم‌پور یادآور شد: مسائلی مانند تسهیلات شغلی، توانمند سازی زنان و امنیت آن‌ها در مشاغل، استفادهواز بانوان در پست های مدیریتی،  وضعیت عفاف و حجاب بانوان در نشست مطرح شد.



نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: در اوایل دهه ۷۰ قانونی برای حمایت از زنان و کودکان بی سرپرست داشتیم و در برنامه های توسعه هم به مساله توجه شده است و در برنامه ششم قرار بوده که برنامه جامع ساماندهی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار  طراحی و به مجلس ارائه شود و در دو ماه اخیر هم مجمع تشخیص سیاست های کلی تامین اجتماعی را آماده ومقام معظم رهبری سیاست را ابلاغ کرد.



 وی افزود: متاسفانه نگاه ما به زنان سرپرست خانوار صرفا حمایتی بوده و توانمندسازی را مورد توجه قرار ندادیم و در سیاست های کلی ابلاغی، رویکرد توانمندسازی به عنوان رویکرد جدی مورد توجه قرار گرفت و اگر قرار است حمایت اتفاق بیفتد باید اول توانمندسازی اتفاق بیفتد و یکی از ابعاد آن اشتغال‌زایی است.



رئیس فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه یکی از مواردی که لازم است به آن پرداخته شود، تسهیلات شغلی بانوان است که منجر به موازنه بین نقش های خانوادگی و اجتماعی می شود. در قانون جوانی جمعیت برخی از مواد قانون به این پرداخته که باید نظارت کنیم که اجرایی شود.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: متاسفانه در کشور بازاری برای عرضه محصولات صنایع دستی وجود ندارد بنابراین برای توانمندسازی زنان و افزایش حوزه اشتغال باید به بحث پایدارسازی  حوزه ی اشتغال به عنوان اصل مهم توجه کرد.



زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست با بیان اینکه  در حوزه سلامت پروتکل‌های خاصی داریم گفت: اینکه در شهرستان‌ها و روستاها بر اساس سطح یک و دو چه خدماتی باید ارائه شود تعیین می‌کند که به چه نحوی خدمات باید ارائه شود.



وی ادامه داد: بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع را در کمیسیون بهداشت و درمان با حضور مسئولان مربوطه بررسی کردیم  البته گزارش ارائه‌ شده توسط معاونت بهداشتی بیشتر گذشته‌نگر بود و ما تأکید داشتیم که اجرای آن باید مورد توجه قرار گیرد.



شیخی افزود: با وجود این‌که ۷ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای نظام ارجاع اختصاص داده شد اما تنها ۳۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص داده‌ شده و اعتبار بسیار اندک است بنابراین ما به آن‌ها تاکید کرده‌ایم که باید هرچه سریع‌تر این مهم محقق شود، همچنین بیمه سلامت در گزارشی یادآور شد که بیش‌ از ۹۰ درصد افراد تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند؛ بخشی از مسائل مطرح‌شده در این نشست در مورد عدم اجرای قوانین است و پیشنهاد من به‌عنوان نماینده مجلس این است که اگر دیدید صدایتان شنیده نمی‌شود نسبت‌ به جمع‌آوری شکایات برای ارسال به کمیسیون اصل نود مجلس اقدام کنید البته خانم فلاحی نماینده شما هم این موارد را پیگیری خواهد کرد.



  شیوا قاسمی‌پور عضو فراکسیون زنان مجلس در این نشست با بیان اینکه نباید زنان کرد را ضعیف نشان داد، گفت: دنبال این نباشیم که کسی برای ما جایگاه تعیین کند و زنان ایلام بسیار توانمند هستند البته ما به مشکلات و مسائل  شما واقف و آگاه هستیم و مسئولان باید وظیفه خود را به‌درستی در قبال شما انجام دهند.



وی با بیان اینکه عراق مصرف‌کننده محصولات ما است و باید از این ظرفیت استفاده و بازار آن را در اختیار خودمان بگیریم ادامه داد: همچنین می‌توان بازار فروش محصولات و صنایع دستی را در سطح شهرستان ایجاد و راه‌اندازی کرد باید بر روی ظرفیت‌ها کارکرد تا  بتوان گردشگر را به سمت ایلام بیاوریم ما به شما در رفع مشکلات کمک خواهیم کرد .



به‌ گزارش خانه ملت مشاوران دستگاه‌های اجرایی، کارآفرینان و تشکل‌های مردمی در این نشست مسائلی مانند کم‌رنگ بودن مشارکت زنان در نهادهای تصمیم‌گیرنده، کم‌ توجهی به‌ سلامت زنان، افزایش سن ازدواج، دختران بازمانده از تحصیل، ازدواج کودکان و کودک همسری، سطح پایین مهارت‌های کاری، راه‌اندازی کسب‌ و کارهای دائمی و بی‌توجهی به بیمه آن‌ها، کمبود مراکز ورزشی و اقتصادی، عدم واگذاری اختیارات کامل به مدیران زن، کاهش ساعت کاری بانوان، ناعادلانه بودن پرداخت پاداش‌ها، مشخص نبودن منشور و حقوق بانوان کارمند، عدم آموزش‌های لازم برای ترویج کشاورزی، مشکلات صندوق‌های عشایری، گران بودن مواد اولیه برای ایجاد مشاغل خرد، توجه به توانمند سازی بانوان روستایی، عدم وابستگی مددجویان به کمیته امداد و توجه به توانمندسازی آن‌ها، سلیقه اجرایی کردن قوانین، توجه به اجرای قوانین در حوزه بانوان، تاکید بر ضرورت توجه به اجرای قانون مترقی جوانی جمعیت، تجهیز بیمارستان‌ها، توجه به ورزش بانوان، نبود فیلم و پژوهشی در زمینه حضور بانوان در جنگ، اعطای وام بلاعوض، حمایت از زنان سرپرست خانوار، تسریع در راه‌اندازی و تکمیل بیمارستان ناباروری، کاهش ساعت کاری بانوان، راه‌اندازی نمایشگاه عفاف و حجاب، توجه به حضور فعال زنان در سطوح مدیریتی، نبود بیمه و عدم حمایت ارگان‌های مختلف از کارآفرینان، نبود پزشکان متخصص زن، توجه به حق عائله‌مندی و اولاد برای بانوان، نبود برنامه حمایتی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و بیمارستان تخصصی در روستاها و شهرستان‌ها، توجه بیشتر به برگزاری نمایشگاه در خروج از کشور نبود بازار دائمی صنایع دستی در استان ایلام را مطرح کردند و خواستار توجه نمایندگان به آنها شدند./



پایان پیام

  • کد خبر : 344550
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار