خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/23 - 18:07
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
قاسم پور در همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زن روستایی:

مغفول ماندن مسائل زنان روستایی در برنامه‌های توسعه/ مجریان برنامه‌ای برای حمایت از فروش تولیدات زنان روستایی ندارند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از مغفول ماندن مسائل زنان روستایی در برنامه‌های توسعه، گفت: منابع زیادی طی سالیان گذشته در اختیار روستاییان قرار گرفته و توزیع شده اما منجر به کارآفرینی نشده ضمن آنکه مجریان برنامه‌ای برای رساندن تولیدات زنان روستایی به استانداردهای فروش و حمایت از فروش این تولیدات ندارد و آن‌چه بیشتر شاهد هستیم مصرف خانگی تولیدات توسط خانواده‌های روستایی است که اگرچه همین هم قطعاً خوب و سودمند برای اقتصاد خانواده است، اما حداقلی است و نباید در این نقطه متوقف ماند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس صبح امروز ( یکشنبه، 23 مهرماه ) در هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زن روستایی که به مناسبت روز جهانی زنان روستایی برگزار شد، با بیان اینکه زنان روستایی و عشایر حدود 12 درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: با وجود آمار بالای این دسته از زنان و با در نظر گرفتن اینکه زنان روستایی و عشایر ظرفیت‌ها و مسائل خاص خودشان را دارند که اغلب با مسائل زنان شهرنشین متفاوت است، تاکنون در برنامه‌های توسعه به طور مشخص به مسائل این زنان توجه نشده است.



قاسم‌پور تشریح کرد: تاکنون در برنامه‌های توسعه به زنان به عنوان یک جمعیت واحد با مسائل واحد توجه شده است در حالی که اگر بخواهیم این برنامه‌ریزی مؤثرت، هدفمندتر و به اصطلاح نقطه‌زن باشد، لازم است در کنار اولویت‌گذاری کلی برای موضوعات مرتبط با زنان، به برخی اقشار نیز توجه داشته باشیم و در برنامه‌ریزی اجتماعی آن‌ها را ببینیم.



وی افزود: یکی از این اقشار که هم به لحاظ آماری و هم با توجه به پژوهش‌های میدانی و نظرات کارشناسان لازم است در برنامه هفتم توسعه به آن‌ها توجه شود، زنان روستایی و عشایر هستند.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی اصلی پیگیری زنان روستایی، از دهه 70 آموزش نظام‌مند زنان روستایی را در دستور کار خود دارد و با کمک تسهیل‌گران زن این فعالیت‌ها را انجام می‌دهد، گفت: با وجود همه اقدامات مثبتی که توسط دستگاه‌های مجری تاکنون انجام شده است اما نمی‌توان آن‌چه محقق شده را مطلوب ارزیابی کرد.



رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بخشی از زنان روستایی تحصیل‌کرده، توانمند و جوان هستند و فعال‌سازی این ظرفیت در حوزه توانمندسازی خانواده و همچنین توسعه روستا ضروری است.



قاسم‌پور ادامه داد: منابع زیادی طی سالیان گذشته در اختیار روستاییان قرار گرفته و توزیع شده اما منجر به کارآفرینی نشده ضمن آن‌که مجریان برنامه‌ای برای رساندن تولیدات زنان روستایی به استانداردهای فروش و حمایت از فروش این تولیدات ندارد و آن‌چه بیشتر شاهد هستیم مصرف خانگی تولیدات توسط خانواده‌های روستایی است که اگرچه همین هم قطعاً خوب و سودمند برای اقتصاد خانواده است، اما حداقلی است و نباید در این نقطه متوقف ماند.



عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه هفتم توسعه به این موضوع به جد ورود کردیم و در جلسات متعددی که با موضوع زنان روستایی و برنامه هفتم توسعه در مجلس داشتیم با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند وزارت جهاد کشاورزی، سازمان امور عشایر، وزارت صنایع دستی و گردشگری و... کارشناسان فعال در زمینه توسعه و برنامه‌ریزی روستایی و همچنین زنان فعال روستایی از منظرهای مختلف مسائل مرتبط با این موضوع را مورد بررسی و گفت‌وگو قرار دادیم و در نهایت پس از آن ضمن بررسی اسناد بالادستی و قوانین مرتبط، در تعامل با جمعی از کارشناسان و پژوهشگران در برنامه هفتم توسعه حکمی را ویژه این قشر از زنان در نظر گرفتیم که در کمیسیون تلفیق تصویب شد.



رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این برای نخستین‌بار در تاریخ برنامه‌های توسعه است که موضوع زنان روستایی و عشایر به صورت مجزا و ویژه مورد توجه قرار گرفته و بندی مجزا به آن اختصاص یافته است./



پایان پیام

  • کد خبر : 369885
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار