خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/15 - 12:26
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
موسوی لارگانی:

معادله پیچیده احیای زاینده رود با عدم تخصیص بودجه برای سال 1401

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: زاینده رود و تالاب گاوخونی از سال‌های پایانی دهه هفتاد رو به خشکی پیش رفته‌اند؛ در حال حاضر هم بودجه‌ای برای سال 1401 برای احیای دو میراث طبیعی ارزشمند درنظر گرفته نشده است.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد نبود اعتبارات در بودجه سال آینده برای احیای دوباره زاینده رود گفت: جای خالی اعتبارات برای احیای دوباره زاینده رود در لایحه بودجه 1401 در چند روز اخیر موجب نارضایتی تعدادی از نمایندگان شده و این موضوع بارها در قالب تذکر عنوان شده است؛ اختصاص ردیف اعتبارات خاص برای تونل سوم ارتباطی به وضعیت کنونی شرایط زاینده رود ندارد.



نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: تونل سوم پروژه 25 ساله که قرار بود تعهداتی نسبت به آبرسانی به برخی از استان‌ها داشته باشد بعد از گذشته 25 سال هنوز به نتیجه نرسیده و تنها حفاری آن انجام شده است؛ علیرغم مصوبه شورای عالی آب بارگذاری جدید صورت نگرفته و اگر قرار به بارگذاری جدید است بعد از جاری شدن آب در تونل سوم اجرایی شود؛ اما در خصوص اینکه چرا بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده؛ جای سوال است.



ستاد احیای زاینده رود از دولت قبل  تشکیل شد



وی ادامه داد: ستاد احیای زاینده رود یکبار در دولت دوازدهم و باری دیگر در دولت سیزدهم تشکیل شد؛ قرار بر این بوده که ستاد احیای دریاچه ارومیه و تعدادی از وزرا و معاون اول اعضای این ستاد را تشکیل دهند و سالانه بودجه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه گذاشته شد؛ برای احیای تالاب زاینده رود و تالاب گاو خونی که یکی از تالاب‌های مهم به لحاظ استراتژیک در کشور است چرا بودجه‌ای در این راستا اختصاص داده نشده است؟



زاینده رود و تالاب گاوخونی از سال‌های پایانی دهه هفتاد رو به خشکی پیش رفته‌اند و  بارگذاری‌های خارج از توان زاینده رود چه در عرصه صنعت و چه در عرصه کشاورزی در بالادست و پایین دست سد زاینده رود؛ تداوم حق آبه این دو میراث طبیعی ارزشمند اصفهان را دچار اختلال کرده است



عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی گفت: زاینده رود و تالاب گاوخونی از سال‌های پایانی دهه هفتاد رو به خشکی پیش رفته‌اند و  بارگذاری‌های خارج از توان زاینده رود چه در عرصه صنعت و چه در عرصه کشاورزی در بالادست و پایین دست سد زاینده رود؛ تداوم حق آبه این دو میراث طبیعی ارزشمند اصفهان را دچار اختلال کرده است و  بی شک تبعات گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت؛ گردوغبار ناشی از این خشکسالی تا پایتخت هم خواهد رسید و این موضوع نتایج گسترده‌ای را به دنبال خواهد داشت در حال حاضر هم هیچ بودجه‌ای برای احیای دوباره زاینده رود وجود ندارد.



موسوی لارگانی با اشاره به اینکه مردم اصفهان دین خود را به نظام و اسلام ادا کرده‌اند، گفت: شهر اصفهان حدودا یک دهم آمار جمعیتى کشور را در خود جای داده است؛ دقیقا یک دهم شهدای اسلام از مردم اصفهان هستند و مردم این شهر دین خود را به نظام ادا کرده‌اند. انتظار ما از دولت، مجلس و نظام این است که مشکلات مردم اصفهان را به گونه ای منطقی حل و فصل کنند.



بیشتربخوانید:





وی در پایان خاطر نشان کرد: تا زمانی‌که بودجه تصویب نشده است باید ردیف اعتبار خاصی را برای احیای دوباره زاینده رود در نظر بگیریم؛ تا شاهد تجمعات مردم به تبع بی آبی نباشیم مردم اصفهان دین خود را به نظام و انقلاب پرداخت کرده‌اند. اصفهان در کل تاریخ همراه و همگام دولت و نظام بوده است؛ انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به خشکی زاینده رود شکل بگیرد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 335103
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار