خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/23 - 17:18
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رییس جدید سازمان بهزیستی کشور:

مشکل ثبت پشت نوبتی‌ها در سامانه تا ماه آینده رفع می‌شود/رفع مشکل تامین مسکن خانواده‌های دارای 2 فرزند معلول تا 2 سال آینده

رییس جدید سازمان بهزیستی کشور در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس به ارائه برنامه و راهکارهای خود در جهت رفع مشکلات جامعه معلولان و اقشار آسیب پذیر جامعه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس (سه شنبه، 23 آذر ماه) با حضور علی محمد قادری رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور به منظور ارائه برنامه‌ها و رویکردهای وی برای اداره این سازمان و ارائه خدمات حمایتی به جامعه هدف آن برگزار شد.



سازمان بهزیستی باید برنامه جامعی در ایجاد تحول و نوآوری  در جهت کمک به اقشار آسیب پذیر داشته باشد



ولی اسماعیلی در ابتدای این نشست با بیان اینکه ما باید با توجه به تجربه و بینش و انگیزه‌ای که برای ارائه خدمات و حمایت از اقشار بی‌بضاعت داریم، اهدافی را در این زمینه مشخص کنیم که می‌طلبد سازمان بهزیستی برنامه جامعی در خصوص تعالی، ایجاد تحول و نوآوری با رویکرد جدید در این سازمان در جهت کمک به این اقشار داشته باشد.



رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه از رئیس جدید سازمان بهزیستی خواست تا به ارائه اقداماتی که در این سازمان در خصوص اجرای تبصره‌های 18، 16، 13 و  6 قانون بودجه 1400 انجام شده و برنامه‌هایی که برای افزایش اعتبارات این سازمان در لایحه بودجه 1401 دارند، بپردازد.



حلقه اصلی اجرای مصوبات توسط بهزیستی تأمین بودجه است



فاطمه قاسم پور در ادامه با بیان اینکه سازمان بهزیستی پناه افرادی است که پناهی جز جمهوری اسلامی ندارند، افزود: اگر از مشارکت مردمی در جهت اداره سازمان بهزیستی استفاده نشود نمی‌تواند با بودجه حداقلی که دارد به انجام مأموریت‌های خود بپردازد، همچنین باید مشخص شود که این مشارکت مردمی در قالب برون سپاری یا خصوصی‌سازی محقق می‌شود و تکلیف و نگاه این سازمان به این حوزه و نقش نظارتی آن در این حوزه مشخص شود.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: سازمان بهزیستی نباید در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی معطل ایجاد قرارگاه‌ها شود چرا که این موضوع بسیار جدی است، همچنین کمبود بودجه این سازمان باید رفع شود که در این زمینه می‌طلبد رئیس جدید این سازمان با روحیه‌ای که دارد به کمک جامعه هدف بهزیستی آمده، همچنین جسارت پیگیری تأمین اعتبارات جهت رفع مشکلات اقشار آسیب‌پذیر در دولت را داشته باشد.



رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: ما نگران نحوه اجرای قانون حمایت از جامعه معلولان هستیم چرا که با بودجه محدودی که برای آن تعیین شده تصویری به جامعه نشان داده می‌شود که گویا با این میزان بودجه می‌توان مشکلات جامعه معلولان را می‌توان حل کرد. از سوی دیگر اشتغال معلولان باید مورد توجه قرار گرفته ضمن اینکه حلقه اصلی اجرای این مصوبه تأمین بودجه است که باید برای آن بجنگید و سنگرها را فتح کنید و سپس شعار دهید.



مراکز مثبت زندگی نیاز به آسیب‌شناسی دارند



فاطمه رحمانی افزود: مراکز مثبت زندگی حتماً نیاز به آسیب‌شناسی دارند ضمن اینکه بخش قابل توجهی از قانون حمایت از معلولان اجرایی نشده که اهتمام شما را در این زمینه می طلبد. همچنین نواقصی در این قانون وجود دارد کما اینکه والدین معلولان بیشتر از خودشان از حمایت بهره‌مند می‌شوند بنابراین باید این ایرادات برطرف شود.



نماینده مردم شهد و کلات در مجلس تأکید کرد: استقرار شما در سازمان بهزیستی زمانی تکمیل می‌شود که بدون تأخیر به تکمیل بدنه این سازمان در استان‌ها بپردازید.



بهزیستی نیاز به تامین نیروی متخصص دارد



کیومرث سرمدی واله یادآور شد: مخاطبان شما افرادی هستند که با آسیب‌ها و گرفتاری‌های بسیاری مواجه‌اند ، همچنین دو آسیب جدی به خصوص در شهرستان‌ها اعم از کمبود نیروی انسانی به این صورت که نیروهای متخصص و متعهد به ارائه پاسخ‌های قانع کننده به مراجعان بپردازند وجود دارد، همچنین کمبود امکانات همچون ساختمان، وسیله نقلیه و اورژانس اجتماعی مشکلات عدیده‌ای را برای جامعه معلولان ایجاد کرده است.



نماینده مردم اسدآباد در مجلس تأکید کرد: هم اکنون تعداد زیادی از افراد پشت نوبتی بهزیستی هستند، کما اینکه 200 نفر در حوزه انتخابیه‌ام با این مشکل مواجه هستند، همچنین یکی از مشکلات اخیر جامعه معلولان این بوده که به بهانه جابجایی مستمری‌شان قطع شده است.



بهزیستی برای توانمندسازی مستمری بگیران اولویت‌بندی کند



سیدسلمان ذاکر افزود: سازمان بهزیستی از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که اگر اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر مورد حمایت قرار نگیرند با مشکلات جدی مواجه خواهند شد، از سوی دیگر توانمندسازی این افراد باید بر اساس اولویت‌بندی صورت گرفته و حقوقشان نیز افزایش پیدا کند.



نماینده مردم ارومیه در مجلس در ادامه بر ضرورت اجرای قوانین برنامه ششم توسعه و حمایت از معلولان برای حمایت از جامعه معلولان در حوزه ایجاد اشتغال، تأمین معیشت و مسکن تأکید کرد.



نظام بودجه‌ریزی کشور بیمار است



علی اکبر بسطامی با بیان اینکه نظام بودجه ریزی کشور بیمار است و بودجه 1401 نیز برای مسئولان پرمخاطره است، افزود: بخشی از بودجه به صورت گلوبال در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد که باید به درستی آن را دریافت کرده و توزیع کنند.



نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس ادامه داد: ما در قانون بودجه 1400 اعتباراتی را برای پشت نوبتی‌های بهزیستی تعیین کردیم اما این سازمان برای تحقق این مهم به درخواست‌ها پاسخ منفی می‌دهد. از سوی دیگر در نحوه اشتغال برای معلولان مشخص نیست.



وی در ادامه از رئیس سازمان بهزیستی خواست تا با ارائه برنامه‌های خود درباره ارزش افزوده و نحوه ارائه خدمات به جامعه محرومان بپردازد.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: بر اساس ماده 79 قانون برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی باید به هر مددجو 700 هزار تومان مستمری بدهد. در لایحه بودجه 1401 چه برنامه‌ریزی در این مورد صورت گرفته است.



وی در پایان از هم‌پوشانی خدمات تکراری در حوزه توانبخشی و هدایتی این سازمان و عدم ارائه گزارش از نحوه ارائه خدمات آن انتقاد کرد.



سازمان بهزیستی به ارائه برنامه خود در خصوص حمایت از خانواده‌های دارای چند فرزند معلول بپردازد



حسن محمدیاری افزود: مأموریت و وظیفه شما در سازمان بهزیستی بسیار سنگین و برجسته است و ما نیز به عنوان وکلای ملت به خصوص در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دستمان خالی است.



نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس یادآور شد: در تبصره 18 اعتباراتی برای حمایت از این اقشار در نظر گرفته شد کما اینکه مبلغ 32 هزار میلیارد برای آن گذاشته شد اما تخصیص پیدا نکرد که بخشی از آن مربوط به بهزیستی بود.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان از رئیس سازمان بهزیستی خواست تا به ارائه برنامه خود در خصوص حمایت از خانواده‌های دارای چند فرزند معلول بپردازد.



خانواده‌های پشت نوبتی به دلیل بسته بودن سامانه امکان بهره‌مندی از خدمات بهزیستی را ندارند



مجید انصاری افزود: معلولان با مشکلات بسیاری مواجه هستند، همچنین تأمین هزینه مسکن مددجویان، تهیه جهیزیه، سرمایه کار و کمک‌های موردی، سهمیه یارانه در مراکز گفتار و کاردرمانی از جمله مشکلاتی است که جامعه هدف سازمان بهزیستی با آن مواجه هستند.



نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس یادآور شد: خانواده‌های پشت نوبتی به دلیل بسته بودن سامانه امکان بهره‌مندی از خدمات بهزیستی را ندارند و این در حالی است که بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تمام اقدامات مسئولان باید پیوست عدالت داشته باشد سازمان بهزیستی نیز باید با رویکرد عدالت محورانه به تعیین سهمیه برای مناطق محروم بپردازد.



سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: اعطای کمک هزینه خدمات پرستاری، تسهیلات تأمین مسکن و خدمات درمانی، کمک به زنان سرپرست خانوار دارای فرزند معلول و تأمین نیروی متخصص و متعهد از جمله مواردی است که باید سازمان بهزیستی در اولویت دستور کار خود قرار دهد.



برخی خیریه‌ها به مراکز پولشویی تبدیل شده‌اند



حسین رجایی افزود: هم اکنون در خیریه‌هایی با دریافت مجوز در سایه سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند اما به مراکز پولشویی تبدیل شده‌اند، کما اینکه در اصفهان بزرگترین سرمایه‌داران دارای بزرگترین مرکز خیریه هستند.



نماینده مردم لنجان در مجلس از رئیس سازمان بهزیستی خواست تا سامانه‌ای را جهت درج اطلاعات مربوط به این خیریه‌ها و شفاف‌سازی نحوه هزینه‌کردهای آنها ایجاد کند تا از این طریق بتوان با افراد متخلف برخورد کرده و آنها را مجبور به برگرداندن پول‌هایی که تحت این عنوان کسب کرده‌اند، کرد.



سازمان بهزیستی باید از حالت پزشک محوری خارج شود



حسین گودرزی افزود: مشکلات متعدد سازمان بهزیستی نشان می‌دهد که باید برای حمایت از آن به سمت مشارکت و نهضت خیریه‌ها برویم چرا که با بودجه‌های جاری نمی‌تواند مأموریت‌های خود را به سرانجام برساند.



نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس در ادامه از رئیس سازمان بهزیستی خواست تا به آسیب‌شناسی مشکلات این سازمان و دلایل عدم اجرای تکالیف آن در قانون برنامه ششم توسعه پرداخته و گزارشی ارائه دهد که مبنایی برای تدوین برنامه هفتم توسعه قرار گیرد. همچنین سازمان بهزیستی را از حالت پزشک محوری خارج کند.  



سازمان بهزیستی 50 وظیفه خود را به طور کامل اجرا نکرده است



حسن لطفی با بیان اینکه سازمان بهزیستی 50 وظیفه دارد که هیچ کدام از آنها را به طور کامل اجرا نکرده است، گفت: ماهیت بهزیستی ارائه خدمات به معلولان است بنابراین باید تکالیف آن در حوزه اشتغال و مسکن را حذف کرده و تنها ارائه خدمات به جامعه معلولان بر اساس راهکارهای علمی را به آن بسپاریم.



برنامه‌ و راهکارهای رییس جدید بهزیستی برای اداره این سازمان



علی محمد قادری رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور در ارائه برنامه‌های خود برای اداره سازمان بهزیستی با بیان اینکه بهزیستی مولود انقلاب است ضمن اینکه ما باید در راستای برنامه‌های شهید فیاض‌بخش که پایه‌گذار این سازمان بوده حرکت کنیم، گفت: بنده برای اداره این سازمان 4 رویکرد مردمی سازی، شفاف سازی، کارآمدسازی و هوشمندسازی را مد نظر قرار داده و به عنوان برنامه اساسی، بنیادین و کاربردی 120 فعالیت در حوزه پیشگیری، توانبخشی، اجتماعی، مشارکتی و ارتباط با مردم را در نظر گرفته‌ام ضمن اینکه برخی برنامه‌های سازمان بهزیستی در حوزه حمایتی نیاز به بازنگری دارد.



وی یادآور شد: توانمندسازی اقتصادی جامعه هدف، ارزان‌سازی خدمات قابل ارائه و تسهیل‌گری برای فرصت‌های برابر از جمله اهدافی است که برای اداره این سازمان در نظر دارم، از سوی دیگر هوشمندسازی را در قالب یکپارچه کردن سامانه‌ها، برقراری ارتباط، شناسایی و بازتعریف مأموریت‌ها و محرومیت‌ها در حوزه‌های تخصصی، پاسخگویی از طریق سامانه، ارتباط با آحاد شبکه‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد و ارائه گزارش هزینه‌کردهایمان در جهت اعتمادسازی اجتماعی پیگیری خواهم کرد.



قادری خاطر نشان کرد: ما در حوزه تأمین نیروی انسانی به دنبال چابک‌سازی این سازمان هستیم، همچنین تأمین مسکن و معیشت مردم، ایجاد اشتغال سه راهبرد مهمی است که در جهت ارائه خدمات دنبال می‌کنیم کما اینکه تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت 160هزار واحد مسکونی در 3 سال آینده ایجاد کردیم که 40هزار واحد آن مربوط به روستاها بوده و این اقدام با مشارکت بنیاد مستضعفان انجام خواهیم داد.



وی با بیان اینکه به ارزیابی میزان اجرای تکالیف این سازمان بر اساس قانون برنامه ششم توسعه خواهد پرداخت، افزود: ما نیروهای داوطلب را از بین مردم به عنوان جمعیت داوطلب و ایجاد یک پایگاه دائمی به کار خواهیم گرفت، همچنین ایجاد پلتفرم‌های مشارکت‌های مردمی از طریق استارت‌آپ ها از طریق اقداماتی است که پیگیری می‌کنم.



رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور افزود: برنامه ریزی شده است که تا دو سال آینده سرپرست خانوارهای دارای دو فرزند معلول بدون مسکن نباشند، همچنین ارتباط با کمیته اصناف برقرار شده است، از سوی دیگر در خصوص وجود 20 درصد جمعیت سالمندی در سال 1422 در کشور یکی از چالش‌های جدی این سازمان است که به دنبال راهکاری برای آن هستیم.



وی ایجاد مراکز مشاوره با رویکرد شدید تحت عنوان سبک زندگی، توسعه پوشش بیمه‌ای در حوزه توانبخشی، ارائه خدمات پرستاری به معلولان دارای عارضه نخاعی، پوشش کامل خدمات بیمه‌ای برای ارائه 50 خدمات این سازمان، رفع آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار از دیگر مواردی است که با اولویت‌بندی در دستور کار قرار داده‌ایم.



قادری با اشاره به نکاتی که در خصوص مبارزه با مواد مخدر در این دولت برای آن اهتمام جدی وجود دارد، خاطر نشان کرد:  بر اساس تبصره 2 ذیل ماده 16 تکالیفی برای دستگاه‌ها در جهت جمع‌آوری معتادان متجاهر تعیین شده که یکی از آنها در سازمان بهزیستی است اما برای تحقق این مهم نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها نیاز است، همچنین ما در حوزه پیشگیری دو هزار و 400 مرکز کاهش آسیب و درمان در حوزه اعتیار داریم، 31 مرکز شبانه‌روزی برای ساماندهی کودکان کار و 63 مرکز روزانه برای نگهداری از آنها داریم.



رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور افزود: در جلسه هفته جهانی معلولین که با حضور رئیس جمهور برگزار شد مصوبات خوبی داشتیم که برخی از آنها ابلاغ شد از جمله اینکه معلولان از وسایل حمل و نقل هوایی و ریلی برخوردار شوند و حقوق مناسب‌سازی آنها و پیگیری احکام قانون ماده 39 توسط دو کمیته با مسئولیت معاون اول رئیس جمهور انجام شود.



وی در ادامه یادآور شد: در مدیریت جدید به دنبال بهبود ارائه خدمات و بازآفرینی ساختار نظام بهزیستی هستم ، همچنین در حوزه اشتغال فرصت قانونی در نظر گرفته شده و بیست و پنجمین صندوق در این حوزه تشکیل شده و هیأت مدیره آن نیز تعیین شده است.



قادری یادآور شد: در مورد مراکز مثبت زندگی اقدام عجولانه‌ای بود که صورت گرفت ضمن اینکه 2500 مرکز در کشور برون سپاری شده که پیگیر دلایل آن هستیم، از سوی دیگر در مورد قرارگاه آسیب‌های اجتماعی با هم‌افزایی پیش رفته، در مورد اشتغال معلولان نیز موضوع پیچیده‌ای است چرا که 550 هزار نفر از آنها معلول شدید و خیلی شدید هستند که تنها می‌توانیم به آنها مستمری بپردازیم.



رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: ما سامانه‌ای را ایجا می‌کنیم که کمیسیون ماده 26 خدمات مراکز خیره را رصد کند، همچنین برای رفع مشکل پشت نوبتی‌ها تا ماه آینده مشکل سامانه را رفع خواهیم کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 333637
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار