خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/11 - 08:52
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : اجتماعی
بازخوانی مصائب کارگران به مناسبت روز کار و کارگر؛

مسکن، بیمه و حقوق سه زخم کاری در زندگی کارگران

سه موضوع اصلی مسکن، بیمه و حقوق دریافتی از جمله مباحثی است که تمام اقشار ضعیف جامعه از جمله  کارگران درگیر آنها هستند و متأسفانه نبود هر یک خلاهایی در زندگی آنها ایجاد می‌کند.

خبرگزاری خانه ملت- محبوبه اشرفی پیمان: در شرایطی روز کارگر گرامی داشته می‌شود که تورم حاکم بر جامعه و گرانی افسار گسیخته زندگی را برای اقشار ضعیف جامعه از جمله کارگران سخت کرده است، در این شرایط نیروی کار کشور در سایه عدم اجرای درست قوانین حمایتی به تحلیل می‌رود و برای برآورده کردن حداقل های زندگی ساده از مسکن و بیمه تا حقوق مکفی تقلا می‌کند، در چنین وضعیتی نیاز به طرح  قوانین محکم و اجرای آن برای بهبود معیشت آنها بیش از هر چیز لازم است.



گذری بر روزشمار تاریخ



اولین روزهای ماه «می» هر ساله در تقویم میلادی مصادف با 11 و 12 اردیبهشت ماه هجری شمسی، روز جهانی کار و کارگر نام دارد؛ نامگذاری اول «می» به عنوان روز کارگر به این جهت بوده که در چهارم ماه مه سال ۱۸۸۶ و در چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران آمریکایی در شهر شیکاگو، پلیس آنها را به گلوله بست. در این جریان تعداد بسیاری از کارگران کشته، عده‌ای مجروح و بعداً چهار تن نیز اعدام شدند.



هدف از گرامیداشت روز کارگر در سراسر جهان حمایت از حقوق قشر کارگر و ترویج حق آنها، تجلیل از زحمات و تلاش‌های کارگران، تأکید بر اهمیت نقش مؤثر کارگران در توسعه و پیشرفت هر جامعه و بزرگداشت جنبش کارگری است، مجلس شورای اسلامی در تمام ادوار حامی اقشار ضعیف جامعه از جمله  کارگران بوده است و در بیشتر قوانین و مصوبات قانونی درصدد رفع مشکلات این گروه از مسکن و حقوق دریافتی آنها است. 



سه موضوع اصلی مسکن، بیمه و حقوق دریافتی از جمله مباحثی است که تمام اقشار ضعیف جامعه از جمله  کارگران درگیر آنها هستند و متأسفانه نبود هر یک خلاهایی در زندگی آنها ایجاد می‌کند؛ خبرگزاری خانه ملت بر آن شد تا به مناسبت روز کارگر پیگیر عملیاتی شدن این سه مبحث به واسطه نمایندگان مجلس یازدهم باشد.



قانون کار به درستی اجرایی نمی‌شود 



علی اصغر عنابستانی با اشاره به ماده ۱۴۹ قانون کار که درخصوص تامین مسکن کارگران است به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: یکی از بندهای مغفول مانده قانون کار ماده ۱۴۹ قانون کار است. مطابق این ماده کارفرمایان مکلف هستند با تعاونی‌های مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی‌ها مستقیما با کارگران فاقد مسکن جهت تامین‌خانه‌های شخصی مناسب، همکاری لازم را داشته و همچنین کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ مکلف به احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل‌ مناسب دیگر هستند. در حال حاضر این آیین نامه اجرایی نمی‌شود، در ابتدای تصویب قانون کار، کارفرمایان تا حدودی مجاب به اجرای آن شدند اما به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شد و امروزه به جرات می‌گویم  کارفرمایان تعهدی در مقابل مسکن کارگران ندارد.











علی‌اصغر عنابستانی


نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی می‌افزاید: بی‌توجهی به مسکن کارگران تظلمی بزرگ در حق آنهاست که باید کارفرمایان نسبت به این قضیه عکس العمل نشان دهند و فکری برای تامین مسکن این گروه از اقشار ضعیف و آسیب  پذیر جامعه داشته باشند.



توافق ۱۱ مسیر با کریدورهای کارگری بین دو وزارتخانه 



وی در ادامه تاکید می‌کند: تامین مسکن برای کارگرانی که در شهرک‌های صنعتی کار می‌کنند از جمله مباحثی بود که مجلس پیگیر آن شد؛ گام بلند مجلس در جهت خانه‌دار شدن این گروه از کارگران براساس  انقعاد قرارداد بین وزارت صمت و راه و شهرسازی در قالب قانون جهش تولید مسکن در دستور کار قرار گرفت. برای اجرایی شدن این قانون ۱۱ مسیر با کریدورهای کارگری بین دو وزارتخانه توافق و تعریف شده است، مقرر شد این شهرک‌ها در مراکزی که کلونی کارگران قرار می‌گیرند ساخته ‌شود.



خانه آرزوی محال برای کارگران 



عنابستانی در ادامه تاکید می‌کند: اگر آیین نامه تبصره ۲ ماده ۱۴۹ قانون کار اجرایی نشود خانه‌دار شدن کارگران یک آرزوی محال خواهد بود، باید کارفرمایان نسبت به کارگران خود در تمام زمینه ها مسئولیت پذیر باشند و حتی به تعاونی‌های مسکن کارگری در قالب تسهیلات کمک کنند تا شاهد ساخته شدن مسکن کارگران باشیم‌. 



کمیسیون اجتماعی پیگیر اجرایی شدن قوانین مربوط به قانون کار هستند 



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نقش  وزارت راه در تامین مسکن کارگران اظهار می‌کند: کمیسیون اجتماعی مجلس پیگیری‌های لازم را نسبت به تمام قوانینی که اجرایی نمی‌شود به ویژه قانون ۱۴۹ کار را دارد و از تمام دستگاه‌های مختلف از وزارت کار  گرفته تا وزارت راه و شهرسازی که نقشی در اجرایی شدن آن دارند تقاضا می‌کند، گزارشات مربوط را در راستای اجرایی شدن آن به مجلس ارسال کنند.



در حال حاضر کارگران در ساختار بیمه کارفرمایان تعریف و به سرانجام می‌رسند اما در مورد کارگران ساختمانی مسئله بیمه در کشور متفاوت است در حال حاضر در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی فاقد هرگونه بیمه در کشور هستند



عنابستانی در مورد جزئیات بیمه کارگران خاطر نشان کرد: در حال حاضر کارگران در ساختار بیمه کارفرمایان تعریف و به سرانجام می‌رسند اما در مورد کارگران ساختمانی مسئله بیمه در کشور متفاوت است در حال حاضر در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی فاقد هرگونه بیمه در کشور هستند که این ارقام جای تاسف دارد.



وی ادامه می‌دهد: برای قانون بیمه کارگران ساختمانی تاکنون منابعی در نظر گرفته نشده است و حدود ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی وجود دارند که براساس قانون بیمه هستند، طبق آماری که سازمان تامین اجتماعی صادر می‌کند حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان صندوق بیمه کارگران ساختمانی با کسری و تراز منفی مواجه است، اگر قرار باشد حدود۷۰۰ هزار نفر فاقد بیمه را به ۸۰۰ هزار نفر اضافه کنیم، باید برای صندوق بیمه کارگران ساختمانی تدابیری در نظر بگیریم. بر همین اساس اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی را در دستور کار قرار دادیم، بخش اصلی اصلاحات آن در صحن تصویب شده است، امیدوارم در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تمام کارگران ساختمانی با پرداخت ۷ درصد حق بیمه به تامین اجتماعی، زیر چتر حمایتی بیمه قرار بگیرند، مجلس یازدهم به دنبال عملیاتی شدن این مهم است.



افزایش حقوق کارگران در چند خط



رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: افزایش حقوق کارگران طی سال‌های اخیر بسیار ناچیز بوده است، آخرین آمار تورم حدودا بالای ۵۰ درصد را نشان می‌داد و افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران متناسب با تورم امروز جامعه بوده است، از طرفی باید در نظر بگیریم چند درصد هزینه‌های تولید، هزینه دستمزد است، با سازمان‌ های مختلف از  وزارت کار گرفته تا صنعت  و سازمان مالیاتی درخواست داریم به میدان بیایند و  با ارائه بسته‌های حمایتی از کارفرمایان حمایت کرده تا در پرداخت حقوق کارگران با مشکل مواجه نشده و شاهد تعدیل نیروی کارگری نباشیم.



علی بابایی کارنامی رییس فراکسیون کارگری در مجلس یازدهم در مورد کارگران فصلی به خانه ملت می‌گوید: کارگران فصلی در کشور ما کم نیستند، قانون تکالیفی برای دولت قائل شده است، به فرض مثال قانون وظایفی را بر عهده سازمان‌ها ونهادها در جهت ساماندهی کارگران فصلی درمیادین  کلانشهرها ، شهرهای کوچک و شهرداری تعیین کرده که متولی آن  وزارت کار و رفاه اجتماعی است؛ نکته مهم عدم اجرای این قوانین است. فراکسیون کارگری به طور جدی خواستار تحقق مطالبات جامعه کارگری از طریق اجرایی شدن بندهای این قانون و حمایت از کارگران توسط دستگاه‌های اجرایی است.











علی بابایی کارنامی


 رئیس فراکسیون کارگری مجلس در ادامه یادآور شد: مشکلات کارگران باید در روند اجرای بندهای کلی سیاست تامین اجتماعی باشد، مجلس درصدد رفع مشکلات سازمان  تامین اجتماعی در ارائه خدمات به بیمه شدگان به ویژه کارگران است و تلاش می‌کند خلاها و کمبودهای قانونی را رفع کند.



استقرار بیمه حوداث را از رییس جمهور خواستاریم 



وی با اشاره به بیمه حوادث کارگران تصریح کرد: بیمه حوادث کارگری بحث بسیار مهمی است. مشکلی که هم اکنون وجود دارد این است که کارگران ساختمانی دچار حوادث می‌شوند در حالی که بیمه نیستند. ما از ریاست جمهوری درخواست داریم هر چه سریعتر برای استقرار بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی که یکی از شاخصه‌های آن پرداختن به بیمه‌های مختلف از جمله بیمه حوادث است، اقدامات لازم انجام شود.



بابایى در خصوص بیمه حوادث یادآورى کرد: اگر شخصی بر اساس اتفاقات ناشی از کار و یا مباحث دیگر دچار حوادث شود قطعا باید تکلیف این فرد در قانون مشخص باشد و دولت و سازمان‌های بیمه گر به وظیفه خود در این راستا عمل کنند و تمام این مشکلات در مجلس در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار دارد.



در پایان باید بگوییم، رشد و توسعه کشور، مرهون تلاش‌های بی‌قفه کارگران ساعی و مخدومی است که همواره در خط مقدم فداکاری و ایثارگری ایستاده‌اند. بخش گسترده‌ای از تولید کشور بر عهده این قشر زحمت کش جامعه است و پیامبر اکرم (ص) با بوسه زدن بر دستان کارگر؛ شرافت و شان این شغل را آشکارا بر جهانیان نشان دادند.هفته کارگر فرصتی مغتنم در تجلیل از مردان و زنان تلاشگری است که در جبهه کار و سازندگی ایثارگرانه، چه در دوران دفاع مقدس و چه در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه و اپیدمی ویروس کرونا پیشگام بودند. مجلس شورای اسلامی در تمام ادوار حامی این قشر زحمت کش بوده و خواهد بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 341048
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار