خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/20 - 10:28
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محفوظی:

مرگ نخلستان‌ها و نابودی محیط زیست "ارمغان سدسازی‌های بی‌رویه‌" وزارت نیرو در آبادان و خرمشهر

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با تاکید به مرگ تدریجی رودخانه بهمنشیر، گفت: سدسازی بالا و پایین دست بهمنشیر تمام اکوسیستم طبیعی آبادان را به‌هم ریخته است به گونه‌ای که جزر و مد طبیعی این رودخانه با سد سازی پی در پی نابود شده است.

سیدمجتبی محفوظی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد کاهش حجم آب رودخانه بهمنشیر و شوری بیش از اندازه آن؛ گفت: وزارت نیرو از ۱۶ سال گذشته شروع به عملیاتی کردن طرح شرکت مطالعاتی سوئدی سوئکو کردند که این طرح مربوط به ۶۰ سال قبل است و مسیر خشکی رودخانه بهمنشیر را هموار نمودند.



نایب‌رئیس‌ فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری این‌که "با اجرایی شدن طرح سوئکو بهمنشیر از بالا تا پایین در محاصره قرار گرفت" افزود: امروز بهمنشیر نه تنها ورودی آب ندارد بلکه با انبوهی از گل و لای روبرو است.



از بهمنشیر فقط 2 متر باقی مانده‌ است



محفوظی، ادامه داد: از بهمنشیر خروشان ۸ الی ۹ متری تنها آبی به عمق ۲ متر باقی مانده و در برخی از موارد شاهد خشکی جزیره‌ای شکل از رودخانه بهمنشیر هستیم که با شروع فصل گرما بی‌تردید این خشکی بیشتر خواهد شد.



مرگ تدریجی بهمنشیر در قلب آبادان 



عضو هیأت‌ رئیسه فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: سدسازی بالا و پایین دست بهمنشیر تمام اکوسیستم طبیعی آبادان را به‌هم ریخته است به گونه‌ای که جزر و مد طبیعی این رودخانه با سد سازی پی در پی نابود شده و امروز شاهد مرگ تدریجی بهمنشیر در قلب آبادان هستیم.



خشکی سدهای بالا و پایین دست بهمنشیر موجب مرگ نخلستان‌های آبادان شده است که بی توجهی به محیط زیست آبادان و خرمشهر تبعات گرانی به دنبال دارد



محفوظی در این زمینه تصریح کرد: خشکی سدهای بالا و پایین دست بهمنشیر موجب مرگ نخلستان‌های آبادان شده است که بی توجهی به محیط زیست آبادان و خرمشهر تبعات گرانی به دنبال دارد.



نماینده مردم آبادان و اروندکنار با تاکید بر اینکه احداث سد مارد می‌تواند منجر به حیات بهمنشیر شود، یادآور شد: تکمیل سد خاکی مارد مسیری برای ادامه حیات بهمنشیر است، پروژه‌های مطالعاتی بسیاری بر روی این سد صورت پذیرفته که نشان می‌دهد تکمیل این سد EC بهمنشیر را کاهش خواهد داد.



محفوظی با انتقاد از عملکرد مسئولان در برخی سد سازی‌های اشتباه و غیرکارشناسی، خبر داد: متولیان امر به ویژه مسئولان محیط زیست، حاضر به پذیرفتن اشتباه بزرگ طرح سوئکو و تخریب سدهایی که موجبات مرگ بهمنشیر را فراهم کرده، نیستند.



وی تاکید کرد: هزینه کلان در راستای ساخت سدهای متعدد نه تنها بهانه‌ای برای  ادامه تخریب بهمنشیر است، اما باید بپذیریم از هر جا ادامه ضرر را بگیریم منفعت است. اگر امروز مقابل چنین فاجعه زیست محیطی ایستادگی نکنیم بی تردید در یک دهه آینده شاهد مرگ آبادان و خرمشهر خواهیم بود.



مرگ سه میلیون نخل در آبادان در سایه سوء مدیریت



نماینده مردم آبادان در ادامه تصریح کرد: آبادان بعد از پایان جنگ تحمیلی ۵ میلیون اصل نخل داشت، امروز تعداد این نخل‌ها به کمتر از دو میلیون رسیده است یعنی بعد از جنگ تحمیلی شاهد مرگ ۳ میلیون نخل در آبادان بودیم، باقی نخل‌ها با تلاش کشاورزان با کم آبی تا به امروز زنده مانده‌اند که با سوء مدیریت مدیران شاهد مرگ آنها هستیم به گونه‌ای که سال پیش شاهد صادرات نخل‌های خرمشهر و آبادان به کشورهای عربی بودیم، چرا باید شهری که ایران را به جهانیان معرفی کرده امروز در سایه سوء مدیریت اینگونه چشم بر روی داشته‌ها خود از بهمنشیر و کارون گرفته تا نخل‌هایش اینگونه ببندد.











رودخانه بهمنشیر


عضو مجمع نمایندگان خوزستان در پایان خاطر نشان کرد: طی دو سال گذشته به عنوان نماینده آبادان بارها بارها این مسئله را با وزارت نیرو و کشاورزی طرح موضوع کرده و به غیر از نامه نگاری و طرح‌هایی که روی کاغذ بود نتیجه‌ای حاصل نشد و امروز مرگ بهمنشیر مرگ آبادان خواهد بود و این هشداری دیگر برای ایران در کنار خشکی هورالعظیم و کارون است./ 



پایان پیام

  • کد خبر : 358637
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار