خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/01/30 - 11:31
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
راستینه با انتقاد از انتقال آب کوهرنگ با طرح گلاب

مرگ زاینده رود با طرحی بدون مجوز رقم می‌خورد

عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری اجرای طرح گلاب 2 را غیر قانونی خواند و وزارت نیرو را مسئول پاسخگویی این طرح پدافندی دانست.

احمد راستینه هفشجانی در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد انتقال آب با طرح غیر قانونی گلاب(۲) گفت: سیاست‌های یک بام و دو هوای وزارت نیرو در حوزه زاینده رود امروز همه را به ستوه آورده است؛ شورای عالی آب اصرار دارد هر گونه بارگذاری جدید بر روی زاینده رود ممنوع است، اما متاسفانه طرح‌های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری که حدودا از 15 سال گذشته با سرمایه گذاری خود مردم پایه گذاری و با تعاونی‌های مردمی و سرمایه شخصی شکل گرفته، هزینه‌های سرسام آوری را امروز متحمل می‌کند.



زمزمه خشکیدگی کامل چشمه کوهرنگ نیز به گوش می‌رسد​



نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان افزود: استان چهارمحال و بختیاری سرمنشاء دو رود بزرگ زاینده‌رود و کارون است، رودخانه‌های خروشانی که آب چند استان را تامین می‌کنند، این استان روزگاری حدود ۱۱ درصد از آب کشور را درون خود جای داده بود. اما در چند سال اخیر مردم این استان با چالش کم آبی روبرو هستند. بسیاری از چشمه‌ها و رود‌های کوچک خشک شده است تا جایی که زمزمه خشکیدگی کامل چشمه کوهرنگ نیز به گوش می‌رسد، تغییر الگوی بارش‌ها و خشکسالی  این استان و سایر استان‌های همجوار را در تامین آب خود با مشکل مواجه کرده است.



به دلیل عدم توجه وزارت نیرو در تخصیص آب زاینده رود، کشاورزان به ویژه کشاورزان چهارمحال و بختیاری بیشترین آسیب را دیده‌اند؛ بارگذاری جدید روی زاینده رود نادرست است



وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل عدم توجه وزارت نیرو در تخصیص آب زاینده رود، کشاورزان به ویژه کشاورزان چهارمحال و بختیاری بیشترین آسیب را دیده‌اند؛ بارگذاری جدید روی زاینده رود نادرست است. مردم این استان در مظلومیت کامل متاسفانه به نیازهایشان توجه نشده و کوتاهی صورت گرفته است اما در مقابل یک طرح غیر قانونی و صرفا پدافندی بدون مجوزهای زیست محیطی که خلاف قانون است اینگونه زندگی کشاورزان  را تحت الشعاع قرار داده است.



تونل گلاب بدون مجوز زیست محیطی بارگذاری شده است



راستینه در ادامه یادآور شد: تونل گلاب بدون مجوز زیست محیطی بارگذاری جدید بر روی زاینده رود است و کمکی به حیات این رودخانه نداشته و تخلف صریح قانون است؛ از وزارت نیرو درخواست کرده‌ایم این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند، بی شک اگر چنین خطایی را جبران نکنند ما مجبور هستیم از ظرفیت‌های قانونی در اختیار، برای پاسخگویی بهره‌مند شویم.



مهاجرت یکی از تبعات انتقال آب است



نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد:انتقال آب با اجرای تونل گلاب موجب می‌شود که حدود ۱۰۰ هزار سکنه ساکن در شهرستا‌های بن و سامان مجبور به مهاجرت اجباری شوند و ۵۰ هزار شغل از دست برود، به گونه‌ای که ظرف 10 سال گذشته موالد این استان بالای 2 درصد بوده است در حال حاضر شاهد کاهش جمعیت استان چهار محال و بختیاری هستیم.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر حدود 1/5 میلیون نفر از ظرفیت استان چهارمحال و بختیاری آواره حاشیه کلان شهر اصفهان شده‌اند و آسیب جدی به مردم این استان وارد شده است باید حقوق مردم استان در نیازمندی‌ها به رسمیت شناخته شود  تلاش می‌کنیم  موضوعاتی که در ارتباط تنگاتنگ بین محیط زیست و حیات بشر است حل شود.



بیشتر بخوانید:





تونل گلاب حیات زاینده رود را به خطر می اندازد​



 راستینه در پایان خاطر نشان کرد: تونل گلاب حیات زاینده‌رود را به‌خطر می‌اندازد، طبق آخرین اطلاعات که در سال ۱۴۰۰ توسط سازمان محیط زیست منتشر شد، اجرای این پروژه کاملا رد شده است. مردم چهارمحال و بختیاری خواستار این هستند که مسئولان و متولیان کلان صدای آن‌ها را بشنوند و از اجرای پروژه‌های غیرقانونی انتقال آب در چهارمحال و بختیاری جلوگیری کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 340472
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار