خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/28 - 14:22
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمدبیگی:

مجلس یازدهم گام‌های بلندی برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی سلامت در طب ایرانی برداشت

رئیس کمیته سلامت الکترونیک در مجلس شورای اسلامی،گفت: امروز دنیا با توجه به تجربه طب مدرن و کلاسیک به این نتیجه رسیده که باید از سبک زندگی سالم مبتنی بر طب بومی و تمدن هر کشور استفاده کند.

فاطمه محمدبیگی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد جزییات ترویج طب سنتی، گفت: شیوه و سبک زندگی سالم همچنین ترویج طب سنتی به عنوان یک طب جامع نگر و میراث ماندگار دانشمندان ایرانی با بیش از۲ هزار سال سابقه در سال گذشته ثبت جهانی شده است، در دنیا بر روی Persian medicine سرمایه گذاری کرده‌اند و در دانشگاه‌های خارج از کشور کرسی تدریس برای این درس و بیمارستان‌های تخصصی وجود دارد.



عدم حمایت قانونمند از طب سنتی در داخل کشور 



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه افزود: متاسفانه این طب در داخل کشور نه تنها شکل قانونمند مورد حمایت جدی قرار نگرفته بلکه مورد غفلت و بی مهری تصمیم گیران واقع شده است، در حالی که در بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری آمده، نهادینه کردن طب سنتی و ترویج سبک زندگی سالم یکی از اصول بهداشت و درمانی کشور است، متاسفانه در تبدیل این مورد از سیاست به قانون مشکلاتی وجود دارد.



وی تاکید کرد: در فراکسیون طب سنتی به مردم قول دادیم که مطالبه به حق دانشمندان و علاقه‌مندان این طب را پیگیری کنیم، خوشبختانه ظرف چند سال گذشته فرآیند ادغام طب سنتی در آموزش، بهداشت و درمان آغاز شده، اما این فرآیند روند کندی را طی می‌کرد و نیازمند درج در بودجه سنواتی بود، در سال ۱۴۰۰ ما موفق شدیم ردیف مستقل طب سنتی را در مجلس مصوب کنیم که نتایج خوبی را در برداشت.



ردیف اعتباراتی ویژه برای طب سنتی



نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ دولت در این مورد همراهی نکرد و ردیف مستقل طب سنتی از بودجه حذف شد، ما برای سال ۱۴۰۲ مجددا تصمیم گرفتیم هم ردیف بودجه احیا شود و هم فرآیند ادغام را به صد درصد برسانیم، همچنین پیشنهاد بنده این بود که علاوه بر صد درصد شدن پوشش طب، سنتی در سراسر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و شبکه بهداشتی و درمانی و آموزشی علوم پزشکی، ۳ خدمت عمده طب سنتی بیمه داشته باشد.



سوء استفاده گری از اعتماد مردم با طب سنتی



نایب رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس در ادامه با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری؛ افزود: براساس دستورات رهبر انقلاب مطالبات مردم، بحث رسمی شدن خدمات طب سنتی مطرح است که یک کانال آن بیمه شدن است، در این صورت خدمات واقعی مشخص می‌شود، افرادی که در این حرفه صلاحیت ندارند با سوء استفاده از اعتماد مردم اقدام به ویزیت کردن بیماران و نسخه پیچی برای آنها می‌کنند که گاهی همین مسئله به قیمت جان بیماران تمام می‌شود، فعالان طب سنتی باید تولیت وزارت بهداشت پذیرفته و گواهینامه، مجوز استاندارد و مدارک تحصیلی را از دفتر طب ایرانی وزرات بهداشت دریافت کنند.



خدمات طب سنتی تحت پوشش صد درصدی قرار می‌گیرند



محمدبیگی ادامه داد: در حوزه طب سنتی ساماندهی درستی به دلیل عدم تصمیم گیری و تصمیم سازی به موقع تاکنون وجود نداشته است، خوشبختانه امسال با پیشنهاد بنده، مجلس شورای اسلامی به فرآیند پوشش صددرصدی ادغام طب سنتی در سراسر کشور و ۳ خدمت بیمه‌ای رأی قاطع دادند، با بیمه شدن، خدمات طب سنتی بیشتر در دسترس مردم قرار می‌گیرد و تمایل مردم برای دریافت خدمات بیشتر می‌شود، امروز دنیا با توجه به تجربه طب مدرن و کلاسیک به این نتیجه رسیده که باید از سبک زندگی سالم مبتنی بر طب بومی و تمدن هر کشور استفاده کند. به عنوان مثال،کشورهای چین، هند و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی با طرح درس‌ها و ایجاد رشته‌های جدید و فارغ التحصیل شدن متخصصان در طب بومی، مکمل و جامع که طب ایرانی هم یکی از اینها است، راه‌های جدیدی برای ارائه خدمات سلامت مبتنی بر یافته‌های قدیمی را تجربه می‌کنند.



طب سنتی مکملی برای طب مدرن



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یادآور شد: در دوران اپیدمی کرونا به وضوح دیدیم که طب ایرانی، چینی و طب‌های مکمل کمک بسیاری برای درمان این بیماری ارائه دادند، طب مدرن در درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها برای پیشگیری از روند بیماری و داشتن رژیم و تغدیه سالم به بن بست می‌رسد، در کنار خدمات طب مدرن و درمان‌های رایجی که در دنیا وجود دارد، ما نیازمندیم که از طب جامع و مکمل استفاده کنیم تا شاهد ارتقاء سطح سلامت مردم باشیم.



سبک زندگی و تغذیه سالم در طب کلاسیک مغفول مانده که عمدتا بر اساس داروهای شیمیایی استوار است و عوارض داروهای شیمیایی و مصرف مقادیر زیاد داروها باعث شکل گیری این تفکر در دانشمندان شده که باید میزان مصرف دارو را در سبد خانوار کم کنند



وی اظهار کرد: سبک زندگی و تغذیه سالم در طب کلاسیک مغفول مانده که عمدتا بر اساس داروهای شیمیایی استوار است و عوارض داروهای شیمیایی و مصرف مقادیر زیاد داروها باعث شکل گیری این تفکر در دانشمندان شده که باید میزان مصرف دارو را در سبد خانوار کم کنند و به سمت پیشگیری از بیماری، تغذیه سالم و استفاده از طب‌های قدیمی و مکمل پیش بروند.



رئیس کمیته سلامت الکترونیک در مجلس شورای اسلامی؛ خاطرنشان کرد: طب سنتی برای بروز رسانی نیازمند ادغام در سامانه‌های الکترونیک سلامت کشور است. امسال در سومین جشنواره طب ایرانی سلامت الکترونیک یکی از مهمترین محورهای جشنواره بود که طرح‌های منتخب نیز در این زمینه مورد تقدیر قرار گرفت.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی طب ایرانی بسیار کل نگر دانست و یادآور شد: طب ایرانی تمام جنبه‌های معنوی، مادی و اجتماعی زندگی مردم را در نظر دارد و پیشگیرانه‌ای است که هزینه و ابتلای به بیماری‌ها را کاهش داده و در برخی موارد که طب کلاسیک یافته‌هایی برای درمان بیماری پیدا نمی‌کند و نیاز به الگوی سبک زندگی و تغذیه سالم داریم، این طب جامع نگر بخوبی می‌تواند به ما کمک کند و در کنار طب کلاسیک یک زندگی سالم را برای مردم به ارمغان بیاورد.



بیشتر بخوانید:





محمد بیگی در پایان خاطرنشان کرد: باید بدون تعصب در مورد طب کلاسیک و طب سنتی با فرایندهای علمی مبتنی بر شواهد و اسناد معتبر در زمینه تعامل طب ایرانی و طب کلاسیک کار کرد. البته طب کلاسیک با زحمات دانشمندان و در بسیاری از مواقع با سرعت عمل بسیار مفید عمل کرده است، این دو طب در کنار هم می‌توانند به ساماندهی زیست سالم مردم و تامین بهداشت کمک کنند./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 359071
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار