خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/22 - 15:09
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
مشاور رئیس مجلس در حوزۀ زنان طی یادداشتی:

فمنیسم برضد حقوق مردان و علیه بنیان خانواده است؛ لایحۀ «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی نیست

مشاور رئیس مجلس در حوزۀ زنان، طی یادداشتی پیرامون بررسی لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» یادآور شد: فمنیسم برضد حقوق مردان و علیه بنیان خانواده است؛ لایحۀ «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، الهه عطایی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در حوزۀ زنان، طی یادداشتی از اظهارنظر برخی که لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» را فمنیستی خوانده‌اند، انتقاد کرد.



متن این یادداشت به شرح زیر است:



روز یکشنبه، لایحه‌ای به صحن مجلس آمد و به تصویب رسید که چنین نام داشت: «پیشگیری از آسیب‌دیدگی و ارتقای امنیت زنان دربرابر سؤرفتار». برخی با عجله و بی‌آنکه حتی نگاه مختصری به لایحه بیندازند گفتند: «مجلس انقلابی فمنیست شده». اما آیا لایحۀ مصوب مجلس فمنیستی است؟



به قطع و یقین می‌توان گفت «نه!». کاری به آن نداریم که مفهوم فلسفی فمنیسم چیست و جریان اجتماعی آن چه هدفی را دنبال می‌کرد. خروجی عینی آن جنبش یک چیز بیشتر نبود: «تقابل هرچه تمام‌تر دو جنس مخالف و تبدیل مردها به کسانی که باید نهایت انتقام را از آن‌ها گرفت». این انتقام‌جویی نسبتی با مطالبۀ حقوق زنان ندارد و طبیعتاً در چنین فضایی، آنچه بی‌پناه‌تر از همیشه باقی می‌ماند نهاد خانواده است.



فمنیسم زن را از خانواده جدا می‌کند و با پوشش «حقوق زنان» بیشترین ظلم‌ها را به خود زن می‌کند: آرامشی که می‌توانست در خانواده داشته باشد را از او می‌گیرد، به بهانۀ «حق بر بدن» پوشش را از او می‌گیرد، او را دستاویز خواهش‌های جنسی دیگران می‌کند، و درنهایت جنگی تمام‌عیار با مردان به پا می‌کند و تاجایی‌که بتواند برضد حقوق مردان چانه‌زنی می‌کند.



اما آیا لایحۀ مصوب مجلس چنین بود؟ اگر لایحۀ مصوب مجلس را بخوانید، هیچ‌گاه نخواهید دید که در آن حقوق مردان آسیبی دیده باشد. آیا اگر بگوییم کسی نمی‌تواند به‌زور دختری را مجبور به ازدواج کند، حقی از مردان جامعه سلب شده است؟



اگر بگوییم کسی که در محیط کار پیشنهاد نامشروعی به خانمی بدهد در دادگاه مجرم شناخته می‌شود، حقوق مردان محدود شده است؟ اگر بگوییم زنان نباید از خانۀ خودشان اخراج شوند، به‌معنای محدودشدن حقوق مردان است؟ طبیعتاً نیست. حمایت از حقوق زنان برای مردان جامعه نیز یک نیاز ضروری است. زیرا هر مردی در خانواده‌ای زندگی می‌کند و با زنانی نسبت دارد که مادر و خواهر و همسر و دختر اویند. او نمی‌خواهد اگر فردی در جامعه متعرض وابستگان زن او شوند، بتوانند در دادگاه علیه او شکایت کنند؟ هم عقل انسانی و هم غیرت دینی اجازه نمی‌دهد هیچ زنی در جامعه آسیب ببیند. مشخص است که پیکان جرم‌انگاری لایحۀ مجلس متوجه بزهکاران است، حال آن بزهکاران چه زن باشند و چه مرد.



کاری که مجلس یازدهم کرد پاسخ به مطالبۀ چندین‌سالۀ مقام معظم رهبری بود. مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف بانوان فرمودند: «در جامعهٔ ما در درون بعضی از خانواده‌ها به زن‌ها ظلم می‌شود. مرد با تکیه بر توان جسمی خودش، چون صدایش کلفت‌تر است، قدش بلندتر است، بازوهایش کلفت‌تر است، زور می‌گوید به زن، ظلم می‌شود به زنان. خب راهش چیست؟ چه کار کنیم؟ خانواده را هم می‌خواهم حفظ کنیم دیگر. راهش این است که قوانین مربوط به داخل خانواده آنچنان محکم و قوی باشد که هیچ مردی قادر به ظلم‌کردن به زنان نباشد. بایستی قوانین اینجا به کمک طرف مظلوم بیایند. البته موارد اندکی هم وجود دارد که عکس قضیه، یعنی خانم ظلم می‌کند. یک موارد این‌جوری هم داریم. البته کم است».



امنیت زنان جامعه امنیت مردان جامعه هم هست. همان‌طور که اگر زنان جامعه آسیب ببینند، مردان نیز آسیب خواهند دید. زندگی مردان و زنان در کنار یکدیگر است که می‌تواند جامعه‌ای آباد بسازد، چیزی که طرفداران فمنیسم درکی از آن ندارند. لایحۀ مجلس با نگاهی اسلامی، و بدون آسیب‌زدن به بنیان خانواده و بی انتقام‌جویی از مردان، امنیت زنان را ارتقا داده و با تدبیرهای منطقی از آسیب‌دیدگی آن‌ها پیشگیری خواهد کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 359940
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار