خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/29 - 09:25
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
سعیدی:

عدم دیپلماسی موفق آبی در مواجه با همسایگان ضربات سنگینی به محیط زیست زده است

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بیابانی شدن کشور گفت:  دیپلماسی ایران در خصوص ترکیه و افغانستان فعال نبوده است، این مسئله به بخشی نگری وزارت امور خارجه بازمی‌گردد. باید دیپلماسی آب در حوزه محیط زیست فعال شود تا شاهد ضربات سنگینی از بی آبی و ریزگردها به قیمت جان هموطنان خود نباشیم.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد بیابانی شدن کشور گفت: بی آبی و بیابانی شدن جهان مهمترین چالش بشر در قرن حاضر است، براساس اطلس جغرافیایی ۸۸ درصد کشور می‌تواند تحت تاثیر بیابان زدایی قرار بگیرد که در جای خود یک اخطار بزرگ علیه جهان و حیات بشر محسوب می‌شود، اعمال سیاست‌های نادرست در زمینه مدیریت آبی، دست درازی بیش اندازه بشر به طبیعت،  همه و همه به نوعی تهدید بزرگ برای حیات بشر و بیابانی شدن زمین است.



نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: کشور ما در نیمکره خشک قرار دارد، روش‌های مختلفی برای مقابله با بیابانی شدن کشور وجود دارد تا وسعت این معضل زیست محیطی کاهش پیدا کند به فرض مثال در بحث مالچ پاشی، اجرای طرح‌های آبخیزداری، پوشش گیاهی مناسب، حفظ مراتع سبز می‌تواند در زمینه  کاهش بیابانی شدن کشور و.... تاثیر داشته باشد.



مجلس  تمام قد از محیط زیست حمایت می‌کند



وی در مورد طرح‌ها و برنامه‌های مجلس برای بیابان زدایی در کشور بیان کرد: در مورد بی آبی و مبارزه با خشکسالی‌های متعدد، بارورسازى ابرها، مسئله ریزگردها، اعتبارت اختصاص داده شده به حل معضلات زیست محیطی از مهمترین مباحثى در خصوص بیابانی شدن کشور هستند، مجلس جلسات زیادی با کارشناسان محیط زیست برگزار کرده اما در حد ایده آل در خصوص کاهش بیابان زایی طرح و برنامه‌ای نداشت و تمام جلسات برگزار شده مستقیما در راستای کاهش معضل بی آبی و حفظ پوشش گیاهی کشور بوده است که ارتباط مستقیمى در کاهش در بیابان زایى دارد؛ در مجلس هر طرحی برای حفاظت از محیط زیست باشد با بررسی‌های کارشناسی به تصویب می‌رسد، خلاء قانونی در جهت حفاظت از محیط زیست در کشور وجود ندارد و مجلس تمام قد از محیط زیست حمایت خواهد کرد.











معین الدین سعیدی


نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: بخش بسیاری از خشکی و بیابانی شدن کشور به کاهش منابع آبی باز می‌گردد در این خصوص باید به مبحث آب شیرین کن‌ها توجه ویژه‌ای شود در مورد دیپلماسی آب مجلس باید توجه ویژه‌ای در مورد رسیدگی به سد کمال خان و همچنین توجه به سدسازی کشور ترکیه داشته باشد که ورود جدی وزارت نیرو و وزارت امور خارجه لازم و ضروری است.



توافقی که نوش‌دارویی بعد از مرگ سهراب شد



سعیدی در مورد توافق عراق و ایران در خصوص ریزگردها گفت: امروز تمام کشور به ویژه پایتخت مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته است و حقیقت تلخ اینجاست تا زمانی که این ریزگردها به پایتخت و سایر کلانشهرها نرسیده بود کسی در اندیشه استان‌های جنوبی که سد دفاعی در برابر  هجوم گرد و غبار کشورهای همجوارند، نکرده بود. صرفا تنها توافق بین دو کشور ایران و عراق حلال مسئله ریزگردها نخواهد بود و امروز سخن گفتن از این توافق کمی دیر است و شاید نوش‌دارویی بعد از مرگ سهراب باشد.



ترکیـه در بازه ۱۸سـاله تعـداد ۵۸۵ سـد روی رودخانه‌هایـش احداث کرده! علاوه بر گاپ، پروژه سدسازی موسوم به "داپ" هم در دست اجرا دارد؛ سناریوی تکراری امروز تبدیل به یک مسئله سیاسی شده است



نماینده مردم درمجلس یازدهم با انتقاد از عکس العمل وزارت امورخارجه در مسائل دیپلماسی محیط زیست گفت: حدود یک سال گذشته بود که افغان‌ها با ساخت بند کمال خان مانع از ورود آب هیرمند به خاک کشور ما شدند و امروز با مسئله ورود "گاپ" ترکیه این موضوع را تکرار کرده است، ترکیـه در بازه ۱۸سـاله تعـداد ۵۸۵ سـد روی رودخانه‌هایـش احداث کرده! علاوه بر گاپ، پروژه سدسازی موسوم به "داپ" هم در دست اجرا دارد؛ سناریوی تکراری امروز تبدیل به یک مسئله سیاسی شده است.



دیپلماسی آب را فعال کنید



وی با تاکید  به فعالیت دیپلماسی آب در کشور یادآور شد:  دیپلماسی ایران در خصوص ترکیه و افغانستان فعال نبوده است، این مسئله به بخشی نگری وزارت امور خارجه بازمی‌گردد. باید دیپلماسی آب در حوزه محیط زیست فعال شود تا شاهد ضربات سنگینی از بی آبی و ریزگردها به قیمت جان هموطنان خود نباشیم.



کشورهای همجوار از محیط زیست به عنوان یک فرصت استفاده کرد



عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس یازدهم اظهار کرد: سوء استفاده از مسائل محیط زیستی به عنوان یک مسئله سیاسی از قدیم الایام بوده است و به تازگی در میان کشورهای همسایه به دفعات تکرارمی‌شود. اگر امروز در مقابل طرح گاپ و سد کمال خان افغانستان؛ وزارت امور خارجه کشورمان عکس العملی نداشته باشد بی شک اتفاقات ناخوشایندی در این راستا رقم خواهد خورد، ضعف دیپلماسی در مسائل محیط زیستی بسیار نحیف بوده که امروز کشورهای همسایه به خود اجازه می‌دهند از آن به عنوان یک فرصت به نفع کشور خود استفاده کنند.



سعیدی با بیان مضرات  بیابانی شدن کشور خاطر نشان کرد: بی آبی و شدت گیری خشکسالی‌ها نه تنها به ضرر سلامتی بشر است، بلکه تهدیدی برای از بین رفتن گیاهان و جانوران هم محسوب می‌شود به گونه‌ای که در سال گذشته بسیاری از دامپروران اقدام به تعطیلی مراکز پرورش دام کرده‌اند؛ بماند حیواناتی که در طبیعت زندگی می‍‌‌کنند. 



بیشتر بخوانید:





عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در داخل کشور برای جبران بی آبی استان‌های خشک ،طرح ویژه انتقال آب بین حوزه‌ای مطرح شده است این حداقل کاری است که باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوان به میزان وسعی از ریزگردهای داخلی را کنترل کنیم./



 پایان پیام

  • کد خبر : 344134
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار