خبرگزاری خانه ملت

هدر مشکی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/23 - 11:20
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی

طعم تلخ بی توجهی به چشمه های شیرین زریبار کردستان

عضو مجمع نماینده استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان جاذبه‌ها تالاب زریبار گفت: استفاده از تمام ظرفیت دریاچه زریوار برای استان کردستان به لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی کافی است اگر مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد.

شیوا قاسمی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه  ملت در مورد بی مهری‌های صورت گرفته به نگین گردشگری زریوار گفت: «دریاچه زریبار» یکی از چشمه‌های بی‌همتای آب شیرین جهان است، اکوسیستم تالاب «زریوار» مریوان به‌ عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا، دلنشین و نادر است که در یک دره طولی نسبتاً گسترده از دو جهت غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه‌ شده است. این دریاچه دارای یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است و سال ۷۹ به عنوان بیست و پنجمین تالاب کشور در کنوانسیون بین‌المللی رامسر ثبت شده است.



نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس یازدهم ادامه داد: تالاب زریبار با اینکه یکی از بی نظیرترین و منحصر به‌ فردترین تالاب‌های آب شیرین جهان به شمار می‌رود اما متاسفانه در طول تاریخ بی‌مهری‌های متعددی به خود دیده است که در گذر زمان در سایه همین بی توجهی‌ها با مشکلات جدی همچون خشکی، آتش سوزی‌های گسترده، مرگ آبزیان و مرگ گونه‌های کمیاب گیاهی روبرو بوده است.



وی افزود: استفاده از تمام ظرفیت دریاچه زریوار برای استان کردستان به لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی کافی است اگر مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد اما متاسفانه نه تنها مورد توجه قرار نگرفته حتی در گذر زمان هم شاهد از بین رفتن بخش‌هایی از این تالاب بین المللی بودیم.



فاضلاب برخی از روستاها به زریوار جاری می‌شد



نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: فاضلاب ۱۰ روستا که در گذشته وارد دریاچه زریبار می‌شد که با ساماندهی صورت گرفته امروز فاضلاب 7 روستا وارد تصفیه‌خانه مریوان می‌شود در حال حاضر مسئله فاضلاب  ۳ روستای دیگر در حال اتمام است، امیدواریم شاهد سرازیر شدن آنها به دریاچه زریوار نباشیم.



وقتی زریوار در سایه کمبود امکانات می‌سوزد



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: ورود کودهای شیمیایی به تالاب زریوار منجر به رشد بی رویه نیزارهای اطراف این دریاچه شده است؛ با شروع فصل گرما شاهد آتش سوزی‌های عمیق در اطراف تالاب هستیم به گونه‌ای که اطفای حریق آن به سختی ممکن بود، به فرض مثال طی آتش سوزی شهریور ماه بخش‌های میانی نیزارهای تالاب که امکان دسترسی به آن بسیار سخت بود طعمه آتش شد و متاسفانه بعد از چندین ساعت تلاش شاهد مهار آتش سوزی بودیم، در چنین مواقعی اگر امکانات پیشرفته همچون هلیکوپتر وجود داشت بی تردید خسارات کمتری به این تالاب وارد می‌شد و وسعت کمی از آن درگیر طعمه حریق بود، بی توجهی به تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش سوزی خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته است، از طرفی افزایش این آتش سوزی ها باعث رشد نیزارهای اطراف این دریاچه می‌شود.



کشور وارد اکوسیستم خشکسالی شده است و  زریوار نگین مریوان از این بی آبی ها در امان نبوده است، تسریع در انتقال آب شرب و کشاورزی از سد گاران مسیری برای  احیای دریاچه زریبار است که باید در دستور کار قرار گیرد



عضو مجمع نماینده استان کردستان در ادامه یادآور شد: کشور وارد اکوسیستم خشکسالی شده است و  زریوار نگین مریوان از این بی آبی ها در امان نبوده است، تسریع در انتقال آب شرب و کشاورزی از سد گاران مسیری برای  احیای دریاچه زریبار است که باید در دستور کار قرار گیرد. در نظر داشته باشیم وجود چاه‌های غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار حیات این تالاب را با خطر جدی مواجه کرده‌است.



اعتبارات اختصاص داده شده برای احیای زریبار قطر چکانی است



نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اعتبارات اختصاص داده شده به احیای این دریاچه یادآور شد:  اعتبارات بودجه‌ای اختصاص داده شده به تالاب زریبار به قدری قطره چکانی است که بر همین اساس سال‌های طولانی زمان می‌برد  تا برنامه‌های پیش بینی شده برای احیای آن به ثمر بنشنید، حیات زریوار با افزایش روزانه حفر حلقه‌های چاه‌های غیرمجاز در بخش خصوصی در خطر است، کما اینکه تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز در بخش خصوصی شناسایی شده است. طی بازدیدی که محرابیان وزیر نیرو از سدگاران داشتند مقرر شد هر چه سریع‌تر پیمانکاری برای تصفیه خانه مریوان تعیین شود و همچنین واگذاری قرارگاه سازندگی و ناحیه 1 و 2 اداری پایاب  این سد افتتاح شود.



نماینده مردم مریوان در ادامه با اشاره به ظرفیت بسیار زیاد استان کردستان در حوزه کشاورزی یادآور شد: مردم استان کردستان دارای بهترین آب و خاک برای کشاورزی هستند توجه به این مهم می‌تواند بسیاری از مشکلات مردم را رفع کند.



قاسمی پور در ادامه تاکید کرد: با ثبت زریبار به عنوان تالاب بین المللی زیر نظر کنوانسیون رامسر بودجه‌ ای ویژه ای برای آن اختصاص داده شد، امید می‌رود طی روزهای آتی وضعیت تالاب در شرایط بهتری قرار بگیرد. منطقه مریوان به دلیل برخورداری از دریاچه باتلاقی زریوار که زیستگاه متنوعی از انواع مرغابی‌ها سایر پرندگان مهاجر وحتی محل زندگی بسیاری از آبزیان است؛ امروز در سایه بی توجهی‌ها در مرز خطر قرار دارند.











آتش سوزی زریبار


وی ادامه داد: قصه‌های زیادی در مورد پیدایش این دریاچه در بین مردم استان به ویژه حاشیه‌نشیان زریوار وجود دارد که معروف‌ترین آنان دفن‌شدن شهری در زیر این دریاچه است. دریاچه زریوار بیش از دو میلیون سال است که حیات و آبادانی را به مریوان بخشیده است و امروز برای ماندگاری و نفس کشیدن نیازمند حمایت است، وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، میراث‌فرهنگی و گردشگری و وزارت نیرو بی تردید نقش حیاتی در احیای آن خواهند داشت./



پایان پیام



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 

  • کد خبر : 352005
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار