خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/02 - 09:08
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عنابستانی:

طرح مشخصی برای مقابله با مهاجرت نیروی انسانی وجود ندارد

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در چرخه تولید وقفه ایجاد شد و خوراک دام برای پرورش دام به دامداران پرداخت نشد، شاهد کوچ دام به خارج از کشور بودیم که چوپان به دنبال دام به خارج از کشور مهاجرت می‌کند.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد مهاجرت نیروی انسانی گفت: سرمایه اجتماعی فعال در کشور یک ظرفیت طلایی برای هر کشوری محسوب می‌شود و خوشبختانه کشور ما به لحاظ کمیت دارای بیشترین نیروی فعال است اما به جهت کیفیت نتوانستیم از جمعیت فعال به درستی استفاده کنیم. از جمعیت ۸۴ میلیونی کشور٬ حدود ۳۶ میلیون نفر در سن کار قرار گرفته‌اند. 



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: در حال حاضر جمعیت فعال کشور ما در بالاترین میزان خود در تاریخ رسیده است؛ یعنی حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور را میانگین سنی ۱۵ تا ۶۴ سال تشکیل می‌دهند و این موضوع یکی از ویژگی‌های خاص ساختار جمعیتی کشور ما است و در تمام جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی بین المللی جامعه گره خورده است، اگر بتوانیم از فرصت تاریخی که جمعیت در اختیار ما گذاشته است به بهترین شکل استفاده کنیم بی شک می‌توانیم در عرصه ملی و بین المللی به موفقیت‌های بزرگ برسیم.



 حدود ۱۴ میلیون نفر تحصیلات عالیه  در کشور دارند



عنابستانی ادامه داد: از این ۳۶ میلیون نفر جمعیت فعال٬ حدود ۱۴ میلیون نفر تحصیلات عالیه دارند که فرصتی طلایی برای کشور محسوب می‌شود، در حال حاضر کشور ما از لحاظ جمعیت آماده به کار٬ در رتبه دوم جهان قرار دارد که در جای خود رقم بسیار بزرگی است.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: هر میزان جمعیت آماده به کار بالاتر رود؛ میزان تولیدات داخلی افزایش و سرانه تولید ناخالص ملی رشد خواهد کرد و چرخه‌های اقتصادی به حرکت درمی‌آیند، افزایش جمعیت جوان یعنی رشد اقتصاد کشور به شرطی که بتوانیم از این جمعیت به درستی استفاده کنیم، متاسفانه مسئولان و متولیان امر نتوانستند از ظرفیت جمعیت فعال کشور استفاده کنند. 



حقوق 400 دلاری مشوقی برای مهاجرت



نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآوری کرد: بی‌توجهی به جمعیت فعال منجر به مهاجرت نیروی انسانی در سطوح مختلف علمی از پرستاران و نخبگان گرفته تا کارگران به کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است و  با مشوق‌هایی چون استخدام با حقوق ماهیانه  400دلاری برای چوپانان اقدام به تشویق نیروی انسانی کشورهای در حال توسعه می‌کنند که اتفاق خوبی برای کشور ما نیست، متاسفانه نتوانستیم در ساختار نظام تولید از نیروی انسانی در فضای اقتصادی ایجاد شده در کشور استفاده کنیم. 



چوپان به دنبال دام به خارج از کشور مهاجرت می‌کند



برای مقابله با مهاجرت نیروی انسانی باید چرخه تولید را در کشور راه اندازی کنیم اما متاسفانه طرح مشخصی برای مقابله با مهاجرت نیروی انسانی وجود ندارد



عنابستانی افزود: برای مقابله با مهاجرت نیروی انسانی باید چرخه تولید را در کشور راه اندازی کنیم اما متاسفانه طرح مشخصی برای مقابله با مهاجرت نیروی انسانی وجود ندارد به فرض مثال در حوزه دامداری وقتی در چرخه تولید وقفه ایجاد شد و خوراک دام برای پرورش دام به دامداران پرداخت نشد، شاهد کوچ دام به خارج از کشور بودیم که چوپان به دنبال دام به خارج از کشور مهاجرت می‌کند. 



بیشتر بخوانید:





رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: باید چرخه تولید در کشور راه اندازی شود؛ تا زمانی که حل موانع و اقتصاد با تغییر جهت مالیات پولی به سمت مالیات واسطه گری و تطهیر واردات پیش نرود، بی شک شرایط بهبود نخواهد یافت دولت سیزدهم به دنبال حل این موضوع است./



پایان پیام

  • کد خبر : 331886
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار