خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/20 - 13:54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
شیخی مطرح کرد:

ضرورت برچیده شدن قراردادهای پرستاری 89 روزه/ پیگیری اجرای تعرفه‌گذاری پرستاری و پرداخت فوق‌العاده خاص در دستور کار کمیسیون بهداشت مجلس

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر ضرورت برچیده شدن قراردادهای پرستاری 89 روزه، تصریح کرد: با چنین قراردادهایی جایگاه پرستاران تضعیف می شود بنابراین وزارت بهداشت و دولت باید گامی جدی برای برچیده شدن آن بردارند البته استخدام پرستار متناسب با تعداد تخت‌های بیمارستانی نیست و در حال حاضر میانگین کشوری تخت به پرستار حدود ۰.۹ است که در برخی مناطق کمتر است و باید تدابیر مناسبی برای افزایش تعداد پرستار اتخاذ شود.

زهرا شیخی  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تبریک ولادت حضرت زینب ( س ) و روز پرستار به کادر سلامت و پرستاران زحمتکشی که در دوران کرونا با تلاش‌های خستگی ناپذیر سختی های مبارزه با کرونا را به جان خریدند، گفت: پرستاران برای خروج کشور از بحران کرونا ایثارگری کردند و اگر تلاش های شبانه روزی آنها نبود به هیچ وجه نمی توانستیم کنترل و مدیریت مناسبی را داشته باشیم که متاسفانه در این عرصه 205 نفر از کادر سلامت جان خود را از دست دادند.



وی با بیان اینکه فشارهای جسمی و روانی به پرستاران در کرونا افزایش یافته است، افزود: پرستاری شغل بسیار سخت و طاقت فرسایی است و سختی کار این قشر به واسطه کرونا بیشتر شناخته شد و شیفت های مداوم و اضافه کاری های اجباری سختی کار آنها را دو چندان کرده است.



نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه حقوق پرستاران باید متناسب با حساسیت و سختی کارشان افزایش یابد، ادامه داد: کمیسیون بهداشت مجلس با برگزاری نشست‌هایی با مسئولان مربوطه مطالبات این قشر از جمله برقراری و پرداخت فوق العاده خاص، اجرای نظام تعرفه گذاری پرستاران و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، قراردادی و طرحی بدون سهمیه را پیگیری کرده و نهایت اهتمام خود را برای پیگیری مطالبات بر حق مدافعان سلامت به ویژه جذب و استخدام نیروهای شرکتی به کار خواهیم برد.



شیخی با بیان اینکه دغدغه معیشت نباید منجر به مهاجرت پرستاران شود، گفت: توانمندی و ارائه خدمات با کیفیت توسط پرستارانمان باعث شده کشورهای دنیا دنبال جذب آنها باشند بنابراین باید با افزایش جذابیت شغلی و پیگیری ومطالبات شغلی آنها گامی موثر برای جلوگیری از مهاجرت آنها برداشت.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به کمبود 100 هزار پرستار در کشور، تصریح کرد: استخدام پرستار متناسب با تعداد تخت های بیمارستانی نیست و در حال حاضر میانگین کشوری تخت به پرستار حدود ۰.۹ است و در برخی مناطق کمتر بوده و شیفت های اجباری هم ناشی از کمبود تعداد پرستار است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه جذب نیرو در دو سال گذشته به صورت تبدیل وضعیت بوده است، گفت: در واقع نیروی کافی به سیستم تزریق نشد و برای دست یابی به حداقل استاندارد جهانی و نسبت پرستار به تخت یا پرستار به جمعیت باید تدابیر مناسبی توسط وزارت بهداشت اتخاذ شود.



وی با تاکید بر ضرورت برچیده شدن قراردادهای پرستاری 89 روزه، تصریح کرد: با چنین قراردادهایی حقوق پرستاران تضعیف و مورد استثمار قرار می گیرند بنابراین وزارت بهداشت و دولت باید گامی جدی برای برچیده شدن چنین قراردادهایی بردارند./



پایان پیام

  • کد خبر : 333282
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار