خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/27 - 21:56
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس با مسئولان حوزه بانوان خور و بیابانک مطرح شد:

ضرورت اصلاح نظام بیمه ای در دولت سیزدهم/ استفاده از ظرفیت نظارتی مجلس برای حل بیمه قالیبافان

نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس با مسئولان حوزه بانوان خور و بیابانک به منظور بررسی مشکلات و مطالبات آنها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی امروز (پنجشنبه 27 آبان) با بانوانی از حوزه علمیه، شبکه بهداشت و درمان، شورای شهر، صنایع دستی، گردشگری، دادگستری، بهزیستی، هیات های مذهبی، آموزش و پرورش، بسیج،  فعالان اجتماعی و کارآفرین شهرستان خور و بیابانک به منظور بررسی مشکلات آنها برگزار شد.


 


الهام آزاد نماینده مردم خور و بیابانک در این نشست گفت: هر چند حجم کار نمایندگان بسیار سنگین است، اما اعضای فراکسیون زنان مجلس دعوت ما را برای سفر به حوزه انتخابیه قبول کردند تا از نزدیک در جریان مشکلات حوزه زنان قرار گیرند.


 


وی ادامه داد: زنان منطقه ما بسیار سختکوش و خلاق هستند و علی رغم کمبودها، با تلاش، کوشش و خلاقیت برای رفع مشکلات گام برمی دارند و انتظار می رود با بیان مشکلات اساسی خود بتوانیم در سطح ملی با همکاری سایر نمایندگان نسبت به حل و فصل آنها اقدام کنیم.


 


عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم با حمایت فراکسیون زنان و مجلس بتوانیم در حد ضوابط و مقدورات نسبت به رفع دغدغه ها و مطالبات زنان منطقه اقدام کنیم.


 


فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس نیز در این نشست یادآور شد: مطالباتی که در این نشست مطرح شد و دارای خلأهای قانونی است را پیگیری خواهیم کرد، البته عمده مباحث به ساختار نظام بیمه ای کشور باز می گردد که در دو برنامه توسعه ای قرار بود اصلاح شود، اما بنا به دلایلی اصلاح نشد و باید شرایط اقتصادی به گونه ای باشد که کارفرماها بتوانند کارگران را بیمه کنند و امیدواریم در دولت سیزدهم نظام بیمه ای اصلاح شود.


 


وی ادامه داد: قرار است مشکل بیمه 30 هزار نفر از قالیبافان حل شود و از جایگاه نظارتی مجلس پیگیر این موضوع خواهیم بود، البته نبود منابع مالی علت عدم پرداخت بیمه قالیبافان است؛ رهبر معظم انقلاب در مورد بحث بیمه ای فرمودند؛ بسیاری از افراد در بازار کار فعالیت می کنند، اما تحت پوشش بیمه نیستند؛ تامین منابع ملی برای بیمه بحثی جدی است.


 


فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس نیز با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و تعالی جمعیت در مجلس سیزدهم گفت: 21 چالش و مشکل را بررسی کرده و در قانون گنجاندیم و پس از 3 دوره مجلس در نهایت در مجلس یازدهم نسبت به تصویب قانون اقدام کردیم؛ راهنمای قانون در خبرگزاری خانه ملت منتشر شده و می طلبد بانوان حاضر در نشست نسبت به مطالعه آن اقدام کنند.


 


وی ادامه داد: در این قانون تمامی ارگان ها موظف شده اند نسبت به ایجاد مهدکودک و مکان های دوستدار خانواده در مکان های عمومی اقدام کنند و همچنین حمایت از بیمه زنان خانه دار و روستایی در آن پیش بینی شده و ما به دنبال بیمه شدن زنان از طرق مختلف هستیم. همچنین کاهش ساعت کار، بازنشستگی پیش از موعد بانوان در قانون پیش بینی شده و برای اجرای آن به دولت 3 ماه فرصت دادیم تا آیین نامه اجرایی را تدوین و قانون را اجرایی کند.


 


محمدبیگی یادآور شد:  20 ماده قانون مربوط به وزارت بهداشت است و در آن بندهای خوبی برای مراقبت های بارداری ، آموزش حین بارداری، افزایش متخصص زنان برای مناطق محروم و مهارت ماماها دیده شده و امیدواریم زمینه های اجرای آن را به خوبی بببینیم. تمام نمایندگان مطالبه گر قانون هستند و ما به دولت برای اجرای آن کمک می کنیم.


 


شیوا قاسمی پور نیز در این نشست با بیان اینکه وظایف مهم ما قانونگذاری و نظارت است، گفت: از جایگاه تقنین و قانونگذاری برای پیگیری مطالبات شما اقدام خواهیم کرد و فراکسیون زنان در تلاش است با سفر به مناطق محروم، مشکلات حوزه زنان را پیگیری و نسبت به محرومیت زدایی اقدام کند. البته مجلس بودجه خوبی را به این مورد اختصاص داده و ما در فصل بودجه به خانم آزاد برای اختصاص بودجه به منظور رفع محرومیت های شهرستان شما کمک خواهیم کرد.


 


نماینده مردم مریوان در مجلس ادامه داد: البته باید از ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه به خوبی استفاده کرد و برای بهبود وضعیت باید میان حلقه ها ارتباط برقرار کرده و حلقه های مفقوده را شناسایی کرد. امیدواریم رسوم، فرهنگ، آداب و صنایع دستی خود را زنده نگاه دارید و حفظ کنید.


 


وی با اشاره به رتبه بندی معلمان گفت: ما برای تعیین تکلیف این موضوع تلاش های زیادی کردیم و از اول شهریورماه سال جاری نظام رتبه بندی برای معلمان پس از تصویب لایحه، اعمال خواهد شد و تلاش خواهیم کرد مسائل و مشکلات شما را در سطح استانی و ملی پیگیری کنیم.


 


سمیه رفیعی در این نشست با بیان اینکه بحث بیمه قالیباقان دغدغه مهمی است، گفت: محصولات متنوع و خوبی دارید و بازار تولید را گسترش دادید، اما زنجیره آن کامل نیست و اگر به دنبال اقتصاد پویا در شهرستان هستید، نیاز است بر روی دو حوزه برندینگ و مارکتینگ بیشتر تمرکز کنید. نباید به شبکه فروش شهرستانی و استانی اکتفا کرد و نیاز است که به فکر فروش در سطح کشور باشید، البته از سنگ های معدنی و زینتی هم می توان استفاده و در حوزه طراحی ورود کنید. سازمان فنی و حرفه ای می تواند در این رابطه به شما کمک کند. همچنین اکوتوریسم و گردشگری و تندرستی با توجه به ظرفیت های بالا نیازمند توجه ویژه است.


 


معصومه پاشایی نیز در این نشست خطاب به بانوان حاضر در نشست با بیان اینکه تعداد معادن منطقه بسیار زیاد است، گفت: معدن پتاس این شهرستان دارای ظرفیت بسیار خوبی است و یکی از شگفتی ها طبیعیت است و خود را احیا می کند. حدود 2 سال و نیم است این معدن به بهره برداری رسیده و باید به فعال کردن معادن کمک کرد، زیرا درآمدزایی به دنبال دارد؛ معادن برای شما حکم گنج را دارند و باید در حوزه صنایع پایین دستی کار کرد. ما می توانیم در فعال کردن معادن شما را همراهی و کمک کنیم.


 


وی ادامه داد: می طلبد معدن در بخش صنایع دستی منطقه سرمایه گذاری کند و همچنین اختصاص زمین برای صنایع دستی را از مسکن و شهرسازی پیگیری کرد.


 


زهره الهیان نیز در این نشست خطاب به بانوان حاضر در نشست با بیان اینکه مطالبات شما را در فراکسیون و مجلس پیگیری خواهیم کرد و برای رفع آنها مکاتباتی را با مسئولان خواهیم داشت، گفت: زنان منطقه شما فرهیخته، توانمند و اهل فکر هستند و امیدواریم خانواده و فرزندآوری را مورد توجه قرار دهید. نباید وظیفه همسری و مادری را فراموش کرد، زیرا 20 تا 30 سال آینده جمعیت ما پیر خواهد شد و باید به فکر فرزندآوری هم باشید و نگاه آینده نگر داشته و به اولویت ها توجه کنید.


 


وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب دهها مرتبه به مقوله جمعیت پرداخته اند و بر ضرورت در اولویت قرار دادن آن تاکید فرموده اند. وظیفه مسئولان و سیاستگذاران تلاش برای موانع فرزندآوری زنان و بانوان شاغل و در حال تحصیل است و ما شبکه هایی را در این رابطه در قانون حمایت از خانواده پیش بینی کرده ایم و تلاش خواهیم کرد موانع را از پیش پای این عزیزان برداریم.


 


در ادامه شادی فضلی معاون زنان و خانواده استانداری اصفهان در این نشست گفت: امیدواریم بتوانیم مطالبات زنان در بحث آموزش، اشتغال، مهارت های فنی و حرفه ای، پارک بانوان و... را پیگیری کنیم، البته اقلیت بودن زنان در بخش معدن نیازمند حمایت است. همچنین بی توجهی نسبت به بیمه قالیبافان باعث ایجاد تبعات منفی در فرش دستباف شده است.


 


وی ادامه داد: انتظار می رود با ورود جدی مجلس بتوان از سهام عدالت را به عنوان وثیقه تسهیلات در کارگاه خرد و متوسط استفاده کرد. همچنین آزمایشگاه سل شهرستان خور و بیابانک غیرفعال است و می طلبد با همکاری نسبت به فعال کردن آن اقدام کنیم.


 


بانوان حاضر در این نشست مسائل و مشکلاتی از قبیل تصویب قوانین برای رفع مشکلات زنان، توجه به بیمه گردشگری، نظارت بر پرداخت وام های اشتغالزایی، امنیت شغلی زنان بعد از زایمان، تغییر اراده سازمان های فرهنگی در حمایت از زنان، امکانات اندک تفریحی، نبود پارک ویژه بانوان، اختصاص منابع برای تامین فضاهای تفریحی، تامین آب شرب و برق و گاز پایدار، شوری بیش از حد آب منطقه، توجه به معیشت مردم شهرستان، مهندسی فرزندآوری، اتخاذ سیاست های کسب و کار، رفع نواقص قانون کاهش ساعت کاری زنان کارمند، افزایش ساعت شیردهی بانوان، منسوخ شدن برخی صنایع دستی، اختصاص فضاهایی برای ارائه صنایع دستی، بیمه هنرمندان، بیمه قالیبافان، نبود متخصص زنان و زایمان و مشاور خانواده در جندق، برندسازی و تولید انبوه غذاها و دسرهای موجود، آموزش های فنی و حرفه ای، تخفیف سهمیه برای دانش آموختگان بومی، افزایش شرط سنی طلاب برای ورود به حوزه علمیه، نبود تجهیزات مناسب در حوزه های علمیه، نبود اعتبار لازم برای پرداخت بیمه اجتماعی زنان تحت پوشش بهزیستی، پایین بودن مستمری زنان تحت پوشش بهزیستی، عدم امکان برقراری فوری مستمری برای زنان سرپرست خانوار، توجه به گروه های مردم نهاد بهزیستی، حمایت از پرسنل بهزیستی، اجرای طرح رتبه بندی معلمان، همسان سازی حقوق بازنشستگان، کمک هزینه مهد برای آموزش و پرورش، ارائه خدمات بیشتر به کارمندان، کاهش سن بازنشستگی مادران شاغل در تمامی ادارات به 20 سال،  پیش بینی ساعت ورزشی برای بانوان، سرمایه گذاری در ورزش بانوان، راه اندازی مکانی برای دوچرخه سواری زنان، عدم وجود زیرساخت های لازم، معرفی سرمایه گذاران جدید و جلوگیری از خام فروشی سنگ و پتاس، کاهش ساعت کاری کارگران، توجه به مشاوره های قبل، حین و بعد از ازدواج، کاهش آسیب های اجتماعی، توجه به مشاغل خرد و خانگی، توجه به دامداری صنعتی، حمایت واقعی دولت از کارآفرینان و... را مطرح کردند./


 


پایان پیام
  • کد خبر : 331585
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار