خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/12 - 13:42
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عنابستانی:

صدور محدود مجوز احداث کمپ‌های ماده 16 توسط بهزیستی عامل زنجیره معیوب ساماندهی معتادان متجاهر است

سخنگوی فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس، از صدور محدود مجوز احداث کمپ‌های ماده 16 توسط بهزیستی به عنوان عامل زنجیره معیوب ساماندهی معتادان متجاهر به ویژه در تهران و سایر شهرهای بزرگ یاد کرد.

علی اصغر عنابستانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتقاداتی پیرامون نحوه ساماندهی معتادان متجاهر به ویژه در استان تهران که این روند را به یک چرخه معیوب تبدیل کرده است، گفت: قانون در این زمینه تمهید کرده است که باید براساس ماده 16 کمپ‌های اجباری ایجاد شود و نیروی انتظامی معتادان متجاهر را جمع‌آوری کند و به این کمپ‌ها تحویل دهد و این کمپ‌ها سرانه نگهداری آنها را به ازای هر نفر از دولت دریافت کند و تا معتادان به طور کامل از اعتیاد پاک نشده‌اند نیز حق ندارند آنها را رها کنند و تنها با نظر مقام قضایی می‌‎توانند برای رهاسازی این معتادان اقدام کنند.  



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی، با اشاره به مراکزی که این قانون را به طور کامل اجرا نمی‌کنند، ادامه داد: سازمان بهزیستی باید از طریق افزایش میزان صدور مجوز احداث کمپ‌های ماده 16 نسبت به افزایش تعداد آنها در کشور اقدام کند و این در حالی است که به بهانه مدیریت هزینه‌ها و کمبود منابع این قانون را اجرا نمی کند که از اشکالات جدی است چرا که در بودجه اعتبارات مطلوبی برای بهزیستی تعیین شده است .



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تصریح کرد: در استان تهران و شهرهای بزرگ همچون مشهد صدور مجوز توسط بهزیستی برای احداث کمپ‌های ماده 16  اصلا متناسب با نیاز نبوده و کافی نیست و حتی در حوزه انتخابیه‌ام سبزوار نیز تنها یک کمپ ماده 16 وجود دارد.



وی افزود: وقتی بهزیستی به دلیل کم کاری در این زمینه از حلقه ساماندهی معتادان متجاهر حذف شود زمانی که شهرداری و نیروی انتظامی هم آنها را جمع آوری کنند چون جایی برای نگهداری از این معتادان وجود ندارد و چون اعتیاد جرم هم محسوب نمی‌شود مجدد رها می‌شوند و این حلقه ناقص می‌ماند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: البته ممکن است این معتادان جدید که جمع‌آوری شده‌اند نیز توسط مقام قضایی به کمپ‌های ماده 16 معرفی شوند اما چون ظرفیت نگهداری از آنها در کمپ محدود است، ناچار می‌شوند به سرعت معتادانی که هنوز به ترک اعتیاد کامل نرسیده‌اند را رها کنند بنابراین حلقه ساماندهی معتادان متجاهر ناقص می‌شود.  



سخنگوی فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: استانداری تهران باید تعداد کمپ‌های ماده 16 را با همکاری سازمان بهزیستی به تعداد کافی فراهم کند سپس با هماهنگی نیروی انتظامی و نیروهای اجتماعی خود، معتادان متجاهر را جمع‌آوری کرده و در این کمپ‌ها نگهداری کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 348595
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار