خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/05 - 11:21
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رجایی:

شهرداری تهران متولی مناسبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیست/افزودن دستگاه‌ جدید به چرخه مقابله با آسیب‌های اجتماعی به موازی‌کاری‌ها دامن می‌زند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ضمن انتقاد از ارائه پیشنهادی برای انتخاب شهرداری تهران به عنوان متولی رسیدگی به مقابله با آسیب‌های اجتماعی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی به تشریح دلایل مخالفت خود با این پیشنهاد پرداخت.

حسین رجایی در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارنظر رییس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه اگر رسیدگی به خانه‌های خالی، حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی به شهرداری تهران سپرده شود، نتایج بهتری خواهد داشت، گفت: دستگاه‌های متعددی در حاکمیت در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تکالیفی برعهده دارند به همین دلیل شاهد مدیریت چند گانه در این حوزه هستیم کما اینکه سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، سازمان بهزیستی، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و ... در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی وظایفی را برعهده دارند.



معایب افزودن دستگاه جدید به چرخه مقابله با آسیب‌های اجتماعی



نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر قرار باشد دستگاه جدیدی به چرخه مقابله با آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کند نه تنها کمکی به این حوزه نخواهد کرد، بلکه مدیریت‌های چندگانه آسیب‌های اجتماعی به موازی کاری‌ها در این حوزه دامن می‌زند.



وی تصریح کرد: وقتی دستگاه‌های نظارتی تحقق مطالباتی در حوزه مقابله با آسیب‌‎های اجتماعی را پیگیری می‌کنند هیچ کدام از دستگاه‌‎های متولی این بخش پاسخگو نیستند و از این موضوع شانه خالی می‌کنند بنابراین از کارآمدی لازم برخوردار نیستند.



چرا شهرداری تهران از توانایی لازم برای رفع آسیب‌های اجتماعی برخوردار نیست؟



رجایی خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌رسد شهرداری تهران نیز از توانایی لازم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی برخوردار و متولی مناسبی برای این بخش باشد چرا که شاهد هستیم حوزه معاونت اجتماعی شهرداری تهران در حوزه پیگیری مسئولیت‌هایی که در زمینه ساماندهی کودکان کار، آسیب‌دیدگان اجتماعی، معتادان متجاهر و تکدی‌گری برعهده دارد و به چهره شهر آسیب رسانده هنوز موفق عمل نکرده است در این شرایط چطور می‌تواند به پیگیری موضوعاتی همچون حاشیه‌نشینی و خانه‌های خالی هم ورود پیدا کند.



وی افزود: پیشنهادم این است بجای اینکه دستگاه‌های جدیدی را به چرخه مقابله با آسیب‌های اجتماعی اضافه و متولی جدیدی در کنار سایر دستگاه‌های متولی این بخش ایجاد کنیم، وظایف هر کدام از این دستگاه‌ها را به درستی مشخص کنیم تا در حوزه تکالیفی که برعهده دارند، پاسخگو باشند.



اخذ مالیات از خانه‌های خالی برعهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی برعهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است که تاکنون ورود مطلوبی به این حوزه نداشته است و برغم وجود آپارتمان‌های چندین طبقه در شهرک‌های جدید همچون پردیس که در هر طبقه از آنها حداقل دو آپارتمان خالی است تنها بر خانه‌های خالی لوکس که در شمال شهر تهران وجود دارند تمرکز کرده است.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هم‌اکنون اگر شهرداری تهران بر سایر مسئولیت‌هایی که از قبل در حوزه اجتماعی و شهری برعهده داشته است، متمرکز شود قطعا خروجی بهتری خواهد داشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 352524
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار