خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/16 - 10:12
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رجایی تشریح کرد:

سازوکار اجرای مصوبه مجلس برای ارائه تسهیلات تامین جهیزیه کالای ایرانی به زوج‌های جوان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، سازوکار اجرای مصوبه مجلس در بودجه 1402 برای ارائه تسهیلات تامین جهیزیه کالای ایرانی به زوج‌های جوان را تشریح کرد.

حسین رجایی در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت،  در مورد مصوبه مجلس برای ارائه تسهیلات به زوجین به منظور تامین جهیزیه کالای ایرانی، گفت: این قانون جدید و نوپا است و مشمول زوج‌هایی می‌شود که از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح و بسیج سازندگی جهت تأمین جهیزیه کالای ایرانی و لوازم خانگی معرفی شده و از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یا فرزندآوری استفاده نکرده باشند.



نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تایید این زوج‌ها توسط دستگاه‌های مزبور از این جهت به عنوان شرط دریافت تسهیلات برای تامین جهیزیه کالای ایرانی تعیین شده است که شناسایی و راستی‌آزمایی این زوج‌ها کار دشواری است.



وی در پاسخ به این پرسش که چرا اجرای این مصوبه منوط به راه‌اندازی سامانه‌ای که اطلاعات این زوج‌ها در آن درج شود، نشده است، تصریح کرد: اگر قرار بود برای شناسایی این زوج‌ها از سامانه استفاده شود ممکن بود افراد زیادی در آن ثبت‌نام کنند بنابراین باید سازوکاری هم برای راستی‌آزمایی و بررسی صحت و سقم اطلاعاتشان طراحی می‌شد به همین دلیل قرار شد برای تسریع روند ارائه خدمات این بخش تعدادی از نهادهایی که امکان معرفی زوج‌های واجد شرایط را دارند در این زمینه همکاری کنند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، همچنین در پاسخ به اینکه هم‌اکنون تامین جهیزیه برای زوج‌های جوان به یک دغدغه عمومی تبدیل شده است آیا نمی‌شد دامنه شمولیت این مصوبه را گسترده‌تر کرد، تاکید کرد: اگر قرار بود این تسهیلات به تمام زوج‌های جوان ارائه شود قطعا قابل اجرا نبود چرا که تعداد زیادی برای دریافت این تسهیلات مراجعه می‌کردند و نیاز به اختصاص مبالغ هنگفتی برای این بخش بود. ضمن اینکه نمی‌توانستیم نسبت به وضعیت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که به دلیل نیاز شدیدی که به تامین هزینه‌های زندگی خود دارند قادر به تشکیل خانواده نیستند بی‌تفاوت باشیم به همین دلیل این پیشنهاد تصویب شد.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در خصوص نحوه تعیین تولیدکنندگان کالاهای ایرانی به منظور همکاری برای اجرای این مصوبه، یادآور شد: هم‌اکنون برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی با بانک‌ها تفاهم‌نامه دارند و محصولاتشان را در قالب اقساط بلند مدت به افرادی که معرفی می‌شوند، ارائه می‌دهند که می‌توان از ظرفیت آنها برای اجرای این مصوبه نیز بهره‌مند شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 358563
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار