خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/08 - 20:59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
سعیدی:

دستگاههای متولی اعتقادی به اجرایی شدن قانون هوای پاک ندارند

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲۳ دستگاه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اجرای قانون هوای پاک نقش دارند که متاسفانه اعتقادی به اجرایی شدن این قانون ندارند.

معین الدین سعیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اجرایی نشدن  قانون هوای پاک در روزهای آلوده پایتخت گفت: قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس و به تایید شورای نگهبان رسید که این قانون در همان سال به تمام دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد، طبق ماده ۲ قانون هوای پاک تمام اشخاص، دستگاه‌ها و موسسات از جمله دولتی و غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است و تمامی اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری و صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظفند تا مقررات این قانون را رعایت کنند و از همه مهمتر سازمان حفاظت محیط زیست مسئول نظارت بر حسن اجرای این قانون است.



حدود ۲۳ دستگاه در اجرای قانون هوای پاک نقش دارند



نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: حدود ۲۳ دستگاه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اجرای قانون هوای پاک نقش دارند که متاسفانه اعتقادی به اجرایی شدن این قانون ندارند، آلودگی هوا در پایتخت و دیگر کلانشهرها با کمترین شدت تغییر آب و هوایی خود را نشان داده است و این معضل تنها مربوط به امروز نبوده بلکه طی سال‌های گذشته به دفعات تکرار شده است.



حرمت امامزاده به دست متولی آن است



وی ادامه داد: متولیان سازمان محیط زیست در دوره‌های قبل اعتقاد داشتند که با اجرای قانون هوای پاک منجر به تعطیلی ۷۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی کشور خواهند شد و در این بین فراموش نکنیم که حرمت امامزاده به دست متولی آن است و قانون هوای پاک توسط متولیان اصلی مورد انتقاد قرار گرفته است.



طبق آخرین آمار دیوان محاسبات کشور ۵۸ درصد از قانون هوای پاک به درستی به مرحله اجرایی شدن نرسیده است



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طبق آخرین آمار دیوان محاسبات کشور ۵۸ درصد از قانون هوای پاک به درستی به مرحله اجرایی شدن نرسیده است، این اعداد و ارقام از کم کاری دستگاه‌ها در خصوص قانونی است که ارتباط مستقیمی با جان انسان‌ها دارد و رقم بسیار بالایی را نشان می‌دهد که جای سوال دارد.



کشوری سرشار از منابع انرژی به مازوت سوزی رجوع آورده است



وی ادامه داد: بی توجهی به قانون هوای پاک، افزایش خودروهای فرسوده، بلند مرتبه سازی، وارونگی هوا در کنار مازت سوزی شرایط آلودگی پایتخت را در مرز هشدار قرار داده است، برای یکایک آلاینده‌های هوا سوالات و انتقادهای بسیار موجود است، اما در بخش مازت سوزی علاوه بر انتقاد از مسئولان جای پرسش بزرگی است که کشور ما سرشار از منابع انرژی همچون  نفت و گاز است چرا باید شاهد مازوت سوزی باشیم که به قیمت جان هموطنان‌مان تمام می‌شود؟ امروز سوءمدیریت‌ها دلیلی برای کاستی‌ها و ضعف‌ها شده است در سواحل مکران بخشی از سرزمین ایران؛ ما حتی شاهد یک متر لوله گذاری آب نبوده‌ایم. 



بیشتر بخوانید :





عضو فراکسیون مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی در میان اپیدمی بیماری کرونا باعث شده است تا آلودگی هوا که به تازگی در مرز هشدار قرار گرفته، دیده نشود. امیدواریم ۲۳ دستگاه  که نقش پررنگی در کاهش آلودگی هوا دارند عکس العملی نسبت به این شرایط حاد داشته باشند تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم امروزه  مه آلودگی در میان طوفان کرونا به قیمت جان انسانها تمام می‌شود، امیدواریم تک تک مسئولان و متولیان امر پاسخگو این شرایط بحرانی باشند./



پایان پیام

  • کد خبر : 332335
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار