خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/15 - 12:26
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
اعظمی:

درختان تنها قربانی قاچاقچیان چوب نیستند/ شعار دادن راه حل مقابله با مرگ تدریجی جنگل‌های ایران نیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعارهای رنگین روز درختکاری، گفت: درختان تنها قربانی قاچاقچیان چوب نیستند بلکه در اثر بی توجهی هر ساله بخش بسیاری از آنها درگیر آفت شده و به مرور زمان شاهد از بین رفتن آنها هستیم؛ این مهم نیازمند اعتباراتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

اعظمی

ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه حفظ و نگهداری درختان و محیط زیست باید از کودکی در وجود آحاد جامعه نهادینه شود، گفت: زندگی بشر وابسته به حیات طبیعت است و متاسفانه این مسئله به درستی آموزش داده نشده است که امروز شاهد تخریب طبیعت به بهانه‌های مختلف هستیم، اگر از کودکی آموزش‌های درست داده شود بی تردید امروز اکثر مهندسان آگاه با مسائل محیط زیستی بودند و می‌دانستند کاشت و تبدیل یک نهال چقدر مشکل است، بی تردید احیای آنها ممکن نخواهد بود.

 با شعار نمی‌توان جان درختان را حفظ کرد

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شعار روز درختکاری سال ۱۴۰۲ و کاشت یک میلیارد نهال در چهار سال، یادآور شد: باید شعارهای محیط زیستی متناسب با شرایط اقلیمی سرزمینی داده شود و از چارچوب شعار خارج شده و در معرض نمایش بگذارند، زیرساخت‌های کاشت یک میلیارد اصله نهال به مجموع درختان کشور چگونه ممکن است؟ کاش به جای یک میلیارد درخت، توانایی کاشت ده میلیارد درخت را داشتیم! این طرح چقدر با واقعیت‌های سرزمینی و منابع آبی و مالی ایران همخوانی دارد؟ خلاصه کلام طی یکسال گذشته چند اصله نهال از یک میلیارد درخت پیش بینی شده کاشته شده است؟

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به طرح زراعت چوب در برنامه هفتم توسعه، تاکید کرد: این طرح منجر به کاهش قلع و قمع درختان توسط قاچاقچیان می‌شود و نیاز واقعی کشور به چوب را مشخص می‌کند، بنابر آمار سالانه ۵.۵ تا ۶ میلیون متر مکعب در کشور مصرف چوب می‌شود، درحالیکه نیاز واقعی صنعت ۱۲ میلیون متر مکعب است،با توجه به وضعیت ناخوشایند جنگل‌ها این مقدار باید از طریق واردات تامین شود.

درختان تنها قربانی قاچاقچیان چوب نیستند

اعظمی با اشاره به اینکه پوشش متنوع جنگلی ایران از جنگل‌های هیرکانی گرفته تا ایرانی و تورانی سرمایه بزرگ زیست محیطی برای ایران هستند، تاکید کرد: درختان تنها قربانی قاچاقچیان چوب نیستند بلکه در اثر بی توجهی هر ساله بخش بسیاری از آنها درگیر آفت شده و به مرور زمان شاهد از بین رفتن آنها هستیم؛ این مهم نیازمند اعتباراتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه توسعه یافتگی در دامنه طبیعت بسیار مطلوب است به شرطی که منجر به مرگ محیط زیست نشود، اظهار داشت: گذر راه آهن از میان جنگل ممکن است اما به شرطی که استانداردها رعایت شود، متاسفانه در کشور ما اگر محدوده‌ای از محیط زیست قرار باشد قربانی توسعه یافتگی شود فقط در همان مساحت تعیین شده این اتفاق رخ نمی‌دهد بلکه حجم وسیعی از مراتع را در بر می‌گیرد.

شعار دادن راه حل مقابله با مرگ تدریجی جنگل‌های ایران نیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فقط با نامگذاری روزی در سالنامه نمی‌توان از درختان و طبیعت حفظ و نگهداری کرد، یادآور شد: شعار دادن و ساختن جملات پرمحتوا و زیبا راه حل مقابله با مرگ تدریجی جنگل‌های ایران نیست، طی یک دهه اخیر شاهد از بین رفتن وسعت بسیاری از مراتع سرسبز و پوشش سبز جنگلی بودیم، هر میزان به طبیعت دست درازی کنیم به همان میزان حیات بشر در خطر خواهد بود، توسعه یافتگی می‌تواند به گونه‌ای باشد که کمترین آسیبی به محیط زیست وارد نماید البته این مهم نیازمند اعتبارات ویژه است./

پایان پیام

  • کد خبر : 376202
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار