خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/02 - 15:27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد؛

خط مشی‌گذاری هوشمند، رویکردی نوین برای کارآمدسازی نظام تصمیم‌گیری و قانونگذاری کشور است

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی نقش خط مشی‌گذاری هوشمند در کارآمدسازی نظام تصمیم‌گیری و قانونگذاری کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات حکمرانی این مرکز در گزارشی با عنوان «خط مشی گذاری هوشمند، رویکردی نوین برای کارآمدسازی نظام تصمیم گیری و قانونگذاری کشور» اظهار داشت: از ضروریات مهم در نظام حکمرانی کشور، هوشمندسازی نظام تصمیم‌گیری و قانونگذاری کشور است. خط‌مشی‌گذاری هوشمند تلاشی برای ارتقای نظام تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌گذاری است که در آن توجه ویژه‌ای به ارتباط میان بخش‌های سه‌گانه خط‌مشی (طراحی، پیاده‌سازی و ارزیابی) و استفاده مستمر از اثرات برنامه‌ها و اقدامات در حین اجرا به‌منظور بازبینی و تصحیح فرایند اجرا، وجود دارد.



 این گزارش عنوان کرده با پیشرفت دانش در حوزه‌های حکمرانی، خط‌مشی‌‌گذاری و مدیریت دولتی از یک‌سو و همچنین تجارب مثبت و منفی دولت‌های گوناگون در طول سال‌های مختلف از سوی دیگر، نیاز به ارتقا و تحول عملکرد دولت‌ها امری لازم و ضروری و جزء مطالبات مهم شهروندان است. خط‌مشی‌گذاری هوشمند از رویکردهای مهمی است که در سال اخیر به‌منظور ارتقای قابلیت‌ها و توانمندی‌های دولت به‌منظور اجرای مؤثر برنامه‌ها و کارآمدسازی نظام حکمرانی و اداری مطرح شده است تا عملکرد دولت ارتقا یابد و خدمات عمومی با کیفیت بهتری در اختیار شهروندان قرار گیرد.



در بخشی از این گزارش آمده است خط‌مشی‌گذاری هوشمند به دنبال یکپارچه‌سازی و نگاه جامع به سه مرحله طراحی و تدوین برنامه‌ها، ‌پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌ها و نظارت و ارزیابی برنامه‌هاست. شکل‌گیری چرخه بازخورد در این سه مرحله باعث می‌شود که نوعی نظام خود‌تصحیح‌شونده خودکار ایجاد شود که به‌صورت مستمر و پیوسته خود را ارتقا دهد تا برای مسائل جدیدی که اتفاق می‌افتد، ظرفیت و قابلیت لازم را برای واکنش و حل آنها و ارائه سازوکارها و راهکارهای مناسب داشته باشد.



از موارد مهم دیگری که در موضوع خط‌مشی‌گذاری هوشمند مدنظر قرار می‌گیرد، ارزیابی هوشمند است. ارزیابی هوشمند شامل مجموعه قواعدی است که استفاده از آنها می‌تواند موجب افزایش کیفیت نتایج ارزیابی و همچنین افزایش میزان استفاده از این نتایج برای بهبود برنامه‌ها شود. در ارزیابی هوشمند این نکته مدنظر قرار می‌گیرد که فقط یافته‌های ارزیابی نیستند که می‌توانند تأثیرگذار باشند؛ بلکه تصمیم برای ارزیابی، انتخاب روش و اینکه چگونه نتایج منتشر می‌شوند می‌تواند اثرات بسیاری داشته باشد. گاهی بی‌توجهی به این جزئیات موجب می‌شود تا یک ارزیابی به‌جای آنکه موجب بهبود شود، منجر به ایجاد مشکل شود.



این گزارش پیشنهاد کرده نظام حکمرانی و قانونگذاری کشور می‌تواند از این رویکرد نوین مطرح شده در عرصه خط‌مشی‌گذاری و تصمیم‌گیری به‌منظور اصلاح فرایندها و رویه‌های موجود بهره گیرد. از مباحث مهمی که هم دولت و هم مجلس شورای اسلامی جزء برنامه‌های خود مطرح کرده‌اند، هوشمندسازی است که یافته‌های این گزارش کمک شایانی به این عرصه خواهد کرد. در این راستا گزارش مرکز پژوهش‌ها برخی از پیشنهادها و توصیه‌های سیاستی و کاربردی براساس یافته‌های ناظر به هوشمندسازی خط‌مشی‌ را ارائه کرده است.



متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید./



پایان پیام 

  • کد خبر : 365671
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم