عظیمی راد در تشریح نشست امروز کمیسیون آموزش مطرح کرد:
خرید خدماتیها تبدیل به قرار داد کار معین میشوند/ بخشی از کارنامه سبزها جذب سیستم آموزشی کشور خواهند شد/ پرداخت حق الزحمه به سرایدارانی که دو شیفت فعالیت میکنند
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی کارنامه سبزها در نشست امروز کمیسیون، گفت: معلمان کارنامه سبز جزو نیروهایی بودند که آزمون داده و نمرات قابل قبولی را کسب کردهاند و مراحل گزینش آنها نیز طی شده است و اما چون ظرفیت سه برابری اعلام شده بود جزو نفرات اول شهر خود نبودند و پذیرش شدهاند. با تمهیدات اندیشیده شده این گروه از داوطلبان وارد سیستم آموزشی کشور میشوند بدون آزمون و گزینش که قبلاً در آن پذیرش شدهاند.
احسان عظیمی راد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح دستور کار امروز (سه شنبه ۲۷ شهریور ماه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، گفت: در نشست امروز کمیسیون، کاظمی وزیر آموزش و پرورش به همراه معاونان مختلف وزارتخانه میهمان کمیسیون آموزش در خصوص ساماندهی نیروهای انسانی برای شروع سال تحصیلی جدید بودند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش در این نشست ساماندهی نیروهای انسانی به صورت جزئی توضیحاتی را به اعضای کمیسیون ارائه دادند،افزود: در این جلسه به تعیین تکلیف ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات به صورت ویژه پرداخته شد، این گروه از معلمان مقرر بود به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت شوند که وزیر طی گزارشی یادآور شد، اقدامات موثری در خصوص تغییر وضعیت این گروه از معلمان انجام پذیرفته است، به همین سبب مقرر شد کمیسیون آموزش طی نامهای خطاب به سازمان اداری و استخدامی کشور به کارگیری این گروه از معلمان را پیگیری کند تا هرچه سریعتر به سرانجام مطلوب برسد.
عظیمی راد با بیان اینکه بخشی از ظرفیتها در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خالی مانده، اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش از آزاد شدن ۱۶ هزار ظرفیت خالی استخدام وزراتخانه خبر داد که می توانند وارد سیستم آموزشی کشور شوند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به بررسی کارنامه سبزها در نشست امروز کمیسیون، یادآور شد: معلمان کارنامه سبز جزو نیروهایی بودند که آزمون داده و نمرات قابل قبولی را کسب کردهاند و مراحل گزینش آنها نیز طی شده است، اما چون ظرفیت سه برابری اعلام شده بود جزو نفرات اول شهر خود نبودند، با تمهیدات اندیشیده شده این گروه از داوطلبان، بدون آزمون و گزینش که قبلاً در آن پذیرش شدهاند وارد سیستم آموزشی کشور میشوند.
وی با بیان اینکه گروهی از داوطلبان که در آزمون استخدامی در بخش گزینش رد شدهاند، یادآور شد: در جلسه امروز کدهای گزینشی ۵ و ۱۹ مورد بررسی قرار گرفت، کمیسیون آموزش در این راستا پیگیری متعددی داشته است، طی تاکیدهایی که به وزیر آموزش و پرورش داشتیم مبنی بر اینکه گروهی از پذیرفته شدگان با دلایل و بهانههای غیرمنطقی رد شدهاند و با توجه به تغییراتی که در هسته گزینش مرکزی آموزش و پرورش رخ داده است مقرر شد داوطلبان به واسطه کد ۵ و ۱۹ به نوعی جذب سیستم آموزشی کشور شوند.
عظیمی راد با اشاره به دو بخشنامه جنجالی وزارتخانه آموزش و پرورش که در ماههای اخیر چالشهای متعددی به همراه داشته است، یادآور شد: بخشنامههای عدم به کارگیری نیروهای خرید خدماتی و همچنین عدم مجوز بازنشستگی فرهنگیان با تلاش و پیگیری کمیسیون آموزش لغو شده است.
وی با بیان اینکه در این نشست تاکید شد سامانهای برای به کارگیری بازنشستگانی که علاقمند به ادامه فعالیت در سیستم آموزش و پرورش هستند فراهم شده است، تصریح کرد: تعلق گرفتن یک ماه پاداش تشویقی به فرهنگیانی که علاقمند فعالیت در سیستم آموزش و پرورش کشور هستند از جمله اقداماتی بود که وزراتخانه انجام داده است؛ به کارگیری بازنشستگانی که توانمند و علاقمند به ادامه فعالیت در سیستم آموزش و پرورش کشور هستند از دیگر اقدامات وزارتخانه بود.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست امروز به تعیین تکلیف نیروهای نهضتی نیز به صورت ویژه پرداخته شد، اظهار داشت: بخشی از نیروهای نهضتی که باید قبل از سال ۹۱ تعیین تکلیف میشدند اما متأسفانه تاکنون این مهم رخ نداده است و تاکنون در هیچ کدام از آزمونهایی که وزارتخانه برگزار کرده موفق به کسب نمره قبولی نشدهاند؛ این گروه از معلمان حدود ۴ هزار نفر هستند، مقرر شد بدون آزمون به نوعی جذب سیستم آموزشی هر استان و شهر نیازمند نیرو شوند و در قالب حق التدریسی ادامه فعالیت دهند.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه در نشست امروز نیروهای کیفیتبخشی در قالب معلمان پرورشی، تربیت بدنی و معلمان قرآنی مورد بررسی قرار گرفتند؛ تاکید کرد: نیروهای کیفیتبخشی که حدود ۱۹ هزار نفر هستند، در قالب ظرفیتهایی که اعلام شده، به عنوان معلم تعیین تکلیف میشوند تا تدریس خود را در مدارس آغاز کنند.
عظیمی راد با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف نیروهای پیش دبستانی و نهضتی بسیار مسئله مهمی است، تصریح کرد: وزیر در این نشست اعلام کرد نیروهای نهضتی، پیش دبستانی و حتی نیروهای طرح امین جمع زیادی را در پیکره آموزش و پرورش تشکیل میدهند و به یکباره ورود آنان در سیستم آموزشی بسیاری از مسائل را مختل میکند، مقرر شد وزیر در خصوص تعیین تکلیف این گروه از معلمان تصمیمات قابل قبولی را اتخاذ نماید.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: بحث حق التدریسی یا قرارداد و تامین مالی حقوق آنها و سایر مسائل ایشان برای خاصه نیروهای پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی و طرح امین بعد از بازگشایی مدارس در اوایل مهرماه طرح جامعی را برای تعیین و تکلیف آنان در نظر می گیرند و به کمیسیون ارائه خواهند داد تا نظر تخصصی کمیسیون آموزش را بگیرند و بر اساس آن امیدورایم این طرح اجرایی شود و جزئیات این طرح را قطعاً در نشستهای بعدی کمیسیون ارائه خواهند داد که خدمت عزیزان اعلام میکنیم .
وی با بیان اینکه نیروهای حق التدریسی آزاد و یا حق التدریسیهایی که کد پرسنلی دارند و از تدریس جا ماندهاند در نشست امروز مورد توجه قرار گرفتند، اظهار داشت: در نشست امروز مقرر شد نیروهایی که از سال ۹۸ تا حال حاضر طی ۵ سال گذشته نیروهای حق التدریسی یک سال تدریس دائمی به صورت پیوسته داشته باشند، حتی اگر سالهای بعد ارتباط آنان با وزارتخانه آموزش و پرورش منقطع شده آنان نیز جزو افرادی هستند که در مهر ماه میتوانند مشغول به تدریس شوند و وضعیت آنان در قالب حق التدریس پایدار خواهد شد، در جلسه امروز موضوع پروژههایی که در هفته اول مهر ماه در قالب ۱۷ هزار پروژه، 8 هزار کلاس درس و 3 هزار میلیارد تومان پولی که در این مقطع و زمان دولت سیزدهم برای ارتقاء نظام آموزشی در آموزش و پرورش هزینه شده با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، مطرح شد.
عظیمی راد تصریح کرد: بحث آیین نامه ارتقاء معلمان، اصلاح رتبهبندی معلمانی که اعتراض دارند و حتی مسئله معیشت معلمان از موضوعات مهمی بود که وزیر به آن اشاره کردند و به شکل کاملاً جدی بر روی آنها کار میشود، مسئله سرایداران آموزش و پرورش از موضوعات دیگر مطرح شده در این جلسه بود که وزیر به آنها اشاره داشتند، در این دوره جدید وزارتخانه قطعاً به این عزیزان بها و توجه بیشتری خواهد شد و پاداشهای مختلفی در نظر گرفتند که به همه معلمان و سرایداران داده میشود، همچنین مقرر شد سرایدارانی که در شیفت دوم فعالیت میکنند حق الزحمه، اضافه کار و آیتمهای حقوقی آنان دیده شده و به موقع پرداخت شود.
وی با بیان اینکه در این نشست به بحران معلم در استانهای مختلف پرداخت شد، گفت: استانهایی که دچار بحران در زمینه معلم نیستند، استانهایی که دچار بحران هستند اما قابلیت مواجهه مناسب با این کمبود معلم را دارند و استانهایی که بحران جدی دارند با توجه به این بستهبندیها و سفرهایی که معاونین و وزیر آموزش و پرورش داشتند ۵ سناریو برای جمعبندی نیروی انسانی در نظر گرفته شده و از حق التدریسیهای نیروی شاغل، بازنشستگانی که تمایل به تدریس دارند و نیروهای کیفیت بخشی و سایر نیروهای دیگر از جمله خرید خدمات آموزشی از دانشجویان سال چهارم فرهنگیان و یا مدیران مدارس که برای آنان انگیزه مالی ایجاد شده، استفاده کنند و در نهایت طرح ۱۶۰۰۰ نفر ظرفیتهای خالی و یا 4هزار نفر نیروهای نهضتی جامانده سال ۹۱ و این طرحها معلمانی هستند که پیش بینی شده در این سناریوهای تامین معلم جبران شوند. البته وزیر آموزش و پرورش تاکید داشتند که اگر برای آغاز سال تحصیلی با مشکل جدی مواجه شوند قطعاً در دستور کار، نیروهای نهضت سوادآموزی و پیش دبستانی به صورت فوری رخ خواهد داد، طبیعتاً آنان نیروهای ذخیرهای هستند که اگر نیاز باشد سریعتر وارد سیستم خواهند شد، در غیر این صورت فاصله یک ماههای که ایشان فرمودند بر روی طرح پیش دبستانیها و نهضتیها کار میکنیم تا اگر نیاز نباشد در پروسهای معقولتر پیش برود./
پایان پیام