خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/28 - 11:59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
یوسفی:

خانه‌دار شدن تبدیل به آرزو شده است/ دست سوداگران را از بازار مسکن کوتاه کنید

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر خرید مسکن برای زوجین و خانواده‌های ایرانی به یک آرزو تبدیل شده، به‌ طور میانگین حدود۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد ماهانه خانوارها برای تأمین هزینه‌ اجاره بهای مسکن خرج می‌شود.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد رشد بی رویه قیمت مسکن و هزینه سنگین اجاره بها بر دوش مستاجران، گفت: در حوزه کنترل قیمت مسکن دولت باید در دو بخش ساخت و ساز و کاهش فاصله عرضه و تقاضا دقت کافی را داشته باشد، براساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار در کشور مستاجر هستند که اگر این رقم را بروز رسانی کنیم، بی شک این عدد به حدود ۸ الی ۹ میلیون خانوار خواهد رسید، به بیانی دیگر تقریبا ۳۵ تا ۴۰ درصد خانوارهای ایرانی اجاره نشینند، ناگفته نماند اجاره نشینی در شهرهای مختلف متفاوت است. 



سالانه نیازمند ساخت 1 میلیون واحد مسکونی هستیم



نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس طرح جامع مسکن که در سال ۹۴ توسط آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم ارائه و صراحتا اعلام شد که سالانه حدود ۱ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم.



وی ادامه داد: مجلس سال گذشته تمام قوانین مربوط به حوزه مسکن را تصویب و در راستای اجرا به دولت ابلاغ کرد که در آن به موضوعات کلی مسکن نظیر تامین منابع مالی، سهم ۲۰ درصدی تسهیلات، حمایت از انبوه سازان، اختصاص زمین ارزان قیمت و یا رایگان، مسکن‌های حمایتی از جمله کارمندان و کارگران و اقشار ضعیف جامعه پرداخته شد که تمام موارد با در نظر گرفتن شرایط در اختیاروزارت راه و شهرسازی به نیابت از دولت قرار بگیرد.



تامین مسکن ازبرنامه‌های اصلی دولت سیزدهم است



عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم تامین مسکن و کنترل قیمت این کالای اساسی است، تاکنون جلسات شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور هر دو هفته یکبار برگزار شده است که در دولت‌های قبلی با چنین مسئله‌ای برای حل مشکل مسکن روبرو نبودیم. اجرای تمام طرح های مسکن نیازمند یک هم افزایی بین بخشی در سیستم‌های مختلف از نظام بانکداری تا سازمان برنامه و بودجه است.



در حال حاضر انتقادهایی مبنی بر تورم زا بودن پرداخت تسهیلات وام مسکن توسط سازمان‌ها ونهادهای مختلف عنوان می‌شود، وجود تورم در پرداخت تسهیلات مسکن تعریف منطقی ندارد



وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر انتقادهایی مبنی بر تورم زا بودن پرداخت تسهیلات وام مسکن توسط سازمان‌ها ونهادهای مختلف عنوان می‌شود، وجود تورم در پرداخت تسهیلات مسکن تعریف منطقی ندارد در نظر بگیریم که مسکن پیشران اقتصاد کشور است و ۱۸۶ حرفه وابسته به همین بخش هستند از کارخانه تولید مصالح ساختمانی گرفته تا مهندسان، تکنسین‌های مرتبط، کارگران و… همگی موجب رونق اقتصادی می‌شوند در کنار ایجاد اشتغال، مسکن به عنوان کالای اساسی و از نیازهای ابتدای و ضروری مردم محسوب می‌شود.



خانه‌دار شدن یک آرزو  شده است



یوسفی ادامه داد: در حال حاضر خرید مسکن برای زوجین و حتی خانواده‌های ایرانی به یک آرزو شده، به‌طور میانگین حدود۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد ماهانه خانوارها برای تأمین هزینه‌ اجاره بهای مسکن خرج می‌شود؛ برنامه‌های کوتاه و بلند مدت در حوزه مسکن از عرضه و تقاضا گرفته تا پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی، ایجاد پایه‌های مالیاتی و … می‌تواند در کوتاه مدت دست سوداگران را از حوزه مسکن کوتاه کند، بی شک شخصی که در یک الی دو ماه ملکی اقدام به فروش تعدادی مسکن کند، مصرف کننده نیست؛ دلال حوزه مسکن است که با نرخ های نجومی بازار را ملتهب می‌کند.



بیشتر بخوانید:





یوسفی در مورد افزایش قیمت مسکن که تمام مولفه‌های ساخت آن داخلی است، عنوان کرد: در علم اقتصاد زمانی که یکی از عوامل تولید رشد قیمت داشته باشد ، بی تردید این چسبندگی برای سایر موضوعات دیگر هم رخ می‌دهد./



پایان پیام

  • کد خبر : 349164
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار