خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/31 - 11:30
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در آخرین روز از سفر نظارتی اعضای کمیسیون اجتماعی صورت گرفت:

حضور اعضای کمیسیون اجتماعی در اتاق بازرگانی استان اردبیل

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در آخرین روز از سفر نظارتی خود به استان اردبیل با حضور در اتاق بازرگانی صنعت و معدن این استان با فعالان اقتصادی و نمایندگان اصناف مختلف اردبیل دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در ابتدای این دیدار حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی اردبیل، گفت: ارز 4200 به ابزار رانت تبدیل شده بود که به افراد منتخب اختصاص داده می شد و دولت جراحی بزرگی را در این حوزه آغاز کرده اما باید پزشکان حاذقی در این جراحی حضور داشته باشند و توجه داشته باشیم صحبت دولت درمورد میزان پرداخت یارانه صحیح نیست و جمعیتی که یارانه معیشتی را دریافت کرده اند بسیار کم تر از آمارهاست.



وی افزود: باید مراقبت کرد که قیمت ارز که در اختیار دولت است به ابزاری برای پرداخت یارانه ها تبدیل نشود و با افزایش قیمت ارز دولت نخواهد یارانه معیشتی را پرداخت نماید.



وی با بیان اینکه تصمیمات خلق الساعه و بدون بررسی کارشناسی و دقیق به صنایع لطمه زده است، گفت: آمایش صنعتی، کشاورزی و گردشگری باید در مجلس به شکل قانون تصویب شود تا مجوزهای اشتغال و صنعت در هر استان متناسب با ظرفیت موجود و نیازها اختصاص داده شود تا در آینده شاهد از بین رفتن سرمایه نباشیم.



در ادامه جلسه ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید یک زمانی آغاز می شد، تصریح کرد: جراحی هزینه بر است اما بالاخره باید انجام شود، انحصار و رانت از بین برود و اقدام دولت یکی از 8 اقدام مهم برای اصلاح نظام اقتصادی است.



وی ادامه داد: ما می پذیریم که کشور از توسعه نامتوازن و توزیع ناعادلانه امکانات رنج می برد و حاشیه نشینی و همچنین آسیب های اجتماعی نتیجه همین مشکل است.



وی در مورد موضوع افزایش حقوق و دستمزد مشکلات ناشی از افزایش حقوق دستمزد کارگری، گفت: در این زمینه باید مشوق هایی به بخش صنعت اختصاص داده شود تا جبران افزایش هزینه ایجاد شده صورت بگیرد و ما این را در مجلس دنبال خواهیم کرد.



علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس نیز در جمع اعضای اتاق بازرگانی اردبیل، گفت: می پذیریم که یک جراحی اقتصادی صورت گرفته اما نباید آن را خیلی بزرگ جلوه دهیم و در حد یک اقدام ویژه بدانیم چرا که اگر بخواهیم اقتصاد را سامان دهیم باید نظام گمرکی پولی، بانکی، گمرکی و بسیاری از ساختارها جراحی شود و این یک جراحی کوچک است و کشور به اصلاحات ساختاری بزرگ نیاز دارد.



وی افزود: نظام گمرکی و اقتصاد صادراتی باید اصلاح شود و این تفکر که با کنترل صادرات بازار داخلی را به صورت دستوری مدیریت کنیم دیگر کارایی ندارد چرا که اگر تولیدکننده بتواند منابع صادراتی جذب کند می تواند صنعت خود را توسعه دهد، همچنین دولت باید دست از رقابت با بخش خصوصی بردارد اما امروز دولت ها منافعی برای خود ایجاد کرده اند که این منافع باعث می شود رقیب بخش خصوصی شود.



لطفی نماینده رزن در مجلس یکی دیگر از نمایندگان بود که در این جلسه قوانین و بروکراسی دست وپا گیر را مانع توسعه و اشتغال دانست و تصریح کرد: مالیات صنعت را دچار مشکل کردند و بخش زیادی از اقتصاد نیز در انحصار هلدینگ ها و خصولتی ها قرار گرفته و ما به نوعی ساختاری در کنار دولت ایجاد کرده ایم که به اندازه دولت بزرگ و قدرتمند است اما چابکی و بهره وری بخش خصوصی را ندارد.



همچنین علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز اظهار داشت: فشار زیادی به کارگران وارد شده و تشکل های صنفی باید مدافع کارگران باشند.



در ادامه انصاری تاکید کرد: باید تشکل های صنفی، صنایع و مسئولان و نمایندگان به درک مشترکی از اداره کشور برسند، این صحیح است که برخی از مسائل ساختاری به شکل تئوری قابل حل است، اما در عمل باید نگاه فراگیری به موضوعات داشت و این را باید بدانیم که مسئولیت و اداره کشور امری سخت است.



وی تاکید کرد: لازم است به درک مشترکی برای حل مشکلات کشور برسیم و تعادلی میان واقعات و انتظارات ایجاد کنیم و بپذیریم حل مسائل کشور پیچیدگی های خاص خود را دارد و نباید یکجانبه به موضوعات نگاه کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 342384
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار