خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/28 - 14:44
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی

جزئیات نشست اعضای فراکسیون زنان با فعالان در حوزه صنعت و کشاورزی

نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس با فعالان حوزه صنعت، کشاورزی و اتاق بازرگانی به منظور بررسی مشکلات آنها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی امروز(جمعه 28 آبان) با فعالان حوزه صنعت، کشاورزی و اتاق بازرگانی به منظور بررسی مشکلات آنها برگزار شد.  



الهام آزاد نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در این نشست یادآور شد: اتاق بازرگانی شهرستان نائین، حدود یک ماه است افتتاح شده و امیدواریم با ظرفیت های ایجاد شده بتوان برای توسعه و رشد اقتصادی شهرستان گام برداشت؛ با استفاده از ظرفیت خانم پاشایی در کمیسیون صنایع و معادن و حضور خانم رفیعی در کمیسیون کشاورزی، تلاش خواهیم کرد مشکلات حوزه صنعت و کشاورزی را حل کنیم.



سمیه رفیعی عضو فراکسیون زنان مجلس خطاب به بانوان حاضر در نشست با بیان اینکه از شما تشکر می کنیم که با وجود قوانین دست و پاگیر توانستید با ایستادگی، تولید را محقق کنید، گفت: هدف ما کمک حقیقی به شماست، البته ممکن است کارگزارانی با کج سلیقگی های مدیریتی، مشکلات و خلل هایی را ایجاد کنند که وظیفه نظارتی مجلس ورود به این موضوع است. شما به عنوان بازوی مشورتی مجلس می توانید ما را در تسهیل امور کمک کنید.



وی ادامه داد: در تمامی نشست های کمیسیون کشاورزی مجلس کارشناسانی از اتاق بازرگانی حضور دارند تا تصمیماتی گرفته نشود که در حوزه اجرا منافات داشته باشد و دراین رابطه می طلبد اگر نظرات یا پیشنهادی برای اصلاح امور دارید به ما ارائه کنید؛ در شرایط موجود تامین آب و برق و سایر نهاده های تولید نیاز جدی تمامی مناطق است و حتی شهرک صنعتی عباس آباد تهران به عنوان بزرگترین شهرک و با وجود 15 هزار نفر کارگر، با قطع برق مواجه است. البته برخی قراردادهای گازی در دولت قبل منعقد نشد و برای تسهیل در گازرسانی شاید تا پایان سال هم با مشکلاتی مواجه شویم و تلاش خواهیم کرد مطالبات شما را پیگیری کنیم.



رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم افزود: یکی از چالش های جدی بحث فرونشست زمین ناشی از برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی است، در این رابطه بودجه لایروبی قنات ها بسیار ناچیز بوده و تلاش خواهیم کرد تا اعتبار مناسبی را برای نائین در دستور کار قرار دهیم. در منطقه شما گونه های گیاهی زیادی وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده کرد و نیاز است به کشاورزی صنعتی و کشت دیم در استان توجه شود و درخصوص فرآوری محصولات کشاورزی زنجیره ارزشی باید کامل شود. البته استفاده از پساب در صنعت یکی از مهمترین راهکارهاست که به آن توجه خواهیم کرد.



معصومه پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه توجه به حوزه صنعت و معدن دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب است، گفت: صنعت باید براساس استعداد ذاتی هر منطقه و براساس آمایش سرزمینی و ظرفیت ها توسعه یابد. البته برخی از پروژه هایی که شروع شده اند را باید تکمیل کرد، اما در آینده اجازه ندهیم صنایع آب بر در استان هایی که با تنش آبی مواجهند، ایجاد شود.



وی با اشاره به صنعت خودرو گفت: دولت 4 درصد در خودروسازی سهم دارد، اما 120 درصد اعمال قدرت می کند؛ قطعه سازان کوچک در حال نابودی هستند و خودروسازان مطالباتشان را به موقع پرداخت نمی کنند، در حالی که قطعه سازان بزرگ مالک خودروسازی هستند؛ اجرای قانون تجارت در مورد صنعت خودروسازی باید مورد توجه قرار گیرد و دولت نباید خودروسازی را تبدیل به حیات خلوت کند.



پاشایی خطاب به مسئولان اتاق بازرگانی نائین با تاکید بر اینکه باید از محصولات تولیدی خودتان استفاده کنید تا دیگران هم به آنها اعتماد کنند، گفت: باید ظرفیت سنجی برای کارخانه کیک و کلوچه نائین انجام شود تا ما سهمیه آرد آن را پیگیری کنیم و نیاز است در هر جایی که تخلفی در تامین مواد اولیه می بینید، به ما اطلاع دهید  و در مورد منطقه ویژه اقتصادی شما در قلب ایران قرار دارید و هاب لجستیک باعث توسعه است؛ نباید تنها به پروژه های منطقه ای توجه داشته باشیم، بلکه باید نگاهمان ملی باشد و قول می دهم به صورت جدی مسئله پتاس خور و بیابانک را پیگیری کنم؛ قوانین دست و پاگیر در مجلس در حال جمع شدن است و مجلس در بحث صدور مجوزها در قانون تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار ورود کرده و با اجرای آن بخشی از مشکلات حل خواهد شد. همچنین حوزه مس در کشور به شدت در حال جهش است و این فلز جایگزینی هم ندارد.



فعالان حوزه صنعت و اتاق بازرگانی در این نشست مباحثی مانند تصویب قوانین مناسب برای توسعه اشتغال و همچنین سهولت در ایجاد و راه اندازی کارخانجات و توسعه صنعت، منطقه ای دیدن شدن بخش کشاورزی، توجه دولتمردان به بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید، مانع زدایی و صنعت، تامین گاز، آب و برق صنعت و جلوگیری از قطعی گاز کارخانجات، استفاده از روش های نوین کشت و آبیاری، پرورش گیاهان دارویی، تخصیص اعتبار برای مرمت قنات، توجه به طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، تخصیص ردیف بودجه برای تکمیل مطالعات بخش کشاورزی و همچنین بهره وری، لایروبی و بازسازی قنات، تبدیل کشت سنتی به صنعتی، کشت درختانی که به آب کمتری نیاز دارند، ایجاد شهرک صنعتی در حوزه کشت و صنعت برای جلوگیری از خام فروشی، رفع مشکلات سد راه استفاده از پساب صنعتی، طولانی شدن روند پاسخ به نامه های اداری در مرکز استان، حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران و افزایش معافیت مالیاتی، حق بیمه و کاهش قیمت زمین برای آنها، جلوگیری از واردات محصولات صنعتی مشابه داخلی، اختصاص منابع با بهره اندک و بازپرداخت طولانی برای تجهیز صنایع و تامین ماشین آلات به روز را مطرح کردند./

پایان پیام

  • کد خبر : 331601
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار