خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/01/25 - 16:09
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عنابستانی با تاکید بر لزوم بازدارندگی جرایم راهنمایی و رانندگی؛

جریمه می‌تواند سنگین باشد اما ریالی نباشد

عضو کمیسیون اجتماعی با تاکید بر اینکه با اصل بازدارنده شدن جرایم رانندگی کاملاً موافقم، عنوان کرد: جرایم راهنمایی و رانندگی باید اینقدر سنگین شود، که بازدارنده باشد، ضمن اینکه جریمه می‌تواند صرفاً ریالی نباشد.

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به خبر رئیس‌پلیس راهور مبنی بر افزایش 5 برابری جرایم رانندگی، عنوان کرد: خیلی به اینکه روال قانونی این افزایش چگونه است، مسلط نیستم، اما به نظرم کار درست این است که بالاخره جریمه راهنمایی و رانندگی باید بازدارنده باشد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تأکید بر اینکه هدف جریمه کاسبی کردن و پول‌ درآوردن نیست، تصریح کرد: اما زمانی جریمه به میزانی است که بازدارنده نیست و افراد حاضر می‌شوند جریمه را بپردازند اما تخلف را انجام دهند، دو حالت پیدا می‌کند؛ یا هدف کسی که جریمه می‌کند، واضع جریمه و مقنن کسب درآمد است؛ یا اینکه آن خلاف خیلی برای آن‌ها مهم نیست.

عنابستانی با تأکید بر اینکه جرایم راهنمایی و رانندگی -چه ریالی و چه غیرریالی- باید اینقدر سنگین شود، که بازدارنده باشد، ادامه داد: جریمه می‌تواند صرفاً ریالی نباشد و می‌تواند شامل توقیف اتومبیل، توقیف گواهینامه، ممنوعیت از رانندگی و ممنوعیت‌های دیگر باشد.

وی افزود: اگر به نمونه‌های مشابه جرایم در کشورهای دیگر توجه کنید، مثلاً در برخی از کشورهای اروپایی عبور از چراغ قرمز 4 ماه توقیف خودرو و ممنوعیت رانندگی راننده آن به مدت 4 ماه را به دنبال دارد. بنابراین جرایم رانندگی حتماً باید بازدارنده باشد و جلوی تخلف را بگیرد؛ یعنی افراد به خاطر ترس از جریمه -چه مالی و چه غیر مالی- تخلف نکنند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: البته این یک بخش موضوع است، بخش دیگر برای جلوگیری و کاهش تخلفات رانندگی بحث‌های فرهنگی، آموزشی و ... است که در وهله بعدی قابل توجه است.

افزایش جرایم رانندگی تا حد بازدارندگی بلامانع است

این عضو کمیسیون اجتماعی با تاکید بر اینکه افزایش جریمه‌های رانندگی در حدی که بازدارنده باشد؛ هیچ اشکالی ندارد؛ گفت: بعضاً شنیده می‌شود که در این وضعیت تورم و اقتصادی و معیشتی مردم نباید جرایم رانندگی گران شود؛ در حالی که به نظر من این افزایش به معنی گران کردن نیست؛ زیرا اینجا چیزی برای مردم عادی گران نمی‌شود بلکه برای آدم متخلف جریمه تعیین می‌کنیم.

وی افزود: در افزایش جرایم رانندگی در حقیقت چیزی گران نمی‌شود، بلکه  مجازات تخلف فرد متخلف بالا می‌رود که اتفاقاً تاثیر بسیار مثبتی بر کسانی که تخلف نمی‌کنند، می‌گذارد؛ زیرا در بخش زیادی از حوادث رانندگی که در جاده‌ها اتفاق می‌افتد، یک طرف واقعاً متخلف نیست اما به خاطر تخلف یک فرد متخلف، خسارت می‌بیند. بنابراین بنده با اصل اینکه جرایم رانندگی بازدارنده شود، کاملاً موافقم و اگر رویه قانونی دارد باید طی شود./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 377043
کلمات کلیدی
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار