خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/15 - 13:47
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
انتقاد رفیعی نسبت به عدم توجه کافی به چالش های محیط زیستی در برنامه هفتم:

توسعه صنایع بدون در نظر گرفتن پیوست محیط زیستی اتلاف وقت و هزینه است+فیلم

رییس فراکسیون محیط زیست در مجلس یازدهم، گفت: اگر تمام موارد دیده شده در حوزه محیط زیست در برنامه هفتم توسعه مصوب شود بی تردید می‌تواند گام مثبت و موثری باشد در جهت حفظ و نگهداری  محیط زیست باشد.

سمیه رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن اشاره به جزئیات مسائل محیط زیست در برنامه هفتم توسعه، گفت: در اصل لایحه برنامه هفتم توسعه آنگونه که باید به موضوع محیط زیست پرداخت نشده بود، در حال حاضر با موارد، چالش‌ها و حتی بحران‌های مختلفی همچون فرونشست روبرو هستیم، حتی بخشی از آنها در آینده لطمات جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای، افزود: بحران‌های محیط زیستی، علاوه بر اینکه زیستن مردم را دچار چالش می‌کنند به لحاظ بودجه‌ای، اعتبارات کلانی را معطوف خود خواهند کرد، بنابراین توجه به امر محیط زیست و حوزه‌هایی که می‌تواند چالش زا باشد واجب و ضروری است.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس یادآور شد: اگر امروز برنامه توسعه هفتم نوشته می‌شود، یعنی قرار است استقرارهایی رخ دهد تا در برخی مناطق شاهد بهبود حال مردم، رشد اشتغال و بهبود معیشت مردم باشیم، اما تا زمانی که آن نقاط ظرفیت و توان اکولوژیک مناطق دیده نشود، توانایی و ظرفیت مناطق مشخص نمی‌شود.



رفیعی با انتقاد از نادیده گرفتن زیرساخت‌های توسعه یافتگی، یادآور شد: امروز در بسیاری از مناطق، ظرفیت توسعه صنایع فولاد دیده شده اما زیر ساختی همچون آب برای آن نادیده گرفته شده است، این مسئله غیر از اتلاف سرمایه و هدر رفت وقت و انرژی نتیجه دیگری نخواهد داشت.



رییس فراکسیون محیط زیست در مجلس یازدهم با بیان اینکه تمام موارد مورد نیاز کشور در حوزه محیط  زیست در برنامه هفتم جمع آوری شده است، گفت: نظرات و پیشنهادات مختلف دانشگاهیان، انجمن‌ها، NGOها و کسانی که به جهت اجرایی با تجربه بودند جمع بندی شده، در این بین جلساتی در کمیسیون کشاورزی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس داشتیم و در نتیجه توانستیم موادی را طی برکزاری نشست‌های کمیسیون تلفیق به تصویب برسانیم، امیدواریم در صحن رای کافی را بیاورد.



رفیعی در ادامه خاطر نشان کرد: طی برنامه هفتم توسعه مصوباتی در مورد گرد و غبار، حقابه محیط زیست، مدیریت پسماندها و… مطرح شد، امروز زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که با مشکلی همچون معضل سراوان روبرو باشد، حتما ایراداتی در اجرا وجود دارد که باید در قانون دیده و مشکلات آن حل شود.
















دانلود








 


نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حوزه ارزیابی توانستیم مسائل مفصلی را بگنجانیم، اظهار داشت: در حوزه خدمات مربوط به پایش و نظارت و مباحث آلایندگی توانستیم موادی همچون بحث ارزیابی اثرات استراتژیک محیط زیست یا SEA را در برنامه هفتم گنجانده و مصوب کنیم که این مسئله توانایی و توانمندی کشورها در حوزه استقرار و برنامه‌های توسعه‌ای را مد نظر قرار می‌دهد، یعنی ما باید آمایش سرزمینی را با توجه به ظرفیت یک سرزمین در نظر بگیریم.



رفیعی در پایان خاطر نشان کرد: اگر تمام موارد دیده شده در حوزه محیط زیست در برنامه هفتم توسعه مصوب شود بی تردید می‌تواند گام مثبت و موثری باشد در جهت حفظ و نگهداری  محیط زیست باشد. /

  • کد خبر : 369346
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار