خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/04 - 10:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
خدابخشی در برنامه در مسیر توسعه :

توسعه با معجزه رخ نمی‌دهد برنامه ریزی درست می خواهد

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس گفت: لازمه برنامه ریزی درست، آمار و اطلاعات دقیق است، برنامه ریزی بدون آمار مانند رانندگی یک فرد نابینا در خیابان های پر تردد هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمد خدابخشی رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور در برنامه زنده «در مسیر توسعه» که پیش از ظهر روز (دوشنبه،30 خرداد ماه) از شبکه رادیویی فرهنگ پخش شد، در این خصوص گفت: برای تحقق توسعه نیازمند برنامه ریزی هستیم، توسعه با معجزه رخ نمی دهد بلکه نیازمند برنامه ریزی درست هستیم.



لازمه برنامه ریزی درست، آمار و اطلاعات دقیق است



نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لازمه برنامه ریزی درست، آمار و اطلاعات دقیق است، افزود: برنامه ریزی بدون آمار مانند رانندگی یک فرد نابینا در خیابان های پر تردد هست.



وی تاکید کرد: متولی آمار در کشور مرکز آمار ایران بوده و در این زمینه تلاش های فراوانی انجام داده است ولی بخاطر نواقصی که در آمار بخش های مختلف کشور وجود دارد متولیان اجرا، مناطق کمتر توسعه یافته را در برنامه خود ثبت نمی کنند  لذا تلاش های ما برای توسعه مناطق محروم به ثمربخش نیست.



خدابخشی با اشاره به کتاب آمارنامه روستایی بالای 20 خانوار کشور که توسط وزارت راه و شهرسازی گردآوری شده است، تاکید کرد:با توجه به اینکه حمل و نقل یکی از بخش های مهم توسعه کشور است این کتاب را مطالعه کرده ام، آمار این کتاب ناقص است بطور مشخص ما روستاهایی در کشور داریم که بالای 20 خانوار بوده و مطلقا فاقد جاده هستند و شاخصی که نشان دهنده این آمار برای مسئولین باشد در این کتاب وجود ندارد پس این مناطق در برنامه ریزی های مسئولین جایی ندارد،حتی در توزیع اعتبارات مناطق محروم که در مجلس منظور می شود به همین دلیل به این روستاها پرداخت نمی شود و این ضعف نظام آمار کشور ما است و نیازمند اصلاح آن هستیم.



حکمرانی داده ها در دنیا



در ادامه علیرضا ورناصری  عضو کمیسیون انرژی در این خصوص گفت: در دنیا حکمرانی با داده ها بوده و کشور ما نیز دارای سابقه طولانی در این زمینه است، امروز بخواهیم از  توسعه نامتوازن کشور فاصله بگیریم باید به نظام آمار کشور توجه ویژه کنیم و اولین قدم آن میدان دادن به نخبگان این عرصه است.



وی تاکید کرد: هر چقدر آمار ما علمی تر باشد توسعه کشور نیز علمی تر و نزدیک به واقعیت خواهد بود لذا در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه باید به چرایی عدم تحقق کامل این برنامه توجه ویژه کرده و آن را علت یابی کنیم.



در ادامه سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این خصوص گفت: ما در کشور خلا قانونی نداریم بلکه مشکل، عدم اجرا یا عدم اجرای خوب قانون است.



جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران  دیگر مهمان این برنامه بود که نقظه نظرات خود را بیان داشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 344578
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار