خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/08 - 14:55
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رئیس کمیته زنان کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه؛

تمام سیاست‌های کشور باید خانواده‌محور باشد

فاطمه قاسم‌پور در جمع مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه‌ها با اشاره به اینکه دغدغه‌ کلان همه ما این است که تمام سیاست‌های کشور باید خانواده‌محور باشد؛ عنوان کرد: دغدغه ما هم بوده که برنامه هفتم باید پیوست خانواده داشته باشد. اساساً مخاطب هدف برنامه هفتم توسعه یا هر قانونی در کشور، باید خانواده باشد و باید آثار مثبت در حوزه خانواده بگذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست مشاورین امور زنان و خانواده دستگاه‌های اجرایی با رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با محوریت مصوبات مربوط به زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه، سه‌شنبه 7 آذر به میزبانی مجلس و در سالن جلسات ساختمان شیخ‌فضل‌الله نوری مجلس برگزار شد.



فاطمه قاسم‌پور، نماینده مردم تهران در این نشست با بیان این‌که ماراتن سخت 5 ماهه تصویب برنامه هفتم توسعه را در مجلس پشت سر گذاشتیم، عنوان کرد: با احتساب چند ماهی که دولت در تدوین لایحه این برنامه طی کرده بود، قوه مجریه و مقننه حداقل یک سال درگیر به ثمر رساندن برنامه هفتم توسعه بودند.



وی با تاکید بر این‌که برنامه پنج ساله توسعه کشور به جهت این‌که قرار است ریل‌گذاری پیشرفت کشور در پنج سال پیش رو باشد، اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: شاید بتوان گفت تصویب برنامه مهم‌ترین اتفاقی است که در حوزه سیاست‌گذاری در کشور طی می‌شود؛ بنابراین باید به گونه‌ای نوشته شود که قابل اجرا باشد و بتواند مسیری که در اهداف آن بوده را به نتیجه برساند.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برنامه هفتم توسعه گفت: سه محور این سیاست‌ها با بحثی که ما دنبال می‌کنیم، نسبت مستقیم داشت: یکی بحث رشد و شکوفایی بانوان و تحکیم نهاد خانواده، دوم بحث کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و سوم بحث رشد جمعیت.



به گفته این نماینده مجلس یازدهم مبتنی بر این سیاست‌ها و نگاه و رویکرد مسئله‌محوری که برنامه هفتم داشت، لایحه‌ای در دولت تدوین و به مجلس ارائه شد و در یک فرایند پنج ماهه مهم‌ترین موضوع مجلس بود.



قاسم‌پور ضمن اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه از ابتدای تدوین تا تصویب در مجلس، گفت: این تفاوتی است که برنامه هفتم نسبت به شش برنامه قبلی دارد که امیدواریم این تفاوت باعث شود این برنامه نسبت به برنامه‌های قبل اجرایی‌تر هم شود.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که قرار نیست قوانین و مسائل از پیش تعریف شده را در برنامه توسعه تکرار کنیم، اضافه کرد: رویکرد برخی ذی‌نفعان این است که ما در برنامه دیده نشده‌ایم. باید توجه داشت اگر برخی از مسائل در برنامه نیست، به معنای دیده‌نشدن مسائل نبوده است بلکه به این دلیل است که در برخی موضوعات قوانین مدون ویژه داریم و دولت باید تلاش کند که این قوانین اجرایی شود، بنابراین کار درستی نیست ما دوباره آن قوانین و برنامه‌ها را در برنامه هفتم تکرار کنیم.



وی ضمن اعلام اینکه ما در برنامه هفتم باید گره‌گشایی کنیم، افزود: این رویکرد و نگاه بر برنامه هفتم حاکم بود که ببینیم چرا یک برنامه و سیاست اجرایی نمی‌شود و چه باید کرد تا اجرایی شود. تمام تلاش هم این بوده است که این شاکله و نگاه در فرایند برنامه حفظ شود و امیدواریم آن چیزی که اتفاق افتاده بتواند به همین میزان حلال مشکلات باشد.



قاسم‌پور عنوان کرد: اگر از منظر زنان و خانواده به برنامه هفتم توسعه نگاه کنیم، دغدغه کلانی که همه ما داریم، این است که تمام سیاست‌های کشور باید خانواده‌محور باشد. دغدغه ما هم بوده که برنامه هفتم توسعه باید پیوست خانواده داشته باشد.



وی تاکید کرد: مخاطب هدف برنامه هفتم توسعه یا هر قانونی در کشور، باید خانواده باشد و باید آثار مثبت در حوزه خانواده بگذارد. علاوه بر این احکام متناظر و متناسب می‌بایست در حوزه زنان و خانواده دنبال شود که تلاش شده این اتفاق براساس یک مسئله‌یابی دنبال شود و نهایتا در آن چیزی هم که مصوبه نهایی برنامه است، با همکاری نمایندگان اتفاق افتاده است.



این نماینده مجلس با اشاره به معذورات مجلس در برنامه هفتم توسعه گفت: طبق اصل 74 و اصل 75 قانون اساسی معذورات مجلس اولاً شاکله لایحه نمی‌بایست خیلی تغییر پیدا کند و دیگر اینکه بار مالی لایحه را اضافه نکنیم.



قاسم‌پور در ادامه ضمن ارائه بندها و تبصره‌های مرتبط با حوزه زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه خطاب به مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه‌های مختلف عنوان کرد: با تصویب این برنامه در شورای نگهبان بار اجرایی آن بر دوش شما است. به همین دلیل این جلسه تشکیل شد که شما زودتر در جریان قرار بگیرید و اقدام پیگیری را شروع کنید، تا برنامه توسعه هفتم در پایان سال پنجم آن به بهترین نحو ممکن اجرا شود.



در ادامه این نشست مشاورین برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های حاضر نظرات و سوالات خود پیرامون بندهای مصوب مجلس در حوزه زنان و خانواده در برنامه هفتم توسعه ارائه و برای اجرایی شدن آن اعلام آمادگی کردند./



انتهای پیام

  • کد خبر : 372228
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار