خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/04/31 - 12:50
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمدبیگی عنوان کرد:

تعصب ناشی از ناآگاهی، بلای جان طب سنتی کشور

نایب رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تأثیرات مثبت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی بر سلامت و سبک زندگی مردم و رشد اقتصادی کشور، عنوان کرد: به نظر می‌رسد با نوعی عدم آشنایی مسئولین برنامه‌ریز و برنامه‌ساز در عرصه آشنایی با فواید طب سنتی و اثرات علمی این موضوع مواجه هستیم. اگر جامعه سیاستگذار و تصمیم‌گیر ما با میزان اثرات مثبت طب سنتی در سبک زندگی و ارتقاء بهداشت و سلامت مردم و تاثیر آن بر صادرات و اقتصاد گیاهان دارویی و اشتغال‌زایی این حوزه آشنایی داشت، حتماً خیلی بهتر و بیشتر به این حوزه ورود پیدا می‌کرد.

فاطمه محمدبیگی؛ نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت روز ملی طب سنتی، ضمن اشاره به اقدامات مجلس در  این موضوع، عنوان کرد: بنده در اسفند‌ماه سال گذشته خیلی تلاش کردم بحث طب سنتی را در قانون بودجه ۱۴۰۲ در دو ماده بگنجانم. یکی از پیشنهادات ما بحث ادغام فرایندهای طب سنتی در تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ بود، همچنین به منظور کاهش پرداخت از جیب مردم حداقل سه خدمت حوزه طب ایرانی را تحت پوشش بیمه ای قرار بگیرد که خوشبختانه رای آورد و این ادغام در حوزه آموزش و درمان اتفاق افتاد.



وی ادامه داد: اما در حوزه سند ملی گیاهان دارویی، علی‌رغم تلاش صورت گرفته با مخالفت نماینده دولت نتوانستیم چیزی که در سیاست‌های کلی سلامت برای تکمیل سند ملی گیاهان دارویی ذکر شده بود را در قانون بودجه ۱۴۰۲ بگنجانیم، در واقع به دلیل مخالفت نماینده دولت در صحن علنی مجلس، پیشنهاد ما در این باره رای نیاورد و وارد بودجه ۱۴۰۲ نشد.



نائب رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس با تأکید بر اینکه همچنان گله‌مندم که چرا نماینده دولت در کمیسیون تلفیق و در بحث بودجه ۱۴۰۲ با اجرایی شدن سند ملی گیاهان دارویی به شکل برنامه‌ای و بودجه‌ای مخالفت کرد، گفت: همین امر باعث زمین ماندن این سند ملی شد، در مورد ادغام خوشبختانه این موضوع در بودجه لحاظ شد و یک گام رو به جلو در این زمینه داشتیم. انتظار داریم در حوزه بهداشت درمان و آموزش هم فرایندهای طب سنتی ادغام شود.



محمدبیگی ضمن بیان اینکه امروزه اقتصاد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نقش مهمی در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی(GDP) کشورها دارد، اضافه کرد: به نظر می‌رسد با نوعی عدم آشنایی مسئولان برنامه‌ریز و برنامه‌ساز در عرصه آشنایی با فواید طب سنتی و اثرات علمی این موضوع مواجه هستیم. اگر جامعه سیاستگذار و تصمیم‌گیر ما با میزان اثرات مثبت طب سنتی در سبک زندگی و ارتقاء بهداشت و سلامت مردم و تاثیر آن بر صادرات و اقتصاد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و اشتغال‌زایی این حوزه آشنایی داشت، حتماً خیلی بهتر و بیشتر به این حوزه ورود پیدا می‌کرد.



وی افزود: متاسفانه با نوعی تعصب ناشی از ناآگاهی در همکاران پزشک و جامعه سلامت نسبت به این حوزه مواجه هستیم که شاید ناشی از فعالیت‌هایی باشد که به شکل پراکنده در عرصه طب سنتی و خارج از قواعد علمی اتفاق افتاده است.



نائب رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس با تأکید بر اینکه نیازمند ساماندهی طب سنتی به صورت کامل در جامعه هستیم، عنوان کرد: از این ساماندهی ۲ فایده عاید ما خواهد شد، اولاً اینکه سیاست‌های کلی کشور در عرصه طب سنتی را اجرایی خواهیم کرد و ارتقاء سطح سلامت مردم را شاهد خواهیم بود، ثانیاً می‌توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. امروز بسیاری از کشورهای جهان به دنبال کاهش مصرف داروهای شیمیایی و استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی و طب سنتی رفته اند. ضروری است ساماندهی این عرصه که مطالبه بسیاری از مردم نیز است، مورد توجه قرار بگیرد.



رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین ادامه داد: امروزه در کشورهایی مانند هند و چین به خوبی از طب سنتی و فواید آن _چه به لحاظ علمی و فناوری  چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ اثرات مثبت آن در کنترل و مهار بیماری‌ها و بحث سبک زندگی_ بهره‌مند می‌شوند؛ اما متاسفانه برخی نگاه‌های تعصبی و دور از واقعیت و علم، باعث شده طب سنتی در کشور ما در مسیر پیشرفت خود، جایگاه باستانی و همیشگی خود را پیدا نکند. در حالی که امروز طب سنتی به کمک ابزارهای مدرن همراهی بسیار خوبی با طب کلاسیک مکمل و جامعه‌نگر دارد و می‌تواند ابزار بسیار خوبی برای رسیدن به زندگی بهتر باشد.



پایان پیام/

  • کد خبر : 365434
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم