خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/04/31 - 08:39
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس:

تصویب آیین‌نامه اخیر دولت در راستای اجرای مصوبه مجلس در حمایت از حوزه زنان و خانواده بود/برنامه اجرایی مرتبط با تخصیص بودجه این بخش باید شفاف، صریح و چابک باشد

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس، با بیان اینکه هفته گذشته آیین‌نامه اجرای مصوبه مجلس در جهت تخصیص یک درصد از بودجه دستگاه‌ها به  حوزه‌های مرتبط با زنان و خانواده تصویب شد تاکید کرد: برنامه اجرایی مرتبط با تخصیص بودجه این بخش باید شفاف، صریح و چابک باشد.

فاطمه قاسم پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص بودجه یک درصد مربوط به حوزه زنان و خانواده گفت: براساس اصلاحات صورت‌گرفته در بودجه 1402 در مجلس به دستگاه‌ها تکلیف شد که یک درصد از بودجه خود را در حوزه‌های مرتبط با زنان و خانواده مصرف کنند. هفته گذشته نیز آیین‌نامه اجرایی این بند در دولت مصوب شد.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس  در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مصوبه مجلس چند اولویت موضوعی برای هزینه‌کرد این بودجه تعریف شده است؛ از جمله زنان سرپرست خانوار، دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده، ورزش، سلامت، کارآفرینی زنان، مشاوره خانواده و... که انتظار می‌رود در اقدامات و برنامه‌ریزی اجرایی مرتبط با این بودجه این موضوعات و اولویت‌ها مدنظر قرار گیرد.



وی با بیان این‌که برنامه اجرایی مرتبط با تخصیص بودجه باید شفاف، صریح و چابک باشد، خاطرنشان کرد: برای آن‌که این بودجه بتواند اثربخشی خود را در حوزه زنان و خانواده نشان دهد، لازم است برنامه اجرایی تعریف‌شده ذیل اولویت‌ها، دقیق و شفاف باشد. ضمن آن‌که موضوعات مذکور در نسبت با دستگاه‌های مرتبط و متولی، به طور دقیق تعریف و پیگیری شوند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: نکته دیگر که در هزیننه‌کرد این بودجه بایستی در نظر داشت این است که این اعتبار یک درصدی با اعتبارات بخش‌های دیگر خلط نشود. یعنی اگر در موضوعی مرتبط با حوزه زنان و خانواده در قانون بودجه اعتباری خارج از این یک درصد لحاظ شده، این اعتبار یک درصدی مصروف آن مورد نشود.



رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این بودجه اگرچه اندک است و با توجه به استثنائاتی که خورده نیز در برخی دستگاه‌ها چندان چشمگیر نیست، اما تخصیص بودجه به موضوعات مرتبط با حوزه زنان و خانواده گام مهمی در راستای توجه بیشتر دستگاه‌ها به این موضوعات است و در صورت هدایت درست دستگاه‌ها در اجرای این بودجه، می‌توان امیدوار بود تغییراتی را شاهد باشیم.



رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تخصیص اعتبار موجب می‌شود دستگاه‌ها امکان پیگیری و پیشبرد موضوعات را داشته باشند و این بودجه یک درصدی از همین جهت توسط مجلس در قانون بودجه 1402 در نظر گرفته شد. در حال حاضر هم از شأن نظارتی مجلس نحوه هزینه‌کرد این بودجه در بخش‌ها و موضوعات مختلف را دنبال می‌کنیم و می‌بایست این بودجه در مسیر درست خود مصرف شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 365386
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم