خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/01/20 - 14:47
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
پاشایی با تاکید بر اینکه مدیریت نادرست در بحث آلودگی هوا بازی با جان مردم است:

ترکیه باید در قبال آلودگی هوای منطقه در مجامع بین‌المللی پاسخگو باشد

نائب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، با بیان اینکه مسئولان با اتخاذ تصمیمات متناقض نتوانستند بحران آلودگی هوا را به خوبی مدیریت کنند تاکید کرد که ترکیه با سدسازی‌هایی که انجام داد کشورهای همسایه را به بیابان‌هایی خطرناک برای سایر کشورها تبدیل کرد بنابراین باید در رابطه با ایجاد این وضعیت در مجامع بین‌المللی پاسخگو باشد.

معصومه پاشائی بهرام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با تناقض تصمیم‌گیری در مسئولان کشور برای مقابله با آلودگی هوا که پایتخت را به آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل کرده است، گفت: در شرایطی که تهران به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شده است و بالتبع آن بسیاری از شهرهای کشور نیز با تفاوت‌های محدودی با آلودگی هوا در قالب گرد و غبار مواجه شده‌اند، مسئولان نتوانستند مدیریت خوبی در بحث سلامت مردم داشته باشند و با سلامتی و جان مردم بازی کردند چرا که حتما باید تمام مشاغل غیر ضروری، مدارس و دانشگاه ها در این شهرها تعطیل می‌شدند و اینکه مهدکودک‌ها را تعطیل کنیم اما مادران ناچار باشند سرکار بروند آنهم در هوای خطرناک برای تمام گروه های سنی یک تناقض است و مشخص نیست این تصمیمات بر چه مبنای مدیریتی اتخاذ می‌شود.



هیچ موضوعی با اهمیت‌تر از سلامت مردم نیست



وی تصریح کرد: آنچه مسلم است هیچ موضوعی با اهمیت‌تر از سلامت مردم نیست که مسئولان مربوطه بخواهند در رابطه با آن تصمیم‌گیری کنند بنابراین این نقد بر عملکرد آنها وارد است که در بحرانی‌ترین شرایط پایتخت و سایر شهرهای کشور نتوانستند تصمیم مطلوبی اتخاذ کنند.



پاشایی در مورد تاثیر سدسازی‌های ترکیه به ویژه تکمیل سد گاپ بر ایجاد بحران آلودگی هوا در پایتخت، افزود: اینبار کانون ریزگردها در کشور عراق بود اما ما در نشست (APA) هم اشاره کردیم کشور ترکیه باید مراقب برخی اقداماتش در این شرایط آب و هوایی کره زمین باشد که باعث می شود برخی کشورهای همسایه به بیابان‌هایی خطرناک برای سایر کشورها تبدیل شوند که این اتفاق هم افتاده است و این کشور با ایجاد سدهای متنوع روی بسیاری از رودخانه‌های مرزی تهدیدی برای کشورهای پیرامون خود ایجاد کرده که یکی از آنها مربوط به ساخت سد گاپ است که باعث بیابان‌زایی شدید در کشور عراق و تشکیل کانون بزرگ ریزگردها شده است. 



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: این موضوع باید بدون رودربایستی در مجامع بین المللی مطرح شود و کشور ترکیه باید پاسخگوی این اتفاقات و زیان هایی باشد که به دیگر کشورها وارد کرده است.



نائب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: کاشت گیاهان مقاوم و متناسب با مناطق خشک و مالچ پاشی نقطه پایان بحران آلودگی هوا بر اثر ریزگردها است.



پاشایی خاطرنشان کرد: وجود این ریزگردها مساله بسیار بزرگی است کما اینکه بنده در زمان بررسی لایحه بودجه 1401 پیشنهادی را برای مالچ پاشی ارائه داده بودم که با مخالفت دولت رو به رو شد! در حالی که می‌شد حداقل اعتبارات لازم برای حمل و نقل آن را تامین کنیم تا مالچ پاشی در کشور با سرعت صورت بگیرد! ما باید ضمن اقدامات داخلی مانند کاشت درختان و گیاهان مقاوم و متناسب با مناطق خشک همچون گیاهان شوره زیست و مالچ پاشی، برای کمک به کشورهای ضعیفی که نمی‌توانند در حوزه بیابان‌زدایی و مالچ پاشی اقدام کنند در جهت تامین منافع ملی کشور ورود پیدا کنیم و برخی کانون‌های آلودگی که کشور را هدف قرار می‌دهند را شناسایی کرده و برای بیابان‌زدایی در آنها مشارکت کنیم تا بتوانیم حداقل سلامت عمومی کشورمان را تضمین کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 339807
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار