خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/26 - 13:45
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
سرمدی:

تامین منابع لازم برای پوشش بیمه کارگران ساختمانی با حذف اسامی جعلی بیمه‌شده امکانپذیر است/ سازمان تامین اجتماعی باید برای شناسایی این افراد ورود پیدا کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در خصوص نحوه تامین منابع لازم برای پوشش بیمه کارگران ساختمانی، گفت: تعدادی از کارگرانی که در گذشته تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند اصلا کارگر ساختمانی نیستند که می‌طلبد تامین اجتماعی با پایش دقیق نسبت به شناسایی و حذف آنها اقدام کند.

کیومرث سرمدی واله در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به دغدغه‌هایی که در کمیسیون اجتماعی پیرامون بیمه کارگران ساختمانی از 2 سال گذشته وجود داشته که به تصویب ماده 5 قانون بیمه اجتماعی این کارگران منتهی شده است، گفت: سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بود که با درآمدی که از این محل به دست می‌آورد تنها می‌تواند بیمه کارگران ساختمانی که از قبل تحت پوشش بیمه قرار داشتند را حفظ کند.                                                           



نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کمیسیون اجتماعی با برآورد اینکه تعداد 500 تا 700 هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت پوشش بیمه قرار دارند و عملا سازمان تامین اجتماعی توان مالی لازم برای پوشش آنها را ندارد به این موضوع ورود پیدا کرد و با روش‌هایی که تعریف کردیم، اصلاح ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب شد و در صحن علنی نیز رای آورد و در شورای نگهبان نیز تایید شد.



وی تصریح کرد: متاسفانه این مصوبه با با پیشنهاد تعدادی از نمایندگان ناشی از جوسازی بسیاری از انبوه‌سازانی که در اینجا به نوعی ذینفع هستند و استفساریه که آمد مجدد به کمیسیون اجتماعی ارجاع  و اصلاحاتی در آن اعمال شد و اخیرا هم این مصوبه با درج پیشنهادات نمایندگان به شورای نگهبان ارسال شد.



سرمدی خاطرنشان کرد: تلاش و نگاه کمیسیون اجتماعی برای این موضوع به گونه‌ای بود که نه تنها بیمه کارگران ساختمانی موجود حفظ شود بلکه پشت نوبتی‌ها هم به این تعداد بیمه‌شدگان اضافه شوند.



وی افزود: بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی حدود 16 تا 18 هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارند تا بتوانند تمام کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت فنی را تحت پوشش بیمه قرار دهند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: بنده معتقدم با مصوبه کنونی که به شورای نگهبان ارسال شده است گره و مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل نمی‌شود و این دغدغه به قوت خود باقی است ضمن اینکه تعدادی از کارگران ساختمانی که در گذشته تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند اصلا کارگر ساختمانی نیستند و شغل دیگری دارند اما از مزایای این بخش بهره می‌برند که می‌طلبد سازمان تامین اجتماعی با برنامه‌ریزی، نظارت و پایش دقیق کارگران ساختمانی واقعی را مشخص کند تا بلکه بتوان با حذف اسامی افرادی که کارگر ساختمانی نیستند جمعی از کارگران مظلوم پشت نوبتی را تحت پوشش بیمه قرار داد.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: استدلال نمایندگانی که پیشنهاد اصلاح مصوبه کمیسیون اجتماعی را داده بودند، این بود که افزایش دریافتی از سازندگان در قیمت مسکن تاثیرگذار بوده و این بازار را آشفته می‌کند در حالی که اصلا اینطور نیست و امروز افزایش روز به روز قیمت سیمان و مصالح ساختمانی است که بر وضعیت بازار مسکن تاثیرگذار بوده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 368206
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم