خانه ملت از تصادفات جاده ای گزارش میدهد؛
تابوتهای مرگ همچنان در جادههای بیانتها میتازند
زمانی که نرسیدن انتهای برخی از جادههای کشور میشود اینجاست که سرنوشت بشر در بی رحم ترین مسیرها رقم میخورد و تنها آمار و ارقام هستند که از چشم انتظاری مادران سخن میگویند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محبوبه اشرفی پیمان- زمانی که نرسیدن انتهای برخی از جادههای کشور میشود اینجاست که سرنوشت بشر در بی رحم ترین مسیرها رقم میخورد و تنها آمار و ارقام هستند که از چشم انتظاری مادران سخن میگویند.
تصادفات جادهای آغازی دیگر برای پایان زندگی بشر است که سالهاست این مسئله به اشکال مختلف از پراید بیکیفیت مشهور به تابوت مرگ شروع شده و تا ناهمواری جادهها تداوم دارد، در نهایت به سرعت و سبقت و شاخ به شاخ شدن خودروها ختم میشود.
عوامل اصلی تصادفات جادهای در کشور دیگر بر کسی پوشیده نیست، کافیست فقط بپرسید علت افزایش تلفات تصادفات چیست؟ سه مولفه اصلی خودرو، راه و راننده به بهترین شکل ممکن اذهان عمومی را قانع میکند؛ اما جای سوال باقی است چرا بی کیفیتترین خودروها با نجومی ترین قیمتها در کشوری که بهترین مهندسان را پرورش میدهند به قیمت جان مردم تمام میشود و در نهایت با فاتحهای به فراموشی سپرده میشود و بدون تغییر در نیمه دوم سال یعنی پایان شهریور ماه با آمار و ارقام مرگ و میر در جادهها ورد زبانها میشود، با گذشت چند دهه این سه مولفه اندکی عقب نشینی نکرده و کماکان نقش اصلی را در مرگ و میر تصادفات جادهای ایفا میکند و همچنان کسی پاسخگو نیست!
۷۰ درصد مرگ و میر تصادفات به عوامل انسانی بستگی دارد
مقصر تلفات تصادفات کشور کیست؟ هرچند پلیس راهور و برخی کارشناسان سوانح رانندگی اعتقاد دارند که ۷۰ درصد حوادث جادهای به عوامل انسانی باز میگردند اما بسیاری از کارشناسان دیگر بر این باورند که این ۷۰ درصد عوامل انسانی به طور غیرمستقیم از عوامل غیرانسانی مانند ایمنی جاده و خودرو تاثیر میپذیرد.
تصادفات نخستین علت مرگ جوانان
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تصادفات رانندگی هشتمین علت مرگومیر در جهان و نخستین علت پایان زندگی افراد جوان بین ۱۵ تا ۴۹ سال است. پیشبینی میشود مرگ ومیر ناشی از تصادفات رانندگی به پنجمین علت عمده مرگومیر در دنیا تا سال ۲۰۳۰ بدل شود.
یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال احمر در دومین سمپوزیوم کاهش سوانح ترافیکی با بیان این که هر مرگ ناشی از تصادفات رانندگی خسارت ۸۳ میلیارد ریالی به کشور تحمیل میکندگفت: این خسارت سالانه معادل ۶ تا۹ درصد ارزش تولید ناخالص ملی کشور است. اگر یکچهارم بار مالی ناشی از خسارت تصادفات جادهای را به پیشگیری معطوف کنیم، حوادث ترافیکی بیش از ۵۰ درصد کاهش مییابد و تعداد فوتیها ۷۰ درصد کمتر میشود.
سردار سید کمال هادیانفر - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز با بیان اینکه مرگ هر یک نفر در حوادث رانندگی 8.3 میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیر مستقیم به کشور وارد میکند، گفت: این رقم معادل هفت درصد تولید ناخالص ملی است که حدود ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه جاری کشور صرف تصادفات می شود.
بیکیفیتی خودروها استیضاح وزیر را کلید زد
محمدعلی محسنی بندپی -عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش تلفات جادهای در ایام نوروز، گفت: نامناسب بودن راههای مواصلاتی کشور در کنار کیفیت پایین خودروهای موجود در جادهها میتواند به قیمت جان بسیاری از سرنشینان تمام شود؛ مجلس برای کاهش تلفات جادهای تای پای استیضاح وزیر صمت هم پیش رفت، واقعیت اینجاست که باید تمام سازمانها و نهادها برای حل این مسئله اقدام عاجلی داشته باشند.
آماری که خبر از وقوع فاجعه میدهد
نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: بر اساس آمار پزشکی قانونی، در یکسال گذشته حدود ۱۷ هزار فوتی ۲۷۰ هزار مجروح و مصدوم، حدود ۲۵ هزار معلول و ۳ هزار قطع نخاعی بر اثر تصادفات جادهای در کشور داشتیم که این آمار در جای خود فاجعهای غیر قابل جبران است.
مستنکفین اجرای قانون به دستگاههای قضایی معرفی شوند
وی ادامه داد: مجلس نقش نظارتی خود برای کاهش تصادفات جادهای را به خوبی ایفا کرده است، باید الزامات قانونی داشته باشیم و اعمال ماده ۲۳۴ را در دستور کار قرار دهیم و با معرفی مستنکفین اجرای قانون به دستگاههای قضایی کمتر شاهد قربانی شدن مسافران در جادههای کشور باشیم.
نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل، اظهار داشت: باید کیفیت تولیدات خودروهای داخلی به صورت جدی مورد رسیدگی قرار گیرد، اگر از سه عامل مذکور در رشد تلفات جادهای بیشتر به کیفیت خودرو و بهبود وضعیت جادهها توجه شود بیتردید شاهد کاهش تلفات جادهای خواهیم بود.
پیش بینی تلفات جاده ای در نوروز امسال
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه امسال مسافرتهای جادهای از سالهای گذشته بیشتر خواهد بود، گفت: بی تردید به دلیل کاهش بیماری کرونا شاهد افزایش مسافرت جادهای در نوروز امسال خواهیم بود که همین مسئله عامل افزایش تلفات جادهای میشود. در عین حال نظارت بر کیفیت تولید خودروهای داخلی در دستور کار مجلس قرار دارد.
کوتاهی رسانه ملی در کاهش تصادفات مشهود است
معین الدین سعیدی- نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت فرهنگسازی در رانندگی را یکی از عوامل کاهش تصادفات جادهای دانست و گفت: رسانهها به ویژه رسانه ملی میتوانند نقش بی بدیلی در کاهش تصادفات جادهای داشته باشند، ما هر ساله شاهد دریافت ردیف اعتبارات مشخصی در صدا و سیما هستیم، اما این سازمان در حوزه فرهنگ سازی برای کاهش قربانیان جادهای کمتر عکس العمل نشان میدهد.
وی در ادامه به نقش مدارس در این زمینه اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش کشور هم در این خصوص بیش از هر سازمانی میتواند نقش داشته باشد.
جادههای که به جاده مرگ معروف شدهاند
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: نبود زیرساختهای مناسب در حوزه راهها منجر به حوادث تلخی در کشور میشود، سال گذشته سواحل مکران میزبان حدود ۱ میلیون ۳۰۰ هزار نفر گردشگر بود در حالی که زیر ساختهای راه در این منطقه برای ۵۰ هزار نفر هم کفایت نمیکند و این مسئله حوادث تلخی را برای ما رقم زده است، به گونهای که برخی از جاده های کشور به دلیل نداشتن امکانات به جادههای مرگ شهرت یافتهاند.
دستهای پشت پرده مانع از تولید خودرو با کیفیت میشود
سعیدی با انتقاد از تعهد فی مابین وزارت صمت و صنعت خودرو سازی کشور، یادآور شد: تولید خودروهای ملی که به ارابههای مرگ در کشور مشهور شده و از استانداردهای ایمنی کافی برخوردار نیستند، برای اینکه این بازار را از حالت انحصاری خارج کنیم بازار واردات خودرو را مد نظر قرار دادیم که متاسفانه دستهای پشت پرده مانع تحقق این مهم شده است؛ ایمنی خودروهای داخلی قابل قیاس با خودروهای خارجی نیست.
حدود هفت درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینه تصادفات میشود
نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه حدود هفت درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینه تصادفات میشود، تصریح کرد: فرصتهای کشور در جهت تقویت زیرساختهای خودروی ملی از دست میرود و متاسفانه کسی به این مسئله توجهی ندارد در این بین خسارات جانی که جبران ناپذیر است بیش از هر مسئلهای جای انتقاد دارد.
مافیای بسیار قدرتمندی از خودروسازی کشور حمایت میکند و اجازه تغییر رو به جلو به آن را نمیدهد در این بین متولیان وزارت راه و شهرسازی هم کمبود اعتبارات را مانع از بهینه سازی جادههای کشور عنوان میکنند
سعیدی با اشاره به اینکه طرح سوال از وزرای راه و شهرسازی و صمت تاکنون منجر به کاهش تلفات جاده ای نشده است، تصریح کرد: مافیای بسیار قدرتمندی از خودروسازی کشور حمایت میکند و اجازه تغییر رو به جلو به آن را نمیدهد در این بین متولیان وزارت راه و شهرسازی هم کمبود اعتبارات را مانع از بهینه سازی جادههای کشور عنوان میکنند.
سرهنگ سید هادی هاشمی - رئیس اسبق پلیس راه کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تصادفات جادهای گفت: جاده و خودرو در کنار مهارت رانندگان سه عامل اصلی تلفات جادهای در کشور هستند؛ هر کدام از عوامل مشخصههای خاص خود را دارند.
راههای بخشندگی لازم را ندارند
وی با تاکید به اینکه جادههای کشور باید مشخصههای فنی را داشته باشند، افزود: جادههای کشور در عین ایمنی کافی باید از بخشندگی لازم برخوردار بوده و خود ایمنی به همراه داشته باشند. متاسفانه در بسیاری از مواقع رانندگان به دلیل عدم وجود امکانات کافی، به مرگ محکوم میشوند چرا که ۹۰ درصد رانندگان ما اطلاعات خود را به صورت دیداری دریافت میکنند یعنی با نگاه کردن به جلو در لحظه موقعیت جاده را می سنجنند.
وی در ادامه تاکید کرد: جادههای کشور دو مشکل اساسی دارند، ایران از لحاظ فراوانی راه کمترین حد ممکن را در مقایسه با سایر کشورها دارد، در اصطلاحات راه و شهرسازی نرخی به نام تراکم راه هست که به واسطه آن وسعت کشورها را میسنجند، کشور ایران بر مبنای همین نرخ تراکم راه در وسعت ۲.۵ کیلومتر مربع یعنی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت ۱۰.۲ کیلومتر راه برون شهری دارد، این نرخ در سال ۲۰۱۲ برای کشور سوریه به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت ۳۸کیلومتر، آفریقای جنوبی ۷۸ کیلومتر، در سال ۲۰۱۴ فرانسه ۱۶۵، آلمان ۱۸۰ کیلومتر و ژاپن ۶۵۰ کیلومتر بوده است، اما کشور ما امروز در سال 2023 به ازای ۵ کیلومتر مربع ۲.۵ کیلومتر راه دارد که این مسئله با توجه به تراکم جمعیت و رشد وسایل نقلیه یک فاجعه بزرگ است.
براساس تعریف تراکم راه ما در کشور جاده نداریم
هاشمی با تاکید به اینکه نبود راه به وسعت لازم موجب افزایش ترافیک جاده ها میشود، یادآور شد: رشد ترافیک در سایه کمبود راههای مواصلاتی در کنار دو بانده نبودن جادهها معضلی است که بدترین نوع تصادفات همان تصادفات رخ به رخ و شاخ به شاخ شدن خودروها را رقم میزند و بیشترین تبعات جرح و فوت را به همراه دارد، با توجه به تعریف تراکم راه ما در ایران جاده نداریم، همین مسئله منجر به رشد ترافیک میشود به فرض مثال در بیشتر مواقع مسیر رفت و برگشت تهران به کرج یا تهران به چالوس به قدری ترافیک حاکم میشود که رانندگان برای رهایی از حجم سنگین ترافیک اقدام به رانندگی تهاجمی میکنند این شرایط به رانندگان تحمیل میشود که متاسفانه گاهی بدترین اتفاقات را به واسطه تحمیل این شرایط شاهد هستیم.
ایمنی جادههای کشور اولویت دهم وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی نیست
رئیس اسبق پلیس راه کشور با انتقاد از عدم ایمنی جادهها گفت: بیش از ۳۰ سال متوالی است که مبحث کمبود راههای کشور به طرق مختلف و بهانههای گوناگون بیان میشود اما اقدام مثمر ثمری را در این راستا شاهد نیستیم. با ادغام وزارت راه و وزارت مسکن ایمنی راه ها از بین رفت و امروز ایمنی راهها و جاده های کشور در اولویت دهم وزارتخانه مذکور هم قرار ندارد.
راهها در کشور ما رها شدهاند
هاشمی با اشاره به حفظ و نگهداری راهها در کشور، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته هر ساله ۶ درصد اعتبار ارزش راه را برای حفاظت از راهها در حوزه خط کشی زمین، روشنایی، جانپناه، بهسازی و…. در نظر میگیرند، در کشورهای در حال توسعه ۴ درصد و در کشورهای فقیر2 درصد ارزش راه را در نظر میگیرند، اما در کشور ما برای نگهداری راهها یک درصد برای حفظ ارزش راه در نظر گرفته شده و تنها نیم درصد آن محقق میشود، بر همین اساس باید فاتحه نوسازی راهها و جادههای کشور را بخوانیم، در بسیاری از موارد لفظ بهینه سازی راهها و جادههای کشور در حد شعار و سخن از زبان متولیان امر جاری میشود، بطور خلاصه میتوان گفت راهها در کشور ما رها شده هستند.
قشر ضعیف جامعه بیشترین آسیب را از خودرو داخلی دیدند
هاشمی با اشاره به تجربه چند دههای خودرو سازان در تولیدات انواع خودرو، تاکید کرد: تولید خودروهای بی کیفیت در سایه حمایتهای دولت در بستن مرزها برای ورود خودروهای خارجی و تعرفههای سنگین گمرکی موجب تداوم بیکیفیتی خودروهای تولیدی شده است. از سوی دیگر پیشفروش خودروهای ارزان و بی کیفیت داخلی که بسیاری از خریداران آنها از دهکهای ضعیف جامعه هستند، گروهی که همیشه همگام دولت و نظام بودند موجب شده تا این قشر در حوادث جاده ای بیشترین آسیب را ببینند.
رئیس اسبق پلیس راه کشور با اشاره با مافیای حاکم بر صنعت خودروسازی کشور، گفت: بسیاری از مدیران و مسئولانی که نقشی پررنگ در تولید خودروهای بی کیفیت دارند، موجب قدرت خودروسازی ایران شده و مسیری برای ادامه تولید خودروهای بی کیفیت هستند. از سوی دیگر متاسفانه صدایی از طرف مسئولان در برابر تولیدات بی کیفیت محصولات خودروسازی کشور بلند نمیشود با اینکه رهبر انقلاب بارها در مورد بی کیفیتی محصولات خودروسازان که به قیمت جان مردم تمام میشود،هشدار دادند.
خودروسازان نسبت به ساخت تولیدات خود تعهد ندارند
وی عدم تعهد خودروسازان را مشکل دیگر عنوان و تصریح کرد: عدم تعهد خودروسازان نسبت به تولیداتشان در برابر استانداردهای پایهای منجر به بروز مشکلات متعددی در این راستا شده است. بسیاری از ارگان های مرتبط با خودرو گوش به فرمان خودروسازان هستند. متاسفانه در تمام دنیا خودروهای بی کیفیت ما را نمیخرند و ارزشی برای آن قائل نیستند.
حوادث تلخ از اذهان عمومی پاک نمیشوند
سرهنگ هاشمی خطاب به مردم، هشدار داد: مردم به ویژه رانندگان آگاه باشند که مسیر مناسبی که گرهای نداشته باشد در کشور وجود ندارد و از همه مهمتر خودرو مناسب و ایمن در اختیار نداریم، هنوز تصادف زنجیرهای جاده بهبهان و برخورد ۵۹ خودرو ایرانی با یکدیگر از اذهان عمومی پاک نشده است در این حادثه ایربگ هیچ کدام از خودروها عمل نکرده و منجر به فوت تعداد بسیاری از سرنشینان خودروها شد.
رئیس اسبق پلیس راه کشور با بیان اینکه جادههای کشور بخشندگی قابل وصفی ندارد و خودروسازان هم دلسوزی ندارند، ادامه داد: در چنین شرایطی مردم باید خودشان دلسوزی کافی را داشته باشند تا شاهد تلفات جادهای کمتری باشیم، بی تردید امسال به دلیل فروکش کردن موج کرونا شاهد افزایش سفرهای نوروزی خواهیم بود همین مسئله عاملی بر افزایش قربانیان جادهای خواهد بود.
مجلس به عنوان حامی مردم قوانین محکمی و قابل اجرا تصویب کند
هاشمی با تاکید به اینکه مجلس در راس امور قرار دارد باید اقدامی محکم در راستای تولید باکیفیت خودروها داشته باشد؛ گفت: نمایندگان مجلس به عنوان نماینده آحاد جامعه باید در تمام حوزهها حامی مردم باشند، بر همین اساس در مسئله تصادفات جادهای قوانین محکم و قابل اجرایی را تصویب کنند، در این بین عملکرد سازمان استاندارد جای سوال دارد، چرا باید خودرو بی کیفیت داخلی ما را مهر تایید بزند؟
سازمان استانداردسازی گوش به فرمان خودروسازان است
رئیس اسبق پلیس راه کشور ادامه داد: اگر سازمان استانداردسازی بخواهد به راحتی میتواند کیفیت خودروهای داخلی را بالا ببرد، گویا این سازمان هم گوش به فرمان خودروسازان است که امروز به راحتی کیفیت استاندارد خودروهای داخلی را تایید میکند.
تاییدیه سازمان استانداردسازی در مورد کیفیت خودروها قابل رویت باشد
وی در ادامه با انتقاد از عملکرد سازمان استاندارد سازی، افزود: سازمان استاندارد سازی موظف است خودروهای تولید داخلی را با توجه به استانداردهای جهانی تایید کند و از همه مهمتر این تاییدیه قابل رویت مردم باشد تا اشکال و ایراد کار از مرحله تولید برطرف شود.
ظرف دو سال میتوان برترین خودروها را تولید کرد
هاشمی در ادامه یادآور شد: اگر سازمانها و نهادهای مختلف به وظایف خود به درستی عمل کنند در یک دوره دو ساله میتوانیم به لحاظ تولید خودرو و کاهش تلفات جادهای به ایمنی کافی همچون استانداردهای جهانی برسیم، سازمان استاندارد سازی از تمام معایب تولیدات خودروهای داخلی خبر دارد اما در بیشتر حوادث رانندگی عدم توانایی کنترل رانندگان ثبت میشود.
رئیس اسبق پلیس راه کشور در مورد مجازاتهای قابل اجرای برای خاطیان افزایش تصادفات جاده ای،گفت: حوادث ناشی از تصادفات جادهای که بعضا بسیاری از آنها هیچ رقم قابل جبران نیست باید از طرف سازمانها و نهادهای متولی تعیین شود، متاسفانه تا به امروز هیچ کدام از عاملان اصلی چنین خساراتی مجازات نشدهاند، در دوران خدمت رسانی بنده به عنوان پلیس راهور در گزارشات ثبت شده بر نقص خودرو هیچ یک از مدیران تولیدی خودرو به دادگاه کشیده نشدند؛ امروز ۸۰ درصد تلفات جادهای در نتیجه نقص خودروهای تولید داخلی است که باید خودرو سازان بابت این خسارات در روز قیامت پاسخ دهند.
تعرفههای گمرکی خودرو داخلی را به عرش رسانده است
هاشمی با تاکید به بحث واردات خودرو در کشور یادآور شد: در حال حاضر در موضوع واردات خودروی با کیفیت به قدری تعرفههای گمرکی بالا رفته است که خودروی بی کیفیت داخلی را به عرش رسانده است؛ در حال حاضر از تمام امکانات برای خدمات دهی به خودرو داخلی استفاده میشود، باید مجلس در این راستا محکم ورود کند تا تعرفههای گمرکی را برای خودروهای وارداتی پایین بیاورند تا شاهد فضای رقابتی برای خودروهای داخلی در جهت بالا رفتن کیفیت آنها باشیم.
در پایان باید بگوییم، امروز سخن گفتن از تصادفات جاده ای و مرگ و میرهای ناشی از آن برای کشوری که بهترین مهندسان را پرورش میدهد جای انتقاد دارد، راهکار کارشناسان در راستای کیفیت راهها و جادههای کشور در برابر بی کیفیتی خودروها محلی از اعراب ندارد، امروز قدرت مافیا و دستهای پشت پرده در کنار بهانه همیشگی کمبود اعتبارات جان مردم را نشانه رفته است، با تمام این تفاسیر به نظر میرسد با توجه به رتبه بالای ایران در حوادث جادهای و روند رو به رشد آن، تصادفات برای دولتها و تصمیمگیران کشور به موضوعی عادی تبدیل شده و هیچ اراده جدی برای سروسامان دادن به این وضعیت وجود ندارد./
پایان پیام