خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/29 - 12:10
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
قاسم پور:

به مسائل زنان روستایی و عشایر در برنامه‌ هفتم توجه چندانی نشده است/ توجه جدی مجلس به ظرفیت ها و مشکلات این قشر در برنامه

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری اینکه حدود 12 درصد کل جمعیت کشور را زنان روستایی و عشایر تشکیل می‌دهند، گفت: متأسفانه در لایحه برنامه هفتم توسعه مانند برنامه‌های توسعه پیشین موضوع زنان روستایی و عشایر به صورت مجزا مورد توجه قرار نگرفته و یکی از موضوعات بسیار مهم در این برنامه برای ما موضوع زنان روستایی است که باید مداخله‌ای دقیق در مسیر توجه به ظرفیت این زنان و همچنین مسائل دیگر ایشان تعریف شود.

فاطمه قاسم پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه در حال حاضر حدود 12 درصد کل جمعیت کشور یعنی حدود 10 میلیون نفر را زنان روستایی و عشایر تشکیل می‌دهند، گفت: با وجود این میزان قابل توجه از این قشر از زنان، در برنامه‌های توسعه از برنامه اول تا ششم به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خاص ایشان و از سویی مسائل ویژه این قشر، توجهی ویژه نشده و در کنار سایر زنان و به صورت بافتی همگن در این برنامه‌ها به ایشان پرداخته شده است.



قاسم‌پور ادامه داد: در طی این برنامه‌ها موضوع زنان از منظرهای آموزش، ورزش، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، عدالت جنسیتی و... مورد اشاره و توجه قرار گرفته و در همین منوال هم زنان روستایی در برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های اجرایی دولت‌ها لحاظ شده‌اند اما نکته این‌جاست که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این قشر از زنان و همچنین مسائل خاص آن‌ها ایجاب می‌کند توجه جدی و مجزایی به آن‌ها صورت گیرد.



وی با تأکید بر اینکه وقتی برنامه‌ها به صورت کلی تعریف می‌شوند و زنان روستایی در قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی سهم‌شان مشخص نشده، دستگاه اجرایی الزامی در اولویت‌بخشی به زنان روستایی و عشایر در حجم مسائلی که دارد نمی‌بیند، ادامه داد: همه این کم‌توجهی‌ها در حالی است که حدود 60 درصد از زنان روستایی یعنی بخش عمده آن‌ها در سن فعالیت قرار دارند و به لحاظ ظرفیت‌های منطقه‌ای و جغرافیایی لازم است موضوع توجه به ظرفیت این زنان به جد در دستور کار قرار گیرد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به برخی مسائل این قشر از زنان گفت: زنان روستایی و عشایر در بخش سلامت و بهداشت، مسائل متفاوت و حادتری نسبت به زنان شهری دارند و  وضعیت تجرد دختران روستایی با توجه به مهاجرت مردان جوان به شهرها و ازدواجشان در شهرها، بازماندگی از تحصیل دختران نوجوان و جوان در مقاطع متوسطه اول و دوم، عدم دسترسی به فضای اشتغال رسمی و غیررسمی در مناطق روستایی برای دختران تحصیلکرده و...ایجاب می‌کند که این زنان با توجه به مسائل ویژه و همچنین تفاوت امکانات و ظرفیت‌های مناطق روستایی در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه جدی قرار گیرند.



قاسم‌پور با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: متأسفانه در لایحه ارسالی دولت نیز طبق روال برنامه‌های توسعه پیشین موضوع زنان روستایی و عشایر به صورت مجزا مورد توجه قرار نگرفته است.



عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به برنامه‌های مجلس در این زمینه گفت: ما از سال گذشته که جلسات کارشناسی برنامه هفتم توسعه را در کمیسیون اجتماعی شروع کردیم این موضوع را نیز در دستور کار قرار دادیم و جامعه کارشناسی را وارد بحث کردیم و هم از ظرفیت دستگاه‌های مرتبط و همچنین گروه‌های فعال زنان روستایی بهره‌مند شدیم، که امیدوارم بتوانیم در این زمینه در برنامه هفتم موفق عمل کنیم.



قاسم‌پور با اشاره به بسته مشکلات و مسائل این زنان گفت: علاوه بر ایجاد زمینه برای استفاده از ظرفیت این زنان، مسائل دیگری را نیز در نظر داریم.



رئیس فراکسیون زنان مجلس یادآور شد: برنامه هفتم توسعه، برنامه اجرایی کشور برای مدت 5 سال و حتی بیشتر آتی است و از این جهت هر مداخله‌ای که در آن تعریف می‌شود، بسیار حائز اهمیت است و نقشه راه و فعالیت دستگاه‌های اجرایی خواهد بود و با توجه به اهمیت بسیار این برنامه، در موضوعات مختلف جلسات کارشناسی و دستگاهی آن را در کمیسیون اجتماعی مجلس شروع کردیم و یکی از موضوعات بسیار مهم در این برنامه برای ما موضوع زنان روستایی است که باید مداخله‌ای دقیق در مسیر توجه به ظرفیت این زنان و همچنین مسائل دیگر ایشان تعریف شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 363662
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم