خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/03 - 10:46
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
قاسم پور مطرح کرد:

بررسی چالش‌های سیاست‌‎گذاری و برنامه‌ریزی اجتماعی برای رفع معضل حاشیه‌نشینی

رییس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس، از بررسی چالش‌های سیاست‌‎گذاری و برنامه‌ریزی اجتماعی برای رفع معضل حاشیه‌نشینی، با حضور مسئولان مربوطه در نشست این کمیته خبر داد.

فاطمه قاسم پور  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزییات نشست اول کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به مقوله مهم و جدی آسیب‌های اجتماعی، بررسی آن در دستورکار کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت و 5 آسیبی که باید اقداماتی با فوریت در جهت رفع آنها انجام شود و تکالیفی که در برنامه ششم توسعه برای دستگاه‌ها در این زمینه تعیین شده است، ارزیابی شد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این آسیب‌ها از جمله موضوعاتی است که در صدر مسائل مورد دغدغه نمایندگان کمیسیون اجتماعی در 2 سال گذشته قرار داشته است؛ به گونه‌ای که هم در بررسی بودجه 1401 و هم در جلسات نظارتی کمیسیون مورد توجه قرار گرفت.



دلیل عدم موفقیت دستگاه‌ها در رفع معضل حاشیه‌نشینی

وی تصریح کرد: در این نشست مسئله حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی و چالش‌های سیاست‌‎گذاری و برنامه‌ریزی اجتماعی در این زمینه با حضور معاون اجتماعی وزیر کشور، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.



قاسم‌پور خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است در برنامه ششم توسعه تکالیفی برای دستگاه‌ها در این زمینه تعیین شده بود اما در نهایت موفقیتی حاصل نشد. در جلسه مشخص شد مهم‌ترین چالش در این خصوص، چالش «رویکردی» است چرا که بین دستگاه‌ها اجماعی در این خصوص مشاهده نمی‌شود. ضمن اینکه به جای سیاستگذاری اجتماعی در این حوزه، شاهد غلبه رویکرد کالبدی هستیم.



نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: البته اقداماتی همچون ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در محلات برای ایجاد رویکرد اجتماعی در جهت رفع این معضل صورت گرفته است اما عدم هم‌افزایی بین دستگاه‌ها به فقدان سیاست مشخص در این زمینه منتهی شده است. از طرفی هم ممکن است در محلات با توسعه کالبدی روبه‌رو باشیم که مسئله مهمی است اما چون این رویکرد در کنار رویکرد اجتماعی قرار نگرفته است، در عمل اثربخشی خاصی ندارد و باعث شده که محلات با رویکرد فرهنگی و اجتماعی توانمند نشوند.



تأکید مجلس بر ضرورت تقویت رویکرد اجتماعی و توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی محلات





وی افزود: در این نشست بر به‌کارگیری رویکرد هم‌افزا و در نظر گرفتن تفکیک مسئولیت‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها، ضرورت تقویت رویکرد اجتماعی و توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی محلات تأکید شد. همچنین پیش از این در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اقدامات وزارت کشور در دفاتر تسهیل‌گری را مورد نقد و بررسی کارشناسانه قرار داده بودیم.



رییس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در نهایت مقرر شد اقدامات ستاد بازآفرینی شهری، سازمان نوسازی شهر تهران و تمام مجموعه‌هایی که در حوزه حاشیه‌نشینی فعالیت می‌کنند بررسی شود تا بتوانیم به یک الگوی مداخله مؤثر در این زمینه دست پیدا کنیم و بتوانیم براساس آن معضل حاشیه‌نشینی را در برنامه هفتم توسعه پیگیری کنیم. ضمن اینکه امسال مجلس در بودجه 1401 برای این موضوع با رویکرد اجتماعی و سپردن مسئولیت به وزارت کشور مبلغ 2 هزار میلیارد و با تقویت فضاهای کالبدی در محلات هم مبلغ 2 هزار میلیارد قرار داده و لازم است دستگاه‌ها نسبت به هزینه‌کرد این بودجه‌های تخصیص‌داده‌شده، الگوی مؤثری را اخذ کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 342669
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار