خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/23 - 12:32
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در جلسه کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی انجام شد

بررسی طرح اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی به منظور بررسی طرح اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی امروز (شنبه 23 مهرماه) به منظور بررسی طرح اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با حضور فاطمه رحمانی رئیس و فاطمه قاسم پور عضو هیات رئیسه این کمیته، مسجدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، فاطمه فیاض عضو هیات علمی گروه روانشناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س) و فهیمه فداکار مدرس گروه مشاور دانشگاه علامه طباطبایی و رییس کمیته مداخله در بحران انجمن مشاوره ایران برگزار شد.



طرح اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره فردا در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود



فاطمه رحمانی در ابتدای این نشست با بیان اینکه لازم است با یک شتاب منطقی و برگزاری جلسات هفتگی نسبت به اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اهتمام ورزیم، افزود: بی‌تردید خسارات ناشی از این مجموعه نابسامان را که به جامعه وارد شده، نمی‌توان نادیده گرفت، بنابراین لازم است برای رفع خلأهای موجود در این حوزه به سرعت اقدام کنیم.

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس، تصریح کرد: پیش از این تیمی از کارشناسان، پیش‌نویسی را برای اصلاح این قانون تهیه کردند که باید در این زمینه مبنا قرار گیرد، ضمن اینکه نباید برای اصلاح این قانون از نقطه صفر آغاز کنیم، همچنین الگوهایی نیز برای آن وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آنها در این حوزه بهره‌مند شد.

وی با اشاره به ایرادات وارد به این قانون، تاکید کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کارآمد نبوده، ضمن اینکه در هیچ زمینه‌ای پاسخگو نیست، بنابراین نیاز است کل قانون مورد بازنگری قرار گیرد، از سوی دیگر هیچ ارتباط منطقی با روانشناسان، دانشجویان این رشته و مشاوران فعال در سطح کشور برقرار نمی‌کند، همچنین صدور مجوزها در این سازمان از طریق رابطه صورت می‌گیرد و هیچ سازوکاری برای بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر این فرآیند وجود ندارد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: این طرح فردا در نشست کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و مصوب خواهد شد، سپس کمیته‌ای به منظور پیشنهادات ارائه شده برای اعمال اصلاحاتی در این قانون تشکیل می‌شود و با حضور مسئولان و کارشناسان مربوطه در جلسات هفتگی به بررسی این طرح خواهند پرداخت.

رحمانی تاکید کرد: این اقدام باید به سرعت انجام شود تا بتوانیم با اصلاح اساسی و مبنایی این قانون آسیب‌ها و خلأهای ناشی از اجرای آن در سطح جامعه را رفع کنیم.



مجموعه‌های فعال در حوزه مشاوره خانواده در برنامه هفتم توسعه ساماندهی می‌شوند



در ادامه فاطمه قاسم پور با بیان اینکه در حوزه نظام روانشناسی و مشاوره، اساسنامه‌ای وجود دارد و به گونه‌ای تدوین شده که در آن صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی مورد نیاز برای عضویت در شورای مرکزی این سازمان، مورد توجه قرار نگرفته، افزود: این اساسنامه به گونه‌ای تدوین شده که اعضای آن از این امتیاز برخوردارند که در فرآیند نظارت بر عملکرد خود نقش داشته باشند که این یک نوع تعارض منافع محسوب می‌شود، بنابراین بر این اساس طرح اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از سوی آقای مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ارائه شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم یادآور شد: این طرح از سوی کمیسیون اجتماعی در حال پیگیری است.

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد. ما در حوزه خانواده شاهد تکثر مجموعه‌هایی هستیم که در حوزه روانشناسی خانواده فعالیت می‌کنند و از جایگاه قانونی نیز برخوردارند، بنابراین ساماندهی این حوزه از جمله موضوعاتی است که کمیسیون اجتماعی در قالب برنامه هفتم توسعه پیگیری خواهد کرد، همچنین اصلاح اساسنامه و فرآیند صدور مجوز مشاوره در حوزه خانواده از طریق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از دیگر دغدغه‌های این کمیسیون بوده که به طور جدی پیگیری خواهد کرد.



نظر نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس پیرامون طرح اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره



صدیقی نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این نشست گفت: کل قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که 18 سال قبل در مجلس مصوب شده بود، نیاز به اصلاح دارد، چرا که خط به خط آن دارای ایراداتی است، ضمن اینکه ساماندهی حوزه سلامت روان از جمله موضوعاتی است که در حوزه اختیارات وزارت بهداشت و درمان قرار دارد، اما تاکنون حمایت لازم را در این زمینه نداشته است، از سوی دیگر نحوه تدوین آیین‌نامه‌های این قانون نیز برخلاف قانون صورت گرفته است.



نظر کارشناسان مربوطه پیرامون طرح اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره



مسجدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برخی مسئولان این سازمان دارای مدارک تحصیلی غیرمرتبط با حوزه روانشناسی یا مشاوره هستند، از پاسخگو نبودن این سازمان انتقاد کرده و بر ضرورت بازنگری کل قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تاکید کرد.



وی همچنین از نظام پزشکی به عنوان الگوی مناسب برای نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات این سازمان یاد کرد و افزود: سازمان نظام مشاوره و روانشناسی می تواند نقش مهمی در رفع آسیب های اجتماعی داشته باشد، اما با عملکرد فعلی به یک تهدید در حوزه مشاوره و روانشناسی تبدیل شده است.



فاطمه فیاض عضو هیات علمی گروه روانشناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س) عملکرد سازمان نظام روانشناسی در بسیاری از حوزه ها را موجب ایجاد فاصله بین سازمان و اعضا دانست.



وی در ادامه از روان درمانی های خلاف فرهنگ، عدم تدریس اخلاق روانشناسی، ارائه محتوای خلاف اخلاق و دین در کارگاه هایی که به نام این سازمان تشکیل می شوند، وجود دو شماره عضویت و شماره پروانه و سو استفاده عده ای از شماره عضویت به جای شماره پروانه و طولانی بودن فرآیند صدور مجوزها به ویژه برای برخی گرایش‌های روانشناسی مثل روانشناسی بالینی انتقاد کرد.



فهیمه فداکار مدرس گروه مشاور دانشگاه علامه طباطبایی و رییس کمیته مداخله در بحران انجمن مشاوره ایران نیز ضمن تاکید بر اینکه کل این قانون باید اصلاح شود، ضرورت لحاظ حوزه فعالیت این سازمان در قالب امور صنفی یا حاکمیتی و چگونگی تعامل این دو را بیان کرد ،بدلیل اهمیت حوزه سلامت روان ، خانواده و نقش روانشناسان و مشاوران در شکل گیری فرهنگ جامعه توجه به صلاحیت های حرفه ای و اخلاقی موضوعیت دارد، همچنین تمرکز بر صدور تمامی مجوزها توسط این سازمان، بررسی صلاحیت ها برای اعضای شورای مرکزی این مجموعه از صلاحیت های علمی تا تعهد کاری و .... و ضرورت رصد تخلفات حرفه ای و ایجاد ساختاری برای رسیدگی به آنها و را از جمله محورهایی دانست که باید در اصلاح این قانون مدنظر قرار گیرد./



پایان پیام



خبرنگار: مرضیه جلیلی

  • کد خبر : 350234
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار